مناظره؛ فرصتی بزرگ برای ۳ شهردار اخیر اصفهان

سه شهردار اخیر اصفهان فرصت دارند تا با حضور در مناظره تلویزیونی از آنچه در دوران مدیریتی خود انجام داده‌اند، دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان در لابه‌لای صفحات کارنامه مدیریت شهری کشور، همواره نقاط روشن و گام‌های مؤثر خود را به یادگار گذاشته است. سنت‌داری از گذشته و سنت‌گذاری برای آینده، ویژگی بارز اصفهانی‌ها در اداره این شهر جهانی بوده و نزدیک بودن به بسیاری از شاخص‌های زندگی مطلوب شهری باعث شده تا خیلی‌ها لب به تحسین این شهر و آنچه در درون دارد باز کنند.

با این حال رفته رفته هرچه بشر از عصر صنعتی شدن فاصله می‌گیرد، مفاهیمی جدید را در تعامل با شهرها به کار بسته و توسعه هر شهر هویتی متفاوت از گذشته به خود می‌گیرد؛ اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و رویکردی که برای توسعه شهر در هر زمانی وجود دارد، یقیناً با آنچه در دهه‌های گذشته بود، به‌طور چشمگیری متفاوت است و در این میان برنده آن کسی است که توانسته پیش از سایرین رویکرد تازه داشته و طرحی نو در اندازد.

از طرفی بدیهی است که حال دوران دائماً یکسان نبوده و نیست و فراز و فرودهای داخلی و بین‌المللی در هر دوره آنقدر بر سیاست‌های شهری سایه می‌اندازد که وضع تحریم و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی تصمیم برای شهر را هم پررنگ و کمرنگ می‌کند.

اثرِ بود و نبود تحریم برای شهرهای کشور به قدری است که به‌طور مثال چرخیدن چرخ حمل و نقل شهری در کنار چرخ سانتریفیوژ و چرخ اقتصاد، به سومین دغدغه شهرها تبدیل می‌شود؛ یک روز شاید شهرداری‌ها از سر شکم‌سیری برای خرید اتوبوس جدید با یارانه دولتی امتناع کنند و روز دیگر از سرِ احتیاج، ماه‌ها در صف خرید چند اتوبوس با قیمتی چند برابری و بدون دست حمایتی دولت بایستند تا کارخانه‌های تحریم‌زده بتوانند نیاز شهرهای آلوده کشور را نه در حد نیاز بلکه در حد توان پاسخ دهند.

همین دو شاخص کافیست تا بدانیم چه مواهب و مصائبی برای ادوار مدیریت شهری اصفهان پیش‌رو بوده و این شهر چگونه از سدّ چالش‌های موجود در مسیر گذشته است. یقیناً آنکه در هر دوره‌ای سکان اداره شهر را به دست داشته، نفر اول برای پاسخ به کارنامه شهرداری است.

سه شهردار در ۱۸ سال گذشته به انتخاب چهار دوره شورای شهر سکان اداره اصفهان را به دست داشته‌اند و حالا که دوره پنجم شورا هم رو به اتمام است، شاید زمان مناسبی باشد تا میراث هر کدامیک از این سه نفر در کفه ترازوی قضاوت مردم قرار گیرد.

صداوسیمای مرکز اصفهان این بهانه را دست گرفته و برنامه "تفاوط" شبکه اصفهان به سه شهردار اخیر این کلانشهر پیشنهاد داده تا درباره نحوه عملکرد مدیریت شهری دوران خود و آنچه بر آن گذشته، مناظره کنند. تاکنون اما تنها شهردار فعلی در این خصوص اعلام آمادگی کرده و شهروندان منتظرند تا پیش از انتخابات شورای شهر دوره ششم، در مناظره این سه نفر ببینند که شهردار منتخب کدام دوره موفق‌تر بوده است.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد ۱۲ سال، مهدی جمالی‌نژاد دو سال و قدرت‌الله نوروزی نزدیک به چهار سال شهردار اصفهان بوده‌اند و این مناظره تلویزیونی فرصت مناسبی است تا پاسخ دهند که چه نگاه جدیدی را در شهر حاکم کردند، آن را از چه آسیب‌های مصون داشتند، تا چه حد در معرض چالش‌های داخلی و خارجی بودند و وقتی رفتند چه میراثی برای آیندگان به‌جای گذاشتند.

شهروندان اصفهان نیز می‌توانند میان آنچه در ۱۴ سال با دو شهردار اصولگرا و چهار سال با یک شهردار اصلاح‌طلب در شهر رخ داد قضاوت کرده و ببینند آیا نگاه این سه نفر در اداره و ساخت شهر تفاوت داشته یا نه؛ اگر تفاوت داشته آیا به نفع اصفهان بوده یا به زیان آن و اگر تفاوتی میان مدیریت شهری در این سه دوره نیست، پاسخی صریح بشنوند که در انتخابات پیش‌رو چرا باید به یک گروه رأی بدهند و به دیگری رأی ندهند.


اداره یک شهر با نفت بشکه‌ای بالای ۱۰۰ دلار کجا و سرپا ماندنش با ناآرامی‌های بنزینی و اقتصاد کرونازده و دولت گرفتار تحریم کجا؛ انسجام شهرداری ۱۴ ساله با یک نگاه سیاسی اجتماعی واحد کجا و انتظار مردم از یک شهرداری چهار ساله با نگاهی متفاوت از گذشته کجا؛ همین تفاوت‌ها و دانستن جزئیات آن کافیست تا ادعا شود که موکول کردن این مناظره به ایام پس از انتخابات، فرصت تصمیم‌گیری درست را از مردم کلانشهر دو میلیون نفری اصفهان خواهد گرفت و آن‌ها بدون آنکه بدانند در هر دوره گره‌های حقوقی و شهرسازی بیشتر بوده یا گره‌گشایی‌ها، پای صندوق‌های رأی می‌روند.

سه شهردار اخیر اصفهان فرصت بزرگی دارند تا انتخاب کنند که مردم از آن‌ها بدانند یا نه؛ با این حال اگر قرار بر آمدن هر سه نفر پای میز مناظره شد، آنچه مطلوب و مورد انتظار است، رعایت «آداب البحث» میان هر سه نفر خواهد بود. فضایی منصفانه و صادقانه برای تبیین وضعیت دو دهه اخیر شهر به دور از «بگم بگم» های معمول و شانه خالی کردن زیر بار مسئولیت اقدامات در هر دوره، انتظار تمام شهروندان اصفهان است و یقیناً آنچه از دلِ مناظره بیرون می‌آید باعث می‌شود دیگر هیچ منتقدی به بالای گود تصمیم‌گیری و اجرا نشستن و انتقاد کردن متهم نشود.

کد خبر 498398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    0 1
    مناظره بین کسانی که در آینده میخواهند بیایند مفیدتره