در دوگانه رئیسی-جلیلی چه کسی کنار می‌رود؟

سعید جلیلی که سالهاست سودای رسیدن به پاستور را در سر دارد، این روزها در برزخ ماندن یا کنار رفتن به نفع دیگر کاندیدای جبهه اصولگرایی یعنی ابراهیم رئیسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید جلیلی دیپلمات اسبق وزارت خارجه پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ مجدداً در آخرین ساعات ۲۵ اردیبهشت ماه امسال جهت نام‌نویسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت و پس از ابراهیم رئیسی ثبت نام کرد.

در حالی که زمزمه‌هایی از این که جلیلی بدون هماهنگی با شورای ائتلاف عزم کاندیداتوری کرده مطرح بود، اما ثبت نام وی در انتخابات ریاست جمهوری شائبه حضور به عنوان کاندیدای پوششی برای ابراهیم رئیسی را قوت بخشید.

پس از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای شاخص جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ریاست جمهوری، بخش‌های عظیمی از بدنه اصولگرایی انتظار داشتند که سعید جلیلی به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کند.

جلیلی از کاندیداهای ریاست جمهوری بعد از ثبت نام در انتخابات، در پاسخ به این که گفته می‌شود کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی است و در ازای پست معاون اولی کنار خواهید کشید، پاسخی مبهم داد و گفت که «عرصه انتخابات، عرصه حضور نامزدها برای ارائه برنامه‌هایشان و جلب اعتماد مردم است.»

این روزها اکثر جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی اصولگرا چشم انتظار کناره‌گیری جلیلی از عرصه انتخابات هستند و جبهه پایداری که همیشه از حامیان اصلی وی بوده است در این دوره از رئیسی اعلام حمایت کرده است. به گفته سخنگوی این جریان سیاسی «با توجه به اجماع اغلب جریانات و نیروهای جبهه انقلاب، جناب آقای رئیسی را به عنوان اصلح معرفی می‌کند.»

با شانه خالی کردن جبهه پایداری از حمایت سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می‌رسد بار دیگر شرایط انتخابات ۹۲ برای وی تکرار شده و فشارها بر وی جهت کنارگیری از عرصه انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی افزایش یافته است.

با این حال، بیژن نوباوه، مشاور سعید جلیلی درباره تحلیل‌هایی مبنی بر کناره‌گیری جلیلی به نفع رئیسی گفته است که «اصلاً موضوع کنار رفتن جلیلی به نفع کسی مطرح نیست. جلیلی سال‌ها کار با برنامه‌ریزی انجام داده است، به‌ویژه در زمان تشکیل دولت سایه، وی مسائل و مشکلات را دیده و طرح و برنامه دارد. وی در این هشت سال (دولت سایه) ضعف دولت‌ها را بررسی کرده و یکی از افرادی است که برنامه‌هایش می‌تواند برای این دوره از انتخابات راهگشا باشد. در زمانی که مناظره‌ها صورت می‌گیرد، قطعاً یکی از افراد موفق آقای جلیلی خواهد بود.»»

مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی نیز در مورد دوگانه رییسی_جلیلی گفته است که «جبهه پایداری با چنین نگرش انقلابی‌ای، پس از ارزیابی دقیق، نامزدهای مطرح در جبهه انقلاب را مطابق شاخص‌های اعلامی از سوی رهبر عزیزمان بررسی کرد و در نهایت جهت نزدیک‌ شدن به انتخاب اصلح از میان رئیسی و محصولی و جلیلی در شورای مرکزی جمع‌بندی کرد و مقرر شد پس از ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری از سه نفر از بزرگواران، یک نفر به‌عنوان گزینه نهایی و اصلح به مردم عزیز و شریف ایران معرفی شود که نهایتاً جناب محصولی علی‌رغم اصرار اعضای شورای مرکزی جبهه از ثبت‌نام خودداری کرد و در نهایت جبهه پایداری انقلاب اسلامی با توجه به اجماع اغلب جریانات و نیروهای جبهه انقلاب، رئیسی را به‌عنوان اصلح به مردم عزیز و شریف ایران اسلامی معرفی می‌کند.»

سیدحسین نقوی‌حسینی هم قبلاً درباره اختلاف سعید جلیلی و جبهه پایداری گفته بود که «نه‌ تنها آقای جلیلی که همه کاندیداهای جبهه اصولگرایان و حتی برخی از اصلاح‌طلبان منتظر تصمیم رئیسی هستند و در صورت تصمیم برای کاندیداتوری از او حمایت می‌کنند.»

سعید جلیلی این روزها برخلاف سال ۹۲ از حمایت مرحوم مصباح‌یزدی برخوردار نیست و چالش‌های متعددی را برای رسیدن به پاستور بر سر راه دارد و باید دید آیا این دیپلمات با تجربه به رقیبی سرسخت برای دوستان اصولگرایش در انتخابات تبدیل می‌شود؟

جلیلی از انتخابات کناره‌گیری نمی‌کند

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جبهه پایداری پیش از آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که در این دوره از انتخابات از ابراهیم رئیسی حمایت خواهد کرد که نشان می‌دهد هیچ‌گونه وابستگی بین سعید جلیلی و این جبهه وجود ندارد.

به گفته وی، به احتمال زیاد حمایت جبهه پایداری از ابراهیم رئیسی تأثیری در سیاست‌های جلیلی نخواهد داشت و به نفع رئیسی کناره‌گیری نخواهد کرد.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، جلیلی خود را محتاج حمایت جبهه پایداری نمی‌داند؛ زیرا این جبهه وزنی در بین جریان اصولگرا و جامعه ندارد. وی بر اساس محاسبات خود در عرصه انتخابات حاضر شده و کنارگیری نخواهد کرد.

ایمانی خاطرنشان می‌کند: سعید جلیلی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا با ایراد انتقاد در روند مناظرات انتخاباتی، بخشی از آرای ابراهیم رئیسی را کسب کند.

جلیلی در حال امتیازگیری از رئیسی و جبهه پایداری است

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کاندیداهایی مانند قاضی زاده هاشمی، زاکانی و جلیلی نمایشی هستند و برای پوشش رئیسی وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند.

به گفته وی، جبهه پایداری طی سال‌های اخیر، به ویژه در انتخابات مجلس یازدهم نشان داد که جریان سیاسی کاسبی است. تعلل امروز جلیلی در انصراف از کارزار انتخاباتی به دلیل سهم خواهی‌اش در دولت رئیسی بوده و قطعاً طی روزهای آینده به نفع وی کناره‌گیری خواهد کرد.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، سبد رأی جلیلی حدود ۲ میلیون بوده که طی روزهای اخیر در حال ریزش بوده و بهتر است به نفع رئیسی کنارگیری کند. زاکانی و قاضی زاده هاشمی در هفته‌های پایانی تا انتخابات به نفع جلیلی صحنه انتخابات را ترک خواهند کرد.

مهاجری ادامه داد: بخشی از طرفداران سعید جلیلی اشخاص ارزشمندی هستند که هنوز با سازوکارهای سیاسی آشنا نیستند در حالی که جلیلی به خوبی با سازوکارهای سیاسی آشنا بوده و در حال امتیازگیری از رئیسی و جبهه پایداری است.

کد خبر 498776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.