بورس امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت باما توانسته در ۱۲ ماهه سال گذشته رشد ۲۲۶ درصدی درآمد عملیاتی داشته باشد و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی آن رشد ۹۶ درصدی داشته باشد و در نهایت به سود ناخالص ۴۹۴ میلیارد تومانی برسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود رشد ۳۸۴ درصدی را ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۱۲ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۸.۱۹۰ واحدی به سطح ۱.۱۴۸.۶۶۵ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۶۶۰ واحدی در سطح ۳۸۲.۰۳۶ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۷۲ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۱۷ درصدی را تجربه کردند.

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۵ واحدی به سطح ۱۷.۶۹۳ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۸.۳۴۶ و ۲۱.۸۱۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب 5.8B و 1.4B بود.(B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

هر روز شرکت (بررسی گزارشات ۱۲ ماهه)

نگاهی به عملکرد شرکت باما

بورس امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

این شرکت توانسته در ۱۲ ماهه سال گذشته رشد ۲۲۶ درصدی درآمد عملیاتی داشته باشد و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی آن رشد ۹۶ درصدی داشته باشد و در نهایت به سود ناخالص ۴۹۴ میلیارد تومانی برسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود رشد ۳۸۴ درصدی را ثبت کرده است، شرکت ۸۳۷ میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی شناسایی کرده است و در نهایت به سود خالص هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی دست یافته است که رشد ۱۰۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

سود پایه هر سهم ۱۳۴ تومان

تغییرات حقوق مالکانه و سود انباشته

بورس امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته شرکت با رشد ۳۲ درصدی به هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

شرکت‌های سرمایه پذیر

بورس امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تابلوی معاملات

بورس امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت در حال حاضر پی بر ای شش واحد را به خود اختصاص داده است که نسبت بسیار مناسبی در حال حاضر بازار است. سامانه ایرانی معاملات بورس تا دو ماه آینده آزمایشی استقرار می‌یابد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سامانه بومی معاملات بورس که طراحی شده تا دو ماه آینده به شکل آزمایشی استقرار می‌یابد.

محمود دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است: نرم‌افزار ایرانی برای معاملات بورس در داخل کشور توسط دانشگاه تهران طراحی شده، کار به مرحله خوبی رسیده، طراحی آن تمام شده و به زودی آماده می‌کنیم تا به مرحله استقرار برسد؛ در این مرحله ارتباط با کارگزاری‌ها و معامله‌گران شکل می‌گیرد و مرحله استقرار به زودی ظرف یک تا دو ماه آینده انجام می‌شود. بعد از مرحله استقرار یک زمان هفت ماهه نیاز است که مشکلات این مرحله برطرف شود و بعد از آن وارد معاملات می‌شود که ابتدا با معاملات اوراق در این سامانه مستقر می‌شود.

دهقان دهنوی در مورد اینکه آیا سامانه ایرانی معاملات بورس ظرفیت پذیرش ۵۷ میلیون سهامدار در بازار سرمایه را دارد، عنوان کرد: هدف از طراحی سامانه بومی برای معاملات بورس همین مسئله است، چون اتفاقی که سال گذشته به خاطر استقبال مردم از بورس افتاد مشکلاتی در سامانه معاملات به وجود آمد که به دلیل تحریم نمی‌توانستیم، نسخه دید سامانه معاملات خریداری کنیم، بنابراین مجبور بودیم، طراحی سامانه بومی معاملات دانشگاه تهران انجام شود که بتواند حجم بالای تراکنش‌های مالی را انجام دهد.

وی در مورد مشخصات فنی سامانه معاملات ایرانی بورس، افزود: تا یکی دو ماه آینده مراسم استقرار این سامانه برگزار می‌شود و این سامانه از سال گذشته شروع به طراحی شده که پیشرفت خوبی هم در آن دیده می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد: با توجه به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مقرر بود ۲۰۰ میلیون دلار به شکل ریالی از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار اختصاص یابد که یک قسمت از آن معادل ۵۰ میلیون دلار واریز شد و دنبال این هستیم مابقی منابع هم دریافت و واریز شود.

