معرفی پروژه‌های تأثیرگذار در چهره اصفهان

مدیر کل دفتر فنی و طراحی شهرداری اصفهان گفت: از جمله پروژه‌های تأثیرگذار در چهره شهر می‌توان به تعداد ۱۴۰ طرح پیاده روسازی به طول ۱۰۰ کیلومتر و ۴۰ مورد پارک سازی و چندین پروژه‌ احداث پل عابر پیاده، میادین و طرح‌های هدایت آب‌های سطحی اشاره کرد که طراحی و به مرحله اجرا رسیده است.

سعید کورنگ بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در مسیر فرآیند اجرای طرح‌های عمرانی، پس از سیاست‌گذاری و پیش بینی در برنامه‌های پنج ساله و بودجه‌های سالانه، در ابتدای هر سال پس از اولویت بندی در چهار دوره سه ماهه، کلیه پروژه‌ها در مرحله طراحی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که قبل از آغاز طراحی، کلیه آمار و اطلاعات و نیازهای طرح، یعنی مهندسی خواسته‌ها، با هماهنگی حوزه بهره‌بردار، تهیه و در اختیار طراح قرار می‌گیرد، افزود: با طراحی فاز یک طرح و تشکیل جلسات کمیته فنی، کلیه ابعاد کلی طرح توسط تمامی بخش‌های ذیربط در شهرداری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از هم اندیشی کامل و تصویب طرح در کمیته فنی، در صورت نیاز به کمیسیون تصویب نیز ارسال شده و با حضور معاونان شهردار و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر، جمع بندی شده و مرحله دوم طراحی شامل تهیه نقشه‌های اجرایی و برآورد انجام و جهت اجرا به حوزه معاونت عمرانی و دیگر حوزه‌ها ابلاغ می‌شود.

مدیر کل دفتر فنی و طراحی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این دوره چهار ساله و در سال‌های نخست که تعداد طرح‌های ابلاغی در یک سال حدود ۲۰۰ طرح بوده، با بهبود روش‌ها و پیگیری مستمر و از همه مهم‌تر انگیزه تلاش و همدلی فزاینده در بین کارشناسان طراحی در هر سال افزایش چشمگیری در عملکرد مشاهده می‌شود به شکلی که در سال‌های آخر دوره، به ترتیب آمار ۳۵۰ و ۴۳۰ طرح در سال حاصل فعالیت همکاران طراح بوده است.

وی گفت: از اقدامات بسیار مهمی که در خصوص ساختار و فرآیندها در این دوره انجام شد، ماهیت سازمانی مجموعه بود به طوری که در طول ۱۸ سال از بدو آغاز به کار سازمان طراحی، به لحاظ تشکیلاتی، کاملاً غیر قانونی شکل گرفته بوده و همواره از سوی استانداری و وزارت کشور این موضوع تاکید می‌شده، اما اقدامی صورت نمی‌گرفته است.

کورنگ بهشتی افزود: در این دوره مطابق با چارت مصوب وزارت کشور با عنوان اداره کل دفتر فنی و طراحی تغییر ساختار داده شد و تمامی ارکان آن نیز مطابق قانون شکل گرفت.

وی اظهار کرد: طرح‌های ابلاغی در راستای رفع بیشترین دغدغه‌های شهر اصفهان در خصوص مباحث ترافیک، آلودگی، خشکسالی و لزوم حفظ و گسترش فضای سبز انجام شده است.

وی با بیان این که هر سال بیش از ۶۰ درصد از پروژه‌ها، مربوط به بهبود عبور و مرور و حمل و نقل و ترافیک است، تصریح کرد: در همین راستا حداقل تعداد ۱۷ تقاطع غیر همسطح با مساحت پل سازی ۹۰ هزار مترمربع، ۲۵ کیلومتر مسیر BRT و تعداد ۴۰ ایستگاه BRT، تعداد ۹۰ خیابان به طول بالغ بر ۶۰ کیلومتر و همچنین پایانه‌های حمل و نقل عمومی در برنامه طراحی شهرداری قرار داشته است.

مدیر کل دفتر فنی و طراحی شهرداری اصفهان گفت: پروژه‌های تقاطع شهید سلیمانی، تقاطع آفتاب، تقاطع شهید آیت‌الله غفاری، تقاطع فرزانگان، تقاطع شهید کشوری، توسعه تقاطع زندان و همچنین شهید ستاری، پارکینگ زیر سطحی توحید و ادامه خیابان توحید و تعداد زیادی از دیگر تقاطع‌های غیر همسطح در مسیر رینگ حفاظتی، بخش‌های زیادی از مسیر رینگ در شمال و شرق اصفهان، پایانه‌های صفه و قدس و صدها پروژه کوچک و بزرگ دیگر تنها بخشی از اقدامات انجام شده در این بخش است.

