بازسازی به جای نوسازی؛ راهکاری برای جوان شدن اتوبوس‌های شهری

افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و وارد نشدن اتوبوس‌های جدید به کشور به دلیل تحریم‌ها از دلایلی بود که «بازسازی» را به عنوان راهکاری منطقی برای کاهش عمر ناوگان اتوبوسرانی شهرها پیش روی مدیران گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند وقتی است که شهرداری اصفهان در این ایام سخت رکود تورمی و تحریم که خرید هر اتوبوس چهار میلیارد تومان هزینه برمی‌دارد، ترجیح داده با بازسازی اتوبوس‌های فرسوده جانی تازه به این ناوگان بدهد. بر این اساس زمانی که دولت قصد داشت به منظور کاهش آلایندگی‌ها، ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کند با دعوت از شهرداری اصفهان و تشکیل جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری با مسئولان سازمان برنامه و بودجه، گفت‌وگوهایی شد و مقرر شد اصفهان پایلوت بازسازی و نوسازی اتوبوس باشد.

میانگین عمر اتوبوس‌ها ۷ تا ۱۰ سال برآورد می‌شود البته استانداردهای جهانی رقمی پایین‌تر و حتی تا ۵ سال را عمر مفید این ناوگان حمل‌ونقل عمومی عنوان می‌کند اما در شرایطی که مدیریت شهرها با محدودیت منابع مالی، تحریم‌ها و وضعیت سخت اقتصادی مواجه هستند، باید به فکر راهکارهای کوتاه مدت و ارزان بود تا ناوگان حمل و نقل عمومی جان دوباره بگیرد.

برای آگاهی از روند بازسازی اتوبوس‌های شهر، چشم‌اندازها و فعالیت‌های اتوبوسرانی اصفهان، با «سید عباس روحانی» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

چه عاملی باعث شد بازسازی اتوبوس‌های شهر مورد توجه شهرداری قرار گیرد؟

بازسازی اتوبوس‌های شهر در کنار موضوع نوسازی ناوگان پروژه‌ای ساری و جاری بوده، اما در مقاطع مختلف زمانی و شرایط اقتصادی، با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است به عنوان مثال زمانی که واردات اتوبوس‌ها و تولید اتوبوس در کشور فراوان بود، بازسازی ناوگان در سطح دیگری انجام می‌شد ولی در حال حاضر که تولید اتوبوس متوقف شده و امکان ورود ناوگان و امکانات جدید به کشور به واسطه تحریم‌ها به حداقل رسیده، موضوع بازسازی با رویکرد جدید در سطح گسترده در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه نتایج خوبی نیز در بر داشته است.

در حال حاضر عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان ۱۰ سال است که با توجه به تعداد اتوبوس‌ها عمر آنها نیز افزایش می‌یابد بنابراین یا باید اتوبوس جدید تحت عنوان نوسازی وارد کنیم یا باید با انجام فرایند بازسازی، عمر دوباره به اتوبوس‌های فرسوده شهر دهیم.

از فرایند بازسازی اتوبوس‌های شهر بگویید

بازسازی موضوعی پیچیده و گسترده است، شاید بازسازی سخت‌تر از نوسازی یا حتی سخت‌تر از تولید اتوبوس نو باشد، ولی در این مقطع زمانی که اتوبوس جدیدی وارد کشور نمی‌شود چاره‌ای جز بازسازی نداریم از این رو بازسازی‌ها در سطح یک را در دستور کار قرار دادیم.

زمانی که نوسازی رونق داشت، بازسازی اتوبوس‌ها در سطح دو و سه یعنی تعمیرات داخلی، رنگ ظاهر اتوبوس‌ها، صندلی‌ها و تعمیرات جزئی در سیستم موتور اتوبوس‌ها انجام می‌شد، اما وقتی سخن از سطح یک به میان می‌آید، بدان معنا است که صفر تا صد اتوبوس را بازسازی می‌کنیم به همین دلیل انجام این فرایند حتی سخت‌تر از ساخت اتوبوس جدید است.

