۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
زیست‌پذیرترین شهرهای جهان

وین اتریش و ملبورن استرالیا به عنوان شهرهایی با بهترین ویژگی‌های زیست‌پذیری در جهان شناخته می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع ویروس کووید -۱۹ در سراسر جهان و محدودیت‌های مربوط به آن می‌تواند به طراحی و ساخت شهرهای زیست‌پذیر کمک شایانی بکند؛ وجود محدودیت‌های کرونایی برای افرادی که به پارک محلی، باغ یا فضای بیرونی دسترسی ندارند، تاکنون شرایط سختی را رقم زده است برای نمونه، فضای سبز موجود در بعضی از شهرهای بریتانیا پس از به پایان رسیدن محدودیت‌های کرونایی بسیار شلوغ شده بود، این موضوع نشان می‌دهد که افراد علاقه زیادی به طی کردن زمان خود در فضای آزاد دارند. تراکم جمعیت در مناطق شهری رو به افزایش است به طوری که پیش بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ میلادی، ۶۸ درصد جمعیت دنیا در مناطق شهری زندگی خواهند کرد بنابراین شهرها باید حداکثر ویژگی‌های لازم برای زیست‌پذیر بودن را داشته باشند تا بتواند نیاز ساکنین خود را برطرف کند. در ادامه به چند ویژگی از شهرهای زیست‌پذیر می‌پردازیم:

زیست پذیرترین شهرهای جهان

فضای سبز

با توجه به افزایش میزان سکونت افراد در مناطق شهری، برنامه‌ریزان و طراحان شهری باید بیش از پیش به موضوع توسعه فضای سبز توجه کنند و آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. همانطور که مشخص است، افراد تمایل دارند بخشی از زمان خود را در فضای باز در آرامش طی کنند، اعضای خانواده و دوستان خود را در این مکان‌ها ملاقات کنند و ورزش یا استراحت کنند بنابراین فضای سبز ایمن باید به راحتی در دسترس تمام اقشار جامعه قرار بگیرد بر این اساس، مفهوم "شهر ۱۵ دقیقه‌ای" ایجاد شده است که طبق آن ساکنان تنها با طی ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا با دوچرخه می‌توانند به فضای سبز دسترسی پیدا کنند.

زیست پذیرترین شهرهای جهان

قابلیت دسترسی به امکانات

یک شهر زیست‌پذیر امکان دسترسی آسان به مسکن مناسب، مشاغل، مراکز آموزشی، مراکز بهداشتی و مراقبتی و فضای عمومی را برای همه شهروندان خود در گروه‌های اجتماعی مختلف فراهم می‌کند. توسعه سیستم حمل و نقل سبز به عنوان بخشی از برنامه‌های اصلی در این زمینه در نظر گرفته می‌شود؛ در شهرهای زیست‌پذیر مسیرهای سبز ویژه‌ای برای پیاده روی و دوچرخه‌سواری اختصاص داده می‌شود علاوه بر این پارک‌های خطی، مسیرهای باریک و حاشیه‌های رودخانه‌ای مناطق مسکونی را به محیط طبیعی، مشاغل و خدمات متصل می‌کند.

نگرش راهبردی ساکنین

شهروندان باید موضوعاتی مانند مسافت و زمان طی شده بین محیط کار یا محل تفریحی و منزل را در نظر بگیرند در صورتی که ساکنین تمایل داشته باشند در شهرهای زیست‌پذیرتر زندگی کنند، باید محیط بومی خود را درک کنند، محصولات بومی را خریداری کنند، تا حد ممکن از خودروی شخصی استفاده نکنند، با همسایه‌ها ارتباط برقرار کنند، از فضاهای عمومی لذت ببرند، برای آن‌ها ارزش قائل شوند و از فضای سبز محلی خود استفاده کنند. در ادامه به ویژگی‌های دو مورد از زیست پذیرترین شهرهای دنیا می‌پردازیم:

زیست پذیرترین شهرهای جهان

وین

وین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ به عنوان بهترین شهر برای زندگی در سراسر دنیا در نظر گرفته شد و به عنوان یکی از زیست‌پذیرترین شهرها شناخته می‌شود.

حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌ها

عملکرد سیستم حمل و نقل عمومی در وین به علت حجم بالای جابجایی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، علاوه بر این، رفتن به سر کار و برگشتن بدون در نظر گرفتن تأخیری و شلوغی سیستم حمل و نقل عمومی، به اندازه کافی دشوار و اذیت‌کننده است. سیستم حمل و نقل U-Bahn (اوبان) وین بسیار ایمن، آسان و قابل اعتماد است، این سیستم حمل و نقل عمومی آخر هفته‌ها نیز خدمات ۲۴ ساعته ارائه می‌دهد همچنین، شهر وین به منظور افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران، مسیرهای مناسبی را در سطح شهر برای آن‌ها در نظر گرفته است. پیاده‌روی کردن در این شهر نیز بسیار لذت بخش است. محیط زیست و آلودگی: بحران آب و هوا یکی از مشکلات و نگرانی‌های جهانی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین کارشناسان معمولاً به دنبال راهی برای کاهش آلودگی هوا هستند. وین یک شهر بسیار تمیز و سبز است به طوری که کیفیت هوا در این شهر خوب ارزیابی شده و کیفیت آب آشامیدنی و میزان دسترسی به آن نیز بسیار بالا در نظر گرفته شده است علاوه بر این میزان آلودگی صوتی و نوری نیز در این شهر کم است.

زیست پذیرترین شهرهای جهان

سیستم آموزشی

سیستم آموزشی شهر وین بسیار عالی است و دانشگاه‌های آن جز بهترین‌های جهان قرار دارد. معلمان و مربیان مدارس و پیش دبستانی‌ها از روش آموزشی مونته‌سوری (Montessori) استفاده می‌کنند؛ این روش آموزشی تربیتی مبتنی بر ایده و عمل است که توسط ماریا مونته سوری ابداع شده است.

فضای سبز

وین یکی از سبزترین شهرهای اروپا است که از هر طرف توسط تپه‌های سرسبز و مناظر روستایی در برگرفته شده است. تعداد زیادی پارک و مسیرهای پیاده‌روی در سرتاسر شهر وجود دارد که شهروندان می‌توانند از آن‌ها لذت ببرند.

آمار پایین جنایات

شهر وین در سال ۲۰۱۹ به عنوان ششمین شهر ایمن در جهان در نظر گرفته شد، بنابراین احتمال وقوع سرقت، زورگیری و تجاوز به مردم در این شهر بسیار کم است، شهروندان نیز می‌توانند هر ساعت از شبانه‌روز با خیال آسوده در این شهر پیاده‌روی کنند.

زیست پذیرترین شهرهای جهان

ملبورن

در حال حاضر، ملبورن یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا است؛ سیستم حمل و نقل خوب، امنیت بالا، کیفیت بهینه سیستم آموزشی و وجود فرصت‌های شغلی زیاد به زیست‌پذیرتر شدن آن کمک شایانی کرده است.

مراکز بهداشتی و درمانی

شهر ملبورن خدمات مناسب در زمینه سلامت، بهداشت و روان در اختیار شهروندان قرار می‌دهد، کادر درمان در مراکز بهداشتی_مراقبتی این شهر به میزان قابل توجهی به سلامت شهروندان توجه می‌کنند.

سیستم آموزشی

مدارس و دانشگاه‌های بسیار خوبی در شهر ملبورن وجود دارد، به طوری که رتبه سوم جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. در ایالت ویکتوریا بیش از دو هزار و ۵۰۰ مدرسه وجود دارد که هزار و ۳۷۵ مورد از آن‌ها در شهر ملبورن واقع شده است.

زیست پذیرترین شهرهای جهان

پارک‌های سبز تمیز و هوای تازه

به دلیل وجود پارک‌ها و باغ‌های زیاد در ملبورن، هوای این شهر بسیار تمیز است و میزان آلودگی به کمترین میزان خود رسیده است. شهروندان می‌توانند با حضور در فضاهای سبز و تمیز این شهر، سلامت روحی خود را بهبود ببخشند. درختان کهنسال، چمن‌های آرایش یافته و حیات وحش متنوع به زیبایی فضای سبز شهر وین افزوده است.

سیستم حمل و نقل عمومی

تراموا یا واگن‌های برقی موجود در ملبورن نه تنها نوعی وسیله حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود، بلکه به عنوان یکی از نمادهای معروف شهر در نظر گرفته شده است. این سیستم حمل و نقل عمومی به میزان قابل توجهی مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. علاوه بر این، وجود فرودگاه نزدیک مرکز وین نیز یکی از ویژگی‌های مهم این شهر زیست‌پذیر در نظر گرفته شده است.

زیست پذیرترین شهرهای جهان

کد خبر 499124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.