وی با بیان این که برای حل مشکل خشکسالی و بهبود وضعیت فضای سبز، علاوه بر طراحی ده‌ها پارک کوچک و بزرگ، موضوع استحصال آب‌های خاکستری (پساب) نیز در برنامه بوده است، اظهار کرد: در این دوره بالغ بر ۸۰ کیلومتر خطوط انتقال آب و تعداد ۱۶ مخزن ذخیره با ظرفیت بالغ بر ۱۷ هزار مترمکعب طراحی و به مرحله اجرا رسیده است.

کورنگ بهشتی خاطرنشان کرد: تعداد ۴۰ ساختمان سرویس بهداشتی در نقاط مختلف شهر و حداقل تعداد شش ایستگاه جدید آتش نشانی همچون ایستگاه‌های خداداد امینی، شهید آیت الله غفاری، چهارباغ پایین، روشن شهر، اطشاران و میدان حج همچنین مراکز خدماتی از جمله مرکز نگهداری حیوانات بی‌سرپرست، ساختمان مرکز کنترل ترافیک، محل نگهداری معتادان و مواردی از این قبیل نیز تنها بخش‌هایی از طرح‌های خدماتی تهیه شده را شامل می‌شود که عمدتاً به مرحله اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: در خصوص پروژه‌های فرهنگی ورزشی نیز ده‌ها طرح بزرگ و کوچک تهیه شده که در آن بین، سالن اجتماعات گلستان شهدا، مجموعه فرهنگی ورزشی شهید کشوری، طرح بزرگ خانه کودک، مجموعه‌های فرهنگی حسین‌آباد، حصه، رسالت، محتشم کاشانی، اطشاران، کتابخانه سپاهان شهر، اندیشکده شهید بهشتی، چندین طرح در مجموعه تخت فولاد و تعداد زیادی از طرح‌های کوچک و بزرگ فرهنگی و ورزشی و سالن‌های چند منظوره در این دوره طراحی و به عموماً به مرحله اجرا رسیده است.

مدیر کل دفتر فنی و طراحی شهرداری اصفهان تاکید کرد: از دیگر پروژه‌های تأثیرگذار در چهره شهر می‌توان به تعداد ۱۴۰ طرح پیاده روسازی به طول ۱۰۰ کیلومتر و تعداد ۴۰ مورد پارک سازی و چندین پروژه‌های پل عابر پیاده، میادین متعدد طرح‌های هدایت آب‌های سطحی نیز اشاره کرد که طراحی و به مرحله اجرا رسیده است.

وی با بیان این که در سال ۱۴۰۰ نیز مطابق بودجه تعداد ۲۸۸ پروژه در برنامه طراحی قرار گرفته است، گفت: مطابق سال‌های گذشته، با افزایش خواسته‌های مردمی در طول سال و در مراحل اصلاح بودجه این عدد نیز افزایش خواهد یافت.

کورنگ بهشتی تاکید کرد: تمام فعالیت‌های ذکر شده توسط مجموعه کارشناسی ۴۰ نفره اداره کل طراحی در شرایطی انجام شده که در چهار سال گذشته بالغ بر ۳۰ درصد از کارشناسان و کارکنان در این اداره کل، بازنشسته شده و بدون جایگزین از مجموعه منفک شدند و از سویی در برخی پروژه‌های خاص نیز از همکاری گروه‌های مهندسی مشاور خبره استفاده شده است.

وی اظهار کرد: در طول این دوره مدیریت شهری به ویژه در سال‌های پایانی به رغم مواجه شدن با مشکلات و محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا و کاهش نیروی انسانی، با برنامه‌ریزی کامل و تعریف فرایندهای متناسب با شرایط، منظم‌ترین جلسات آنلاین در تمام مدت و بدون وقف تشکیل شده و با اثربخش‌ترین شیوه‌های دور کاری، بیشترین آمار عملکرد در طول تاریخ تشکیل حوزه طراحی در شهرداری اصفهان در طی سال گذشته رقم خورد.

کد خبر 498127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • مجید IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    6 0
    اصفهان باید ترکیبی از مدرنیته و سنتی باشه تا همیشه جذابو گردشگز پذیر باشه فضای مدرنیته در روحیه شهروندان و زندگی تاثیر مثبت داره اصفهان بستر خوبی داره برای پیشرفت بیشتر
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    5 0
    اگه اب زاینده رود باز باشه اصفهان بنظرمن خودش تنهایی یه کشوره..درضمن من اصفهانی نیستم که بخام از شهر خودم تعریف کنم