نحوه طراحی شهرهای بیوفیلیک آبی

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: در شهرهای بیوفیلیک آبی تحولات و رفتار طبیعی آب، هوا و حتی ذوب شدن یخ‌ها نیز مورد توجه است تا شهر زیست پذیری خودش را برای انسان‌ها، گیاهان و جانوران حفظ کند.

حسین حاتمی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیوفیلیک آبی همه شهرهایی را شامل می‌شود که ساحل رودخانه‌ای دارند مثل رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان و رودخانه کارون در شهر اهواز که در هر دو رودخانه از داخل بافت کالبدی شهر عبور می‌کند.

وی افزود: بیوفیلیک آبی شهرهایی که در کنار دریا به صورت بندر است مثل شهرهای بندری در شمال و جنوب ایران را نیز شامل می‌شود.

این کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری خاطرنشان کرد: ایران جز کشورهایی است که بیشتر از پنج هزار کیلومتر از مناطق درونی آن در کنار دریا و رودخانه است و تحت شرایط آبی قرار دارد.

حاتمی نژاد تصریح کرد: در شهرهای بیوفیلیک آبی می‌توان جلبک‌ها و حیواناتی را در کنار آب پرورش داد و شرایطی را ایجاد کرد تا پایداری زیست محیطی در شهر کمک کند به علاوه می‌توان آزمایشگاه‌هایی برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان ایجاد کرد تا شهروندان از سنین کودکی با حیات آبی آشنا شوند.

وی ادامه داد: کسب درآمد در شهرهای بیوفیلیک از تولید مواد غذایی پروتئینی گرفته تا توسعه گردشگری همه به رونق اقتصاد شهر کمک می‌کند، بیوفیلیک آبی در شهرها همچنین موجب تلطیف هوا شده و به ایجاد اشتغال برای شهروندان کمک می‌کند.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری به اهمیت توجه به آموزش در این شهرها اشاره و تاکید کرد: ایجاد فضاهای آموزشی در شهرهای بیوفیلیک آبی برای حفظ محیط زیست اهمیت زیادی دارد و نیاز است برنامه ریزان و طراحان شهری توجه ویژه‌ای به ایجاد چنین فضاهایی داشته باشند.

حاتمی نژاد اضافه کرد: نحوه طراحی شهر در شهرهای بیوفیلیک آبی، حتی شهرهایی که سطح آب در آنها پایین آمده و رودخانه خشک شده نیز باید به نحوی باشد که در صورت بالا آمدن سطح آب، خسارتی به زیرساخت‌های شهری وارد نشود.

وی گفت: با توجه به اینکه جهان دچار تغییرات اقلیمی شده است، سکو سازی در بسیاری از سواحل شهرهای دنیا از جمله نیویورک انجام شده است تا در صورت آب شدن یخ‌های قطبی و بالا سطح آب اقیانوس‌ها، شهر از وارد شدن خسارات احتمالی در امان باشد.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: بیوفیلیک آبی به تحولات و رفتار طبیعی آب، هوا و حتی ذوب شدن یخ‌ها توجه دارد تا شهر زیست پذیری خودش را برای انسان‌ها، گیاهان و جانوران حفظ کند.

کد خبر 498683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.