وی در مورد جبران زیان خریداران صندوق پالایشی یکم هم گفت: این مورد جز موارد پیشنهاد هفتگانه سازمان بورس است که در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مورد تصویب قرار گرفته و در مراحل اداری ابلاغ قرار دارد.

مجوز تأسیس شرکت‌های کارگزاری جدید در بازار سهام صادر شد

محمدحسن ابراهیمی، نایب رئیس هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار: ️ به منظور توسعه و تقویت جایگاه نهادهای مالی در بازار سرمایه و ارائه خدمات بهتر به سرمایه گذاران در بازار سرمایه، با توجه به تقاضای فعالان بازار سرمایه در خصوص تأسیس شرکت کارگزاری، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صدور مجوز تأسیس و فعالیت شرکت کارگزاری را در دستور کار خود قرار داد.️ متقاضیان دریافت مجوز تأسیس شرکت کارگزاری می‌توانند بر اساس فراخوان سازمان بورس و اوراق بهادار که از طریق سایت رسمی سازمان اطلاع رسانی خواهد شد، درخواست‌های خود را طبق شرایط مندرج در دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.

اخبار شرکت‌ها

مدیرعامل زنگان می‌گوید "عمده مسئله‌ای که زنگان در این مدت با آن درگیر بود بحث محیط زیستی و اخطاریه‌ها است که با فرآیندهایی که صورت گرفت رفع شد و توانستیم برای اخذ مجوز پروانه بهره برداری اقدام کنیم."

بکهنوج می‌گوید: نرخ فروش هر کیلو وات ساعت آمادگی همانند سنوات قبل ۱۸۵ ریال تعیین شده و سقف نرخ فروش هر کیلووات ساعت انرژی از ۶۰۰ ریال به ۶۴۲ ریال افزایش یافت این تغییر بنابر اطلاعیه فوق‌الذکر از تاریخ ۱۱/‏۰۳/‏۱۴۰۰‬ به مرحله اجرا گذارده می‌شود.

مدیرعامل زگلدشت با توضیح طرح‌های توسعه شرکت گفت در نظر داریم از ۷۲۶۲ رأس دام به بیش از ۲۰ هزار رأس برسیم. معمول بر این است که بعد از عید با بالا رفتن هزینه‌ها در اردیبهشت یک افزایش نرخ خواهیم داشت. به دلیل انتخابات از تیر ماه افزایش تعرفه اجرا خواهد شد. امسال با بحران کمبود بارش‌ها مواجهیم و مقدار علوفه کم شده است.

شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود در اردیبهشت ماه ماه ۵،۴۵۶ تن محصول تولید کرده که نسبت به فروردین ماه افت ۸ درصدی داشته است. این شرکت دو محصول ذغال سنگ کک شو و ذغال سنگ کک شو کیفی درجه یک را تولید می‌کند.

مقدار فروش شرکت در اردیبهشت ماه رشد مطلوب ۱۸ درصدی را ثبت کرده و به ۹،۴۱۹ تن رسیده است. مقدار فروش نسبت به متوسط سال گذشته رشد ۸ درصدی داشته است. علی رغم افزایش مقدار فروش، مبلغ فروش کاهش ۸ درصدی داشته است. دلیل کاهش مبلغ فروش، کاهش فروش محصول ذغال سنگ کک شو کیفی درجه یک است. نرخ فروش ذغال سنگ کک شو کیفی با ۱۸ درصد کاهش به ۸۳۵ تومان و نرخ ذغال سنگ کک شو کیفی درجه یک با ۲ درصد رشد به ۲,۲۴۵ تومان افزایش پیدا کرده است.