آیا این اقدام مقرون به صرفه است؟

با قیمت‌های فعلی، مقرون به صرفه است، زیرا با توجه به افزایش نرخ دلار همچنین عدم واردات، قیمت اتوبوس به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته است. سال‌های گذشته قیمت هر دستگاه اتوبوس یک صد میلیون تومان بود که ۱۷.۵ درصد را شهرداری و مابقی مبلغ را دولت برای کمک به حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کرد، اما در حال حاضر هر دستگاه اتوبوس ۱۲ متری حدود چهار میلیارد تومان ارزش دارد و تمام هزینه‌ها باید توسط شهرداری پرداخت شود، زیرا دولت کمکی در هزینه‌ها ندارد.

مشکل اساسی دیگر این است که باید اتوبوسی برای خرید وجود داشته باشد تا بتوانیم خریداری کنیم، متأسفانه در حال حاضر بسیاری از کارخانجات تولید اتوبوس ندارند و تنها یک یا دو کارخانه تولید کم دارند از این رو بازسازی مقرون به صرفه است و چاره‌ای جز این اقدام نداریم، در واقع سرعت عمر فرسودگی ناوگان آنچنان زیاد است که اگر یک سال غافل شویم دیگر ناوگانی برای بازسازی نخواهیم داشت.

اصفهان نخستین کلانشهری است که تفاهم‌نامه با سازمان برنامه بودجه و صندوق توسعه امید منعقد کرد و از طریق دریافت وام و کمک‌های بلاعوض بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را آغاز کرد.

تاکنون چه تعداد اتوبوس بازسازی شده و چه اقداماتی در فرایند نوسازی اتوبوس‌ها انجام می‌شود؟

سعی کردیم اتوبوس بازسازی شده با اتوبوس نو تفاوتی نداشته باشد و صفر تا صد اتوبوس‌ها را بازسازی کنیم؛ در این فرایند حتی اتوبوس‌هایی که سیستم سرمایش نداشته باشد نصب کولر برای آن انجام می‌شود. همچنین به لحاظ شکل ظاهری نیز تلاش کردیم که اتوبوس در مبلمان شهری اثر مثبتی داشته باشد.

برنامه‌ریزی برای بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس انجام شده و تاکنون ۹۷ دستگاه اتوبوس بازسازی شده با شکل ظاهری مناسب، امکانات فنی و سیستم سرمایش و گرمایش مطلوب که در کاهش آلودگی هوا اثرگذار است، وارد چرخه ناوگان اتوبوسرانی اصفهان شده است.

تعداد ۱۸۹ دستگاه اتوبوس در قراردادی با یکی از کارخانجات تولید کننده در حال بازسازی است و تعدادی دیگر از اتوبوس‌ها در تعمیرگاه و توقفگاه اتوبوسرانی که توانمندی فنی بسیار خوبی دارد انجام می‌شود، قرارداد بعدی با یکی از شرکت‌های تولید کننده مستقر در تهران نهایی شده و تعدادی اتوبوس را برای بازسازی به آن شرکت تحویل خواهیم داد البته امسال ۸۰ درصد اتوبوس‌ها بازسازی خواهد شد تا با کیفیت مطلوب سرویس‌دهی به شهروندان را انجام دهد.

بازسازی به جای نوسازی؛ راهکاری برای جوان شدن اتوبوس‌های شهری

هزینه بازسازی و نوسازی هر دستگاه اتوبوس چقدر است و آیا اتوبوس‌ها دوگانه سوز می‌شود؟

هزینه نوسازی یک اتوبوس با استاندارد روز، چهار میلیارد تومان است، اما بازسازی در سطح یک حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان است که این ارقام در سال‌های گذشته پایین‌تر بود، اما به واسطه افزایش قطعات، مواد اولیه قیمت‌ها افزایش یافته است بنابراین هزینه بازسازی در مقابل هزینه نوسازی کاملاً مقرون به صرفه است.

