تقدیر شورای شهر از قهرمانان حادثه بزرگ پالایشگاه تندگویان

اعضای شورای شهر تهران از مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به دلیل مهار آتش سوزی پالایشگاه شهید تندگویان تقدیر کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جریان این مراسم، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در ابتدا با اشاره به این که نزدیک غروب چهارشنبه گذشته، پالایشگاه تندگویان دچار حریق شد گفت: همه شهروندان دود غلیظ حادثه را دیدند و یکی از گسترده‌ترین و پرریسک ترین حوادث شهر اتفاق افتاد و همکاران ما در معاونت خدمات شهری و همچنین سازمان آتش نشانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن ضمن حضور در محل حادثه با خطرات این حادثه مبارزه علمی، فنی و ایثارگرانه کردند و از یک حادثه بزرگ‌تر جلوگیری شد. به طوری که بعضی آن را شبیه به حادثه بیروت دانستند. لذا بر اساس پیشنهاد اعضا شورای شهر تهران بر آن شدیم که از خدمات این بزرگواران که عملیات را به سرانجام رساندند، تشکر کنیم.

در ادامه مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی به ارائه گزارش از عملیات اطفا حریق پالایشگاه تندگویان پرداخت. داوری گفت: به محض اطلاع از حادثه اعزام وسیع نیروها به محل حادثه شروع شد. ۱۲ ایستگاه آتش نشانی ما در مرحله مقابله در محل حادثه حضور پیدا کردند. همکاران ما در دقایق اولیه بروز حادثه وارد محل حادثه شدند و با تشخیص به موقع و درستی که از خطرات بالقوه در محل وجود داشت تمام تلاش خود را کردند تا بروز فاجعه در شهر جلوگیری کنند.

داوری افزود: از ابتدا نگران ۷ مخزنی که حاوی محصولی حاصل از پست آب‌های تولیدات دیگر نفتی بود و در منطقه وجود داشت بودیم، که برای تولید محصولات قیر و آسفالت از آن استفاده می‌شد. این پساب‌ها دارای هیدروکربن‌های سنگین است که هرچند دیرتر مشتعل می‌شوند اما بسیار حرارت بالا و بخار پرفشار دارند. این ۷ مخزن ۹۰ هزار بشکه از مواد را دارا بودند یعنی حدود ۱۴ میلیون لیتر حجم این مواد بود و همان لحظات اولیه ۶ مخزن درگیر شده بودند. ریزش و آتش سوزی سریع آن مایع باعث شد تمام مخازن دیگر نیز درگیر شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این دو نقطه اصلی باقی می‌ماند. مخازن ال پی جی در سایت جنوبی که بسیار نزدیک بودند و حتی شعله‌های آتش به آنجا سرایت کرده بود و دوم مخازن حجیم انواع سوخت‌ها که در سایت شمالی بودند که مخازن ۲۰ میلیون لیتری و ۴۰ میلیون لیتری داشتند و تمام تلاش بر این بود که آنها دچار حادثه نشوند.

به گفته داوری در مجموع حدود ۳۱ ایستگاه آتش نشانی درگیر این عملیات بودند. همچنین جای تشکر از شهرهای کرج، قزوین اسلامشهر، کهریزک و باقر شهر وجود دارد که نیروهای پشتیبانی برای ما اعزام کردند و فرودگاه مهرآباد نیز برای ما منابع اعزام کرد. خود شرکت نفت که آتش نشانی خیلی خوبی دارد هم حضور داشت و باعث شد با این همکاری‌ها حریق را اطفا کنیم. در اصل استراتژی عملیات این بود که از درگیری مخازن اطراف با آتش سوزی جلوگیری شود که کاملاً موفقیت‌آمیز بود.

پس ارائه گزارش از سوی داوری محسن هاشمی رئیس شورای شهر لوح تقدیری را از طرف شورای شهر تهران به او تقدیم کرد.

کد خبر 499300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.