غنی ‌سازی اوقات فراغت دانش ‌آموزان در قالب ۱۰ هفته برنامه‌ریزی می‌شود

رئیس ‌اداره فرهنگی ‌و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: طرح اوقات فراغت باعنوان«جشنواره تابستان و تربیت توت فرهنگی» به وسیله ستاد استانی اوقات فراغت در قالب ۱۰ هفته برنامه‌ریزی شده ‌و والدین نباید تنها به فکر پر کردن وقت فرزند در سه ماهه تابستان باشند بلکه غنی‌سازی اوقات فراغت مهمتر است.

مرتضی شکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برنامه اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان، اظهار کرد: طرح اوقات فراغت تابستانه ۱۴۰۰ دانش آموزان با عنوان «جشنواره تابستان و تربیت توت فرهنگی» به وسیله ستاد استانی اوقات فراغت برنامه ریزی می‌شود، برنامه اصلی این جشنواره از فروردین ماه با برگزاری جلسات ستاد، دعوت از نهادها و بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و دستگاه‌های بیرونی شروع شد.

وی افزود: این جشنواره در قالب ۱۰ هفته و ۷۰ روز برنامه‌ریزی شده است که هر هفته مطابق با مناسبتی که در آن است برنامه‌هایی پیش بینی شده که در دو محور فعالیت‌ها دنبال می‌شود، محور اول آموزشی است، اگر شرایط کرونا اجازه دهد و وضعیت قرمز نباشد در مراکز پرورشی و پایگاه‌های اوقات فراغت دانش آموزان در برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

پیش بینی برنامه‌ها در دو محور دنبال می‌شود

رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: در شرایط کرونا وضعیت به گونه‌ای است که امکان حضور فیزیکی نیست و به صورت نیمه حضوری و با رعایت پروتکل‌ها تعداد محدود پنج تا ۱۰ نفر از دانش آموزان در فضای آزاد هستند و برنامه‌ها از طریق کانال‌های اداره کل آموزش و پرورش استان و معاونت پرورشی به اطلاع دانش آموزان علاقمند رسانده می‌شود.

وی ادامه داد: در محور آموزش موارد معرفتی و قرآنی که به وسیله اداره قرآن نماز و عترت با همکاری آموزش و پرورش و ۴۸ دارالقرآن در سطح استان انجام می‌شود، آموزش‌های فرهنگی و هنری با همکاری ۸۵ کانون‌های فرهنگی و تربیتی و آموزش‌های علمی و پژوهشی به وسیله ۴۴ پژوهش سرای دانش آموزی در سطح استان پیگیری خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: آموزش مهارت‌های ورزشی به وسیله معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در خانه‌ها، کانون‌ها و سالن‌های ورزشی برگزار خواهد شد و متولی آموزش‌های مهارتی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای هستند، آموزش‌های تشکیلاتی با فعالیت تشکل‌های دانش آموزی از جمله سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، بسیج دانش آموزی و جمعیت هلال احمر در طول ۱۰ هفته انجام می‌شود.

تلفیق سامانه همگام و شاد

وی در مورد تلفیق سامانه همگام و شاد، تصریح کرد: سامانه همگام یک سامانه ثبت نامی است، باید تا ۱۵ خردادماه مدیران پایگاه‌ها اطلاعات را در این سامانه وزارت آموزش و پرورش ثبت کنند و تا آخر خردادماه دانش آموزان کلاس‌ها را انتخاب کنند و عمده آموزش‌ها از اول تیرماه و از طریق شبکه شاد است.

شکری خاطرنشان کرد: بخشی از برنامه‌های شبکه شاد با وزارت آموزش و پرورش است و بخشی هم استانی، منطقه‌ای و پایگاهی است که در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان‌هاست و متناسب با امکانات و شرایط خانواده‌ها و دانش آموزان کلاس‌ها به صورت حضوری و نیمه حضوری برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: سعی کرده‌ایم به کلاس‌ها تنوع دهیم و قرار است دستگاه‌های اجرایی در این برنامه به آموزش و پرورش کمک کنند، برگزاری جنگ‌های شادمانه و مسابقات کتابخوانی و بازی‌های رایانه‌ای هم پیش‌بینی شده است، ایجاد تنوع در بخش تفریح، شادی و پوشش اوقات فراغت مدنظر است تا مطابق همه سلیقه‌ها باشد.

وی در مورد راه‌اندازی «پایگاه تابستانی من»، تصریح کرد: بخش عمده برنامه‌های شبکه شاد در اختیار وزارت آموزش و پرورش است که قرار شده است از ابتدای تیرماه بخش اوقات فراغت بارگذاری شود، از ۲۹ خرداد ماه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۶ بعدازظهر در ساعت‌های متفاوت کلاس‌ها در بخش آموزش، هلال احمر و خوشنویسی برای اوقات فراغت دانش آموزان وجود دارد.

غنی سازی اوقات فراغت مهمتر از پر کردن وقت است

شکری به خانواده‌ها توصیه کرد: والدین تنها به فکر پر کردن وقت فرزند در سه ماهه تابستان نباشند، غنی سازی اوقات فراغت مهم است، کارشناسان تربیتی اعتقاد دارند بر اساس استعداد، علاقه و سلیقه فرزند اوقات فراغت او غنی سازی شود، متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها بیشتر به جنبه آموزش می‌پردازند و اهمیتی به علاقه و استعداد فرزند نمی‌دهند.

رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: والدین ابتدا با فرزندان مشورت کنند و استعداد، ظرفیت و علاقه‌ای او را رصد کرده و با اهل فن مشاوره کنند و آنچه فرزند دوست دارد با هدایت مربیان مدارس انجام دهند، مطابق برآوردهای انجام شده دانش آموز از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم که دیپلم می‌گیرد حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ ساعت اوقات فراغت دارد.

وی افزود: برخی والدین تنها وقت فرزند را پر می‌کند و دانش آموز زمانی که دیپلم می‌گیرد هیچ نوع مهارت و هنری ندارد و همه به دنبال پشت میزنشینی هستند و این اتفاق هم نمی‌افتد در نتیجه با فشارهای روحی و روانی و استرس مواجه می‌شوند و غرور جوانی هم اجازه نمی‌دهد تا به دنبال کسب مهارت آموزی جدید بروند و آمار بیکاری افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 499037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.