اتوبوسرانی برای جلوگیری از شیوع کرونا چه اقداماتی انجام داد؟

یکی از محل‌هایی که می‌توانست تأثیر مثبت و منفی زیادی در موضوع شیوع کرونا داشته باشد، وسایل حمل و نقل عمومی بود. با توجه به این موضوع، تمام ناوگان فعال بخش دولتی و خصوصی اتوبوسرانی اصفهان هر شب پس از اتمام خدمات‌رسانی در سه توقفگاه اتوبوسرانی توسط ۱۰ نفر نیروی متخصص با استفاده از محلول‌های ویژه ضدعفونی می‌شود همچنین مواد ضدعفونی کننده تحویل رانندگان اتوبوس شده تا در پایان هر سرویس و رسیدن به انتهای خطوط ضدعفونی فضاهای تماس مسافران را انجام دهند. اقدامات بهداشتی شامل استفاده از دستکش، ماسک و ضد عفونی‌کردن گیت‌های ایستگاه‌های BRT به طور گسترده توسط عوامل شرکت واحد اتوبوسرانی انجام شده است؛ همچنین واکسیناسیون راهبران ناوگان اتوبوسرانی این کلانشهر در برابر ابتلا به بیماری کرونا نیز برای حفظ سلامت آنها انجام شد. استفاده مسافران اتوبوس از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی کمک زیادی به جلوگیری از شیوع کرونا در اتوبوس‌های شهر کرد.

چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس شهر دارید؟

مبلمان شهری ایستگاه‌های اتوبوس از وظایف مناطق شهرداری است که پس از تصویب در معاونت حمل و نقل ترافیک به مناطق شهرداری ابلاغ شده و با همکاری معاونت حمل و نقل مناطق پس از سال‌ها تعدادی از ایستگاه‌های اتوبوس در شهر نونوار و سرپناه‌های ایستگاه‌های جدید نصب شد که تأثیر مثبتی در کیفیت مبلمان شهری داشته است.

اصفهان همواره پیشگام حمایت از افراد توانخواه بوده است برای استفاده بدون دغدغه این افراد از اتوبوس‌های شهر چه تدابیری اندیشیده شده است؟

توانخواهان اقشار مختلفی هستند که بخشی از آنها را معلولان تشکیل داده و در رده‌های مختلف جسمی_حرکتی تقسیم می‌شوند و هر کدام امکانات خاصی را نیاز دارند به عنوان مثال برای افرادی که مشکل جسمی و حرکتی دارند باید سطح ارتفاع ایستگاه را با اتوبوس تنظیم و یکسان کنیم البته اتوبوس‌های جدید خریداری شده امکانات رمپ ویژه معلولان را دارد همچنین برای افراد ناشنوا اتوبوس‌های دارای سیستم‌های گویا مناسب است که در دستور کار قرار گرفته و بخشی در مکمل‌های سیستم AVL اجرا می‌شود.

مردم از چه طریقی می‌توانند انتقادات یا پیشنهادات خود را با سازمان اتوبوسرانی مطرح کنند؟

اولین کانال ارتباطی شهروندان با ما سامانه ۱۳۷ شهرداری است و سوالات ارجاع می‌شود تا پاسخ‌های لازم ارائه شود از عمده‌ترین مواردی که اخیراً از سوی شهروندان مطرح شده، موضوع زمان بندی، سرفاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها، تغییراتی در زمان سرویس دهی اتوبوس‌ها به دلیل شرایط کرونایی بوده است. شهروندان می‌توانند برای اعلام انتقادات یا پیشنهادات خود با شماره روابط عمومی ۰۹۰۱۸۷۰۷۷۰۰ نیز تماس گرفته و یا به کانال‌های شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در شبکه‌های اجتماعی به نشانی busofisfahan@ مراجعه کنند.

کد خبر 499013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.