۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۶
تحقق امنیت و ایمنی فضاهای شهری

یک دکترای طراحی شهری گفت: هرکدام از مراکز حساس، حیاتی و نیمه حساس در شهرها باید جداگانه مورد مطالعه قرار بگیرد تا بهترین راهکار از نظر اقتصادی و اجتماعی برای انتقال با تثبیت مکان این مراکز در نظر گرفته شود.

حسن سجاد زاده در گفت‎وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نیاز است جانمایی عناصر سازگار و ناسازگار با بافت شهری در قالب طرح جامع پدافند غیر عامل یا طرح‌های پدافندی مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در بسیاری از شهرهای ما عناصر ناسازگار در داخل بافت شهری قرار دارد در حالی که لزومی ندارد مراکز صنعتی یا مراکز تولید انرژی در مقیاس کلان در داخل شهر مستقر باشند.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه در شهرسازی جانمایی مراکز به درستی انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مراکز فرهنگی و تجمع شهروندان مثل ورزشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ خارج از شهر احداث می‌شود در حالی که مراکز صنعتی و خطرآفرین و یا حتی مراکز نظامی در داخل شهر مستقر است.

سجاد زاده با تاکید بر اینکه چنین اقدامات در شهرهای ما چالش برانگیز شده است، خاطرنشان کرد: در بحث پدافند غیر عامل فضاها به چند دسته مراکز حساس، مراکز حیاتی (مقیاس شهری و مقیاس محلی) و مراکز نیمه حساس تقسیم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مراکز حساس مراکزی است که بافت و حیات شهر را در معرض تهدید قرار می‌دهند و باید به شدت محافظت شده و به دور از شهر باشد، تاکید کرد: ملاحظاتی باید برای مراکز حساس و نیمه حساس در نظر گرفته شود تا دسترسی‌ها برای انجام عملیات‌های امداد رسانی مهیا باشد.

این دکترای طراحی شهری ادامه داد: چنانچه امکان تغییر مکان برخی از این مراکز وجود ندارد باید سعی شود تا ویژگی‌های فضاهایی که این مراکز در آنها مستقر شده‌اند، مورد بازنگری قرار بگیرد.

سجاد زاده تصریح کرد: مراکز حساس، حیاتی و نیمه حساس باید در هرکدام از شهرها جداگانه مورد مطالعه قرار بگیرد تا بهترین راهکار از نظر اقتصادی و اجتماعی برای انتقال یا تثبیت مکان استقرار آنها در نظر گرفته شود؛ ممکن است هزینه‌های نقل و انتقال یک مرکز صنعتی یا مراکز حساس آنقدر زیاد باشد که انتقال چنین مرکزی ممکن نباشد که در این صورت می‌توان به جای انتقال مرکز تدابیری برای افزایش ضریب ایمنی فضاهای اطراف در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: در نظر گرفتن حریم و پوشش‌هایی برای مراکز حساس در شهرها نیز می‌تواند صدمات ناشی از حوادث احتمالی را در شهرها به حداقل برساند.

این دکترای طراحی شهری با بیان اینکه هرکدام از این راه حل‌ها، برای مراکز حساس، حیاتی و نیمه حساس شهرها باید جداگانه بررسی شود، تاکید کرد: برخی از این مراکز ممکن است خطرات آنی مثل وقوع انفجار یا آتش سوزی نداشته باشند و به جای آن موجب ایجاد معضلات زیست محیطی شوند که می‌تواند اثرات سو خود بر سلامت شهروندان و ساکنان منطقه را تا چندین سال بعد نشان دهد.

سجاد زاده افزود: مکان یابی فضاها و مراکز ما در مقیاس کلان و خرد شهر به دقت مورد توجه قرار نمی‌گیرد به طور مثال برخی نانوایی‌ها در نزدیکی مراکز بیمارستانی، آزمایشگاهی و تشعشعات رادیواکتیو قرار دارد و بدون هیچ ملاحظه‌ای جانمایی کاربری‌های شهری انجام می‌شود.

وی گفت: برخی از این ملاحظات مربوط به مباحث ایمنی و امنیت فضا می‌شود و برخی دیگر به مسائل اجتماعی مرتبط است، در هر صورت نیاز است مکان یابی چنین مراکز حساسی در قالب طرح جامع پدافندی مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 498517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.