تیم ملی بحرین را بشناسید + جزئیات (آنالیز، بازیکنان تاثیرگذار و تاریخچه)

تیم ملی فوتبال کشورمان امروز(دوشنبه) باید در شرایطی مقابل بحرین صف‌آرایی کند که این قابلیت را دارد تا شاگردان اسکوچیچ را به دردسر بیندازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شنیدن نام فوتبال بحرین چندان برای ایرانی‌ها یادآور خاطرات خوش نیست. شکست سال ۲۰۰۱ و کوتاه شدن نسل با استعداد ایران از صعود به جام جهانی ۲۰۰۲ در کنار پرچم گردانی شادمان بحرینی‌ها با پرچم سبز رنگ عربستان، قابی است که هیچ گاه از یاد فوتبال دوستان ایرانی نخواهد رفت. بحرین جزیره‌ای در جنوب خلیج فارس و در فاصله ۲۰ کیلومتری ساحل عربستان است و طبق آخرین برآوردهای سال ۲۰۱۹، این کشور تنها یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر جمعیت داشته که نیمی از آن را مهاجرین خارجی تشکیل می‌دهند.

کمتر از ۵۰ سال قبل بحرین بخشی از خاک ایران بود که طی تنها یک نظرسنجی و با تأیید سازمان ملل رسماً در ۱۹۷۱ شیخ عیسی اعلام استقلال کرده تا دولت تهران سلطه خود بر یکی از جزایر استراتژیک خود را از دست بدهد. به علت همین پیشینه، بیشتر مردم بحرین می‌توانند به فارسی تکلم کنند و بیش از ۷۰ درصد این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند با این حال پس از استقلال بحرین، اختلافات مردم و به ویژه حکومت این کشور با ایران و ایرانی‌ها از میان نرفته و رفتار بحرینی‌ها در میدان‌های مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال، گواهی بر این مشکلات عمیق دو ملت است.

تیم ملی بحرین را بشناسید + جزئیات (آنالیز، بازیکنان تاثیرگذار و تاریخچه)

البته بحرین سال‌ها است که دیگر جزیره نیست و با احداث پل دوستی عربستان و بحرین به طول ۲۵ کیلومتر که دو کشور را از روی دریا بهم متصل می‌کند، آن‌ها بیش از ۳۵ سال است با یکی از متحدان خود مرز خاکی دارند. مرزی که نقش عمده‌ای در رونق بحرین داشته و این جزیره را به پاتوق جوانان عربستانی برای خوشگذرانی بدل کرده است چرا که برخی از تفریحاتی که در عربستان سعودی ممنوع است را می‌توانند بدون نگرانی در شهرهای بحرین انجام دهند؛ بدون آنکه حتی نیاز به ویزا برای سفر به این تفرجگاه داشته باشند!

رؤیای طلسم شده!

تیم ملی فوتبال بحرین اگر چه هیچ گاه جایی میان قدرت‌های غرب آسیا و کشورهای عرب زبان نداشته، ولی نشان داده قادر است گربه سیاه ایران باشد. بحرینی‌ها دستاورد چندانی در آوردگاه‌های ملی و باشگاهی ندارند اما دو بار تا آستانه حضور در جام جهانی فوتبال پیش رفته‌اند. سال ۲۰۰۶ بحرینی‌ها فاصله چندانی با بستن چمدان‌ها به آلمان نداشتند اما رؤیاشان در خانه تلخ شد. در آن سال پلی آف میان آسیا و کونکاکاف برگزار می‌شد و همین موضوع باعث شد تا بحرین در پلی آف رقیب تیم ناشناخته ترنیداد و توباگو شود.

آن‌ها که در خانه حریف موفق به توقف ترنیداد و توباگو شده بودند در دیدار برگشت به یاران دوایت یورک، ستاره سابق منچستر یونایتد بازی را در منامه واگذار کردند تا فرصت حضور در بالاترین تورنمنت فوتبال جهان را از دست بدهند. چهار سال بعد بحرین دوباره این فرصت را داشت تا مسافر جام جهانی شود و حتی در پلی آف آسیا، عربستان را حذف کرد ولی به نیوزلند باخت تا جایی میان تیم‌های حاضر در آفریقا جنوبی نداشته باشد.