مجمع سالانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور

کلانتری مدیر عامل شرکت گفته است: ۱۲۸ میلیون تن ذخیره سنگ آهن ما است. استخراج سنگ آهن در سال ۹۹، ۱۶ درصد افزایش داشته و از سال ۹۵ دو برابر شده است. تولید سنگ آهن دانه بندی ۱۳ درصد رشد داشته و نسبت به سال ۹۵ دو برابر افزایش یافته است. تولید کنسانتره در سال ۹۹، ۲۳ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ داشته است. در گندله نیز ۷ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ داشتیم که از سال ۹۶ شروع به تولید کردیم. ما فعلاً مجوز صادرات نداریم ولی تلاش خود را برای این موضوع می‌کنیم. میانگین نرخ کنسانتره طی سال ۱۳۹۹ با ضریب ۱۶ درصد شمش فخوز و نرخ گندله بر اساس ضریب ۲۳.۵ درصد شمش فخوز بوده است. پروژه گندله ۱ میلیون تنی با مالکیت ۷۰ درصدی ما در دست اجرا است که تاریخ بهره برداری آن سال ۱۴۰۲ است.

پروژه آهن اسفنجی فولاد کردستان

پروژه یک میلیون تنی کنسانتره گلالی مطابق برنامه سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.در پهنه اکتشافی راور کرمان جواز تأسیس کارخانه گرفته شده است. در یک مزایده کشوری مهم شرکت کردیم. محدوده جدیدی برنده شدیم که به محوطه فعلی اضافه می‌شود

بازارهای جهانی

تحلیلگر پلنر می‌گوید "کمیته نظارت بر بازار کشور چین امروز پس از دور جدید افزایش قیمت کامودیتی ها تهدید کرد که دولت مرکزی در حال اتخاذ تصمیمات بازدارنده برای جلوگیری از افزایش قیمت کامودیتی ها می‌باشد. در گام بعدی، این کمیته تصمیمات گرفته شده را به صورت کامل به اجرا در خواهد آورد. در این بیانیه، اشاره‌ای به جزئیات این تصمیمات نشده است. لازم به ذکر است در معاملات امروز بازار فیوچرز چین، بهای سنگ آهن بیش از ۷ درصد افزایش یافت و قیمت در بازار فیزیکی نیز مجدداً از ۲۰۰ دلار / تن سی اف آر عبور کرد."

صعود چشمگیر قیمت سنگ‌آهن

رویترز: قیمت سنگ‌آهن در چین در روز سه‌شنبه بیش از ۷ درصد جهش کرد و برای سومین روز متوالی روند صعودی خود را حفظ کرد. علت صعود قیمت سنگ‌آهن در چین انتشار گزارش‌هایی است مبنی بر اینکه شهر تانگشان به عنوان قطب فولاد چین قصد دارد محدودیت‌های تولید کارخانجات فولاد را تعدیل کند.

دولت محلی تانگشان روز دوشنبه سمپوزیومی برگزار کرد و که در آن اعلام شد قرار است کارخانه‌هایی که اقدامات ضد آلایندگی را انجام داده‌اند، تولیدشان را افزایش دهند.

مقامات این شهر از تولیدکنندگان فولاد خواسته بودند تا برای بهبود کیفیت هوا تولید خود را ۳۰ تا ۵۰ درصد در ماه مارس کاهش دهند، این امر باعث نگرانی در زمینه تأمین فولاد شده بود زیرا این شهر بیش از ۱۳ درصد از کل تولید فولاد خام چین را تشکیل می‌دهد.

بدین ترتیب قیمت مواد اولیه تولید فولاد به امید افزایش تقاضا افزایش یافت. قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی بورس کالای دالیان، برای تحویل در ماه سپتامبر، با ۷.۳ درصد افزایش به ۱۱۷۰ یوان (۱۸۳.۵۳ دلار) هر تن رسید. بر اساس اعلام مؤسسه SteelHome، قیمت‌های معاملات نقدی سنگ‌آهن هم با عیار ۶۲ درصد با ۸ دلار افزایش به ۲۰۰.۵ دلار در هر تن افزایش یافت.

همچنین قیمت میلگردهای فولادی و کویل نورد گرم در بورس اوراق بهادار شانگهای در روز سه‌شنبه افزایش یافت. معاملات آتی فولاد ضدزنگ هم برای تحویل در ماه جولای ۳.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۶۱۶۵ یوان در هر تن رسید.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 498066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.