توسعه حمل و نقل پاک؛ رویکردی که باید تداوم یابد

یک کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: تعداد روزهای پاک اصفهان در طول یک سال کمتر از ۵۰ روز است و به همین جهت تغییر رویکرد از سیستم حمل و نقل شخصی به سمت سیستم حمل و نقل عمومی و حمل و نقل پاک نیاز امروز کلانشهر اصفهان است.

مجید عموچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که این تغییر رویکرد زمانی ممکن می‌شود که برای شهروندان تسهیلات حمل و نقل عمومی مناسبی فراهم شود، اظهار کرد: یکی از بزرگترین اقدامات شهرداری اصفهان، تلاش برای احداث خط دو مترو اصفهان بود، فرایندی که مجموعه مدیریت شهری با تمامی توان پیش برده است.

وی به تاکید شهردار اصفهان بر راه‌اندازی خط تراموا اشاره کرد و افزود: امیدوارم مجموعه بعدی مدیریت شهری نیز این راه را ادامه دهد تا خطوط ریلی اصفهان تکمیل شود و بتوان شهروندان را به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل با کیفیت هدایت کرد.

این کارشناس ارشد راه و ترابری تصریح کرد: در دوره کنونی مدیریت شهری علی رغم این که تولید اتوبوس در کشور بسیار کاهش پیدا کرد، تعداد قابل توجهی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد و مدیریت شهری بعدی باید در نظر داشته باشد که توجه به حمل و نقل عمومی، نوسازی اتوبوس‌ها و خرید اتوبوس‌های جدید می‌تواند مهمترین رویکرد برای کاهش آلاینده‌های شهری باشد.

عموچی تاکید کرد: اگر از شهروندان تقاضا داریم که از خودرو شخصی استفاده نکنند باید تسهیلات حمل و نقل عمومی مؤثری نیز برای آنان در نظر گرفته شود زیرا استانداردهای زندگی شهروندان نسبت به سال‌ها و دهه‌های قبل تغییر کرده است.

وی با بیان این که پیاده مداری نیز از جمله رویکردهای مورد توجه مدیریت شهری اصفهان بوده است، اضافه کرد: در این راستا طرح پیاده راه سازی خیابان چهارباغ عباسی انجام شده و به جهت استقبال شهروندان از این طرح، پیاده راه کردن خیابان سپه نیز در دستور کار است اما باز هم نباید به پیاده راه سازی دو خیابان اکتفا کرد و باید در هر منطقه‎ و مرکز محله‌ای چنین فضاهایی را ایجاد کرد.

این کارشناس راه و ترابری افزود: احداث مسیرهای دوچرخه در این دوره مدیریت شهری، اقدامی بود که جرأت زیادی می‌طلبید با این حال نیاز است در دوره بعدی مدیریت شهری نیز این اقدام را با جدیت دنبال کند.

عموچی با تاکید بر این که اصلاحات در حوزه حمل و نقل پاک و ایجاد مسیرهای دوچرخه نیازمند آموزش شهروندان است، گفت: مدیریت شهری جدید، در دست هر گروهی که باشد باید توجه داشت که رویکرد در همه کشورهای دنیا، حتی کشورهای ثروتمند به سمت دوچرخه سواری و حمل و نقل پاک است و سرمایه گذاری در این حوزه باید به خوبی انجام شود.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل خودرو محور نیز به خصوص در محورهایی که موجب می‌شود خودروهای عبوری وارد شهر نشوند، ضرورت دارد که احداث رینگ چهارم ترافیکی شهر با این هدف انجام شد و نیاز است برای غرب اصفهان نیز چنین رینگی احداث شود.

این کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: چنانچه سیاست‌های اصفهان ۱۴۰۵ به درستی مدنظر قرار بگیرد و تغییرات سلیقه‌ای در آن اعمال نشود، این طرح می‌تواند کمک زیادی به توسعه کلانشهر اصفهان کند.

کد خبر 499115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.