تیم ملی بحرین را بشناسید + جزئیات (آنالیز، بازیکنان تاثیرگذار و تاریخچه)

بحرینی‌ها تا اینجا مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ عملکرد خوبی داشته و علیرغم داشتن یک بازی بیشتر نسبت به ایران و عراق، صدرنشین گروه C هستند. آن‌ها پنجشنبه هفته قبل با ۸ گل کامبوج بخت برگشته را تحقیر کردند تا برای مدعیان گروه خط و نشان بکشند. آن‌ها که میزبان گروه C نیز هستند، چندی پیش در دیداری دوستانه در کیف مقابل تیم ملی اکراین با هدایت شوچنکو قرار گرفتند و موفق به توقف حریف در خانه خودش شدند.

ضدحمله، شگرد بحرینی‌ها

با بررسی دیدارهای تیم ملی بحرین می‌توان دریافت که تیم هلیو سوزا بیشتر با سیستم ۳-۳-۴ مقابل حریفان صف آرایی می‌کند اما آمار مالکیت توپ نشان از این دارد که بحرینی‌ها با حضور در زمین خود منتظر لحظه‌ای غفلت از سوی حریف هستند تا ضد حمله خطرناکی را شکل دهند. بحرینی‌ها در چنین موقعیت‌ها پر تعداد در زمین حریف حاضر می‌شوند تا بتوانند از اندک خطر به دست آمده نهایت استفاده را ببرند.

تیم ملی بحرین را بشناسید + جزئیات (آنالیز، بازیکنان تاثیرگذار و تاریخچه)

مهارت مهاجمان در کسب پنالتی

یکی از نکات قابل توجه درباره بحرینی‌ها پنالتی‌های متعددی است که در بازی‌های اخیرشان به دست آورده‌اند. آن‌ها در ۱۲ مسابقه آخر خودشان در ۷ دیدار موفق به کسب ضربه پنالتی شده‌اند که چهار پنالتی را در دقایق ۶۵ تا ۷۷ کسب کرده‌اند. موضوعی که می‌تواند یک زنگ خطر برای مدافعین ایران باشد تا با هوشیاری بیشتر از تکرار این اتفاق تلخ به مانند دیدار رفت جلوگیری کنند همچنین باید توجه داشت که بحرینی‌ها احتمالاً در میانه نیمه دوم، میل تهاجمی‌شان بیشتر شده و باید مراقب این دقایق بود.

بازیکنان سرشناس بحرین

ملی‌پوشان بحرین اگر چه بیشترشان در لیگ داخلی نه چندان با کیفیت خودشان توپ می‌زنند و تنها یک لژیونر حاضر در لیگ کویت دارند ولی مهره‌های باکیفیتی را در اختیار داشته که می‌توانند ورق را برای سرخ‌پوشان حاشیه خلیج فارس برگرداند. محمد جاسم (شماره ۱۲) و علی مدن (شماره ۸) مغز متفکر ضد حملات بحرینی‌ها هستند که با هوش بالا در سازمان یافتن تهاجمی آن‌ها در زمان ضد حمله نقش اصلی را ایفا می‌کنند و خط میانه ایران امشب وظیفه مهار آن‌ها را دارد همچنین در نوک پیکان خط آتش، محمد ال دورمی (شماره ۱۳) حضور دارد که مهاجم زهر داری است که جاسم و مدن احتمالاً قصد تغذیه او را در شگرد اصلی خود یعنی ضد حملات دارند.

تیم ملی بحرین را بشناسید + جزئیات (آنالیز، بازیکنان تاثیرگذار و تاریخچه)

ضعف بزرگ خط دفاعی تیم هلیو سزار در گوشه‌ها

با وجود بازی محتاطانه شاگردان هلیو سزار، لایه‌های دفاعی بحرین چندان هم نفوذناپذیر نیست و ضعف‌هایی در آن به چشم می‌خورد. مشکل تدافعی بحرینی‌ها بیشتر مربوط به کانال‌های عرضی دفاع آن‌ها است جایی که فرصت مناسبی را در اختیار وینگرهای سرعتی و آماده ایران برای نفوذ و پایه‌ریزی حملات قرار می‌دهد و اکراین در تنها موقعیت خود که اتفاقاً به گل هم رسید از همین شگرد بهره جست.

البته حضور احمد موسی در پست دفاع راست باعث شده است در این سمت زمین عملکرد تدافعی آن‌ها بهتر باشد اما بحرین مشکل بزرگی در سمت چپ دفاع خود دارد که خبر خوبی برای جهانبخش است که احتمالاً گوشه سمت راست تیم ملی در نبرد امشب باشد. با این حساب وینگر سمت راست تیم ملی هر کس که باشد، نقش مهمی در نبرد حساس با بحرین ایفا خواهد کرد.

کد خبر 498837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.