مهم‌ترین علت قطعی آب در اصفهان برداشت‌های بالادست است

معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا اصفهان گفت: در دهه اخیر به علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، تراکم جمعیت، کاهش نسبی بارندگی‌ها و افزایش دما، تأمین پایدار آب شرب در سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ با چالش مواجه شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از آبفا اصفهان، ناصر اکبری با اشاره به چالش‌های موجود در تأمین پایدار آب شرب مشترکان این شرکت اظهار کرد: در دهه اخیر به علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، تراکم جمعیت، کاهش نسبی بارندگی‌ها و افزایش دما، تأمین پایدار آب شرب حدود پنج میلیون نفر از جمعیت ساکن در ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستای تحت پوشش سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ با چالش مواجه شده است.

وی با بیان اینکه خشک شدن زاینده رود موجب خشک شدن چاه‌های فلمن با ظرفیت آبدهی سه متر مکعب در ثانیه و کاهش ۵۰ درصدی آبدهی سایر چاه‌های متفرقه و حریمی شد، افزود: لازم است شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برای این حجم از آب از دست رفته اقدامات لازم را انجام دهد.

مصرف ۱۶ متر مکعب آب در ثانیه در شهر اصفهان در ساعات اوج مصرف

معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا اصفهان گفت: اکنون آب آشامیدنی اصفهان از تصفیه خانه بابا شیخعلی در غرب استان تأمین می‌شود که ظرفیت آن بالغ بر ۱۱.۵ مترمکعب آب در ثانیه است در حالی که نیاز آبی مردم در اوج مصرف به ۱۶ متر مکعب در ثانیه می‌رسد.

اکبری با تاکید بر لزوم جلوگیری از برداشت آب در بالادست زاینده رود، تاکید کرد: مسئولان امر باید با توجه ویژه‌ای از این گونه اقدامات جلوگیری کنند همچنین همه بهره برداران و ذی نفعان باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

افزایش سه درصدی مصرف آب با هر درجه افزایش دما

وی به تأثیر افزایش دما در مصرف آب شرب اشاره و اظهار کرد: این روزها با گرم شدن هوا مصرف آب هم بیشتر شده به طوری که هر درجه افزایش دمای هوا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه یا معادل دو تا سه درصد بر مصرف آب اضافه می‌کند.

معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا اصفهان بر مدیریت مصرف آب از سوی مردم تاکید کرد و گفت: با وجود تنش آبی در اصفهان مردم نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب اهتمام لازم را داشته باشند زیرا با وجود کاهش بارندگی در سال آبی جاری تابستان بسیار سختی در پیش است.

کد خبر 499029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.