تامین منابع مالی پایدار مهمترین مولفه اداره شهر است

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: آگاهی به قوانین و وظایف مدیریت شهری، تأمین درآمدهای پایدار و تهیه و بررسی طرح توسعه شهری و جلب مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری ها از مؤلفه‌های اصلی اداره شهر محسوب می شود.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اولین ویژگی مدیریت شهری (شورای شهر و شهرداری)، آگاهی از علم برنامه‌ریزی شهری و مدیریت شهری است که باید تغییراتی در بعد اجتماعی، کاربردی و اداری در شهر طبق قانون با برنامه‌ریزی انجام شود تا کیفیت زندگی شهروندان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی به دو صورت انجام می‌شود، افزود: قانون بلدیه اولین قانونی است که در سال ۱۲۸۶ شمسی سال دوم مجلس شورای ملی و مجلس مشروطه تهیه شد. پس از آن نیز چندین مرتبه قانون شهرداری‌ها و بلدیه بروز شد، همچنین قوانین متعدد دیگری در این زمینه وجود دارد مانند قانون نوسازی و عمران شهری و قانون نحوه تملک اراضی واقع در طرح‌های شهری که شهرداری می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. البته با توجه به اختیاراتی که قانون به شهرداری‌ها داده، این نهاد می‌تواند با ارائه لایحه به شورای شهر اقدامات خود را انجام دهد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری ادامه داد: در قانون شهرداری‌ها برنامه‌ریزی، نظارت، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز، احداث معابر، میادین و فضای سبز، رسیدگی به امور بهداشتی شهر از جمله وظایف مدیریت شهری است، اما برخی از امور با ایجاد وزارتخانه‌هایی مثل وزارت علوم، بهداشت و پزشکی، ورزش و نیرو که متاخر بر قانون شهرداری تشکیل شده، این وظایف از شهرداری‌ها گرفته و به وزارت خانه واگذار شده است.

وی با بیان اینکه آگاهی به قوانین و وظایف مدیریت شهری اولین مؤلفه اصلی اداره شهر است، ادامه داد: تا اوایل دهه ۶۰ درآمد شهرداری‌ها را دولت تأمین می‌کرد، اما در آن زمان با لایحه‌ای که در هیئت دولت به تصویب رسید شهرداری‌ها به خصوص شهرهای بزرگ را ملزم کرد که درآمدهای خود را تأمین کنند و خودکفا شوند؛ در این راستا تأمین منابع مالی پایدار دومین مؤلفه اداره شهر است.

ابراهیمی تصریح کرد: اگر شهرداری نتواند درآمد پایدار کسب کند و از مبانی صحیح تأمین نشده باشد مشکلاتی را برای اجرای پروژه‌ها فراهم می‌کند و تأثیراتی در شهر می‌گذارد که شهروندان آن را مشاهده می‌کنند، مانند گرانی زمین و مسکن و خدمات ناشی از درآمد ناپایدار مدیریت شهری که توصیه کلی این است که درآمد شهرداری‌ها باید از مصرف فضا باشد نه تولید از فضا.

وی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس نیز باید در تأمین منابع مالی پایدار به شهرداری‌ها کمک کنند، اظهار کرد: علاوه بر آگاهی بر تأمین منابع پایدار، نظارت بر حسن تهیه و اجرای طرح‌های توسعه شهری دارای اهمیت است، زیرا اساس برنامه‌ریزی در شهرها تهیه طرح‌های توسعه شهری اعم از هادی برای شهرهای کوچک و جامع التصویری برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر است

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: علی رغم آنکه مدیریت شهری باید بر طرح‌های توسعه شهری نظارت کند باید ساز و کار تغییر قوانین مرتبط با تهیه طرح‌های توسعه شهری را فراهم کند چرا که برخی از مشکلات از این طریق برطرف می‌شود.

کد خبر 499156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.