مالکانی که به خانه‌های تاریخی آسیب می‌زنند در اقلیت هستند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، گفت: مالکانی که به خانه‌های تاریخی آسیب می‌زنند در اقلیت هستند به گونه‌ای که می‌توان گفت خانه تاریخی در اصفهان نمی‌بینید که کسی دنبال تخریب کردن آن باشد.

ناصر طاهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به خبرساز شدن تخریب خانه حاجی شکری اصفهان، اظهار کرد: این مکان بقایای یک خانه تاریخی محسوب می‌شد که ۳۰ در صد از آن باقی مانده است. من تأیید نمی‌کنم که کسی این بقایا را تخریب کند چرا که همین هم برای ما ارزشمند است اما این که گفته می‌شود یک خانه تاریخی تخریب شده، کذب و سیاه نمایی است. ۳۰-۴۰ سال است که همین بقایا هم خالی و متروکه بوده است.

وی افزود: در مکاتبه‌ای که سال گذشته با شهرداری اصفهان داشتیم، گفتیم که بقایای این خانه قابل حفظ است. درواقع هشتی این خانه و بخش‌های کمی از آن باقی مانده بود که تاکید کردیم باید حفظ شود تا بر اساس ساختار پیشین بازسازی شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، گفت: میراث فرهنگی با این تخریب برخورد کرد، یگان حفاظت سازمان وارد شد و در مکاتبه‌ای که با شهرداری انجام شد، مشخص شد که مالک هیچ مجوزی از میراث فرهنگی و شهرداری برای این کار نداشته است.

طاهری ادامه داد: بقایای یک خانه تاریخی که آوار آن ریخته است را تخریب کرده‌اند و به دو خانه مجاور بقایای باقی مانده این خانه تاریخی که در حال مرمت است آسیبی وارد نشده است. اما اگر گودبرداری می‌شد امکان آسیب بود. ما مراقب این خانه بودیم.

وی تصریح کرد: یک روز پس از تعطیلات درباره این مساله با شهرداری منطقه یک مکاتبه‌ای داشتیم و سوابق مکاتبات ما با شهرداری در گذشته نیز وجود دارد که گفته‌ایم بقایای این خانه باید مرمت شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، درباره آسیب به خانه‌های تاریخی گفت: مالکانی که به خانه‌های تاریخی آسیب می‌زنند در اقلیت هستند به گونه‌ای که می‌توان گفت خانه تاریخی در اصفهان نمی‌بینید که کسی به دنبال تخریب کردن آن باشد این خانه هم اگر سالم بود این کار را نمی‌کردند.

طاهری خاطر نشان می‌کند: آن زمان که مالکان به دنبال تخریب خانه‌ها بودند، گذشت. خانه‌های تاریخی به حدی ارزش پیدا کرده که دست به تخریب آن نمی‌زنند چرا که ارزش آنها به لحاظ تاریخی و اهمیت آنها از نظر گردشگری برای مردم اثبات شده است.

کد خبر 499154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.