چند درصد از نظامیان آمریکا از افغانستان خارج شدند؟

عرصه روابط بین الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ترامپ: ماه اوت رئیس‌جمهور می‌شوم!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که در آخرین رقابت انتخابات ریاست جمهوری به جو بایدن شکست خورد، از پذیرش نتیجه این انتخابات که در نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شد خودداری کرده و همچنان به ادعاهای خود در خصوص اینکه پیروزی بایدن در این انتخابات در نتیجه تقلب گسترده بوده، ادامه می‌دهد.

مگی هابرمان، خبرنگار نشریه نیویورک تایمز، در یک توئیت که در ضمیمه آن یک ویدئو از یک گزارش سی. ان. ان در خصوص درخواست جنجالی اخیر مایکل فلن، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا برای وقوع کودتای مشابه با کودتای میانمار در آمریکا قرار داشت، نوشت: ترامپ به چند نفر از کسانی که با آنها در ارتباط است گفته که انتظار دارد تا ماه اوت مجدداً در سمت ریاست جمهوری منصوب شود.

هابرمان در ادامه متذکر شد که قرار نیست این اتفاق "در یک خلأ رخ دهد" و به این اشاره کرد که چطور ترامپ "با امکان صدور کیفرخواست از سوی دادستان منهتن مواجه شود". این خبرنگار نیویورک تایمز تاکید کرد، رئیس جمهور سابق آمریکا "تمرکز مطلق" روی بازشماری‌های آرای انتخابات داشته است.

چند درصد از نظامیان آمریکا از افغانستان خارج شدند؟

سنتکام روز سه شنبه در بیانیه‌ای اضافه کرد که واشنگتن همچنین به صورت رسمی بیش از شش سایت را به وزارت دفاع افغانستان تحویل داده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا پیش بینی کرد که انتقال دیگر پایگاه‌ها و دارایی‌های نظامی در آینده انجام خواهد شد که در راستای ثبات و دفاع از کشور افغانستان است.

در این بیانیه با اشاره به تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای واشنگتن از افغانستان، آمده است: از زمان تصمیم رئیس جمهور، وزارت دفاع معادل تقریباً ۳۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ سی -۱۷ وسایل از افغانستان خارج کرده و تقریباً ۱۳ هزار قطعه از تجهیزات را در اختیار آژانس تجهیزات دفاعی آمریکا گذاشته است.

در تاریخ ۷ خرداد ماه فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که روند خروج آمریکا از افغانستان حدود ۱۶ تا ۲۵ درصد تکمیل شده است.

طبق توافقنامه صلح آمریکا با طالبان که در سال ۱۳۹۸ در شهر دوحه قطر به امضا رسید، تمام نیروهای خارجی باید تا اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) سال جاری افغانستان را ترک می‌کردند اما بایدن با نزدیک شدن به این موعد مدعی شد که خروج نظامیان تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) به طول خواهد کشید.

اگر چه بایدن مدعی است نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر (بیستم شهریور) افغانستان را ترک می‌کنند اما برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که روند خروج کامل نظامیان ایالات متحده از افغانستان تا ماه ژوئیه تکمیل خواهد شد و ۱۱ سپتامبر فقط به یک تاریخ نمادین است.

رونمایی سناتورهای آمریکایی از طرحی برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران

نمایندگان مجلس سنای آمریکا در حضور «مایک پامپئو»، وزیر خارجه سابق کشورشان از طرحی که خواستار حفظ تحریم‌ها علیه ایران است رونمایی کردند.

«قانون حفظ تحریم‌های ایران»، دولت آمریکا را ملزم می‌کند تحریم‌های مربوط به صنعت نفت و مالی ایران تا زمانی که این کشور به «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» ادامه می‌دهد رفع نشوند.

«جیمز لنکفور»، سناتور جمهوری‌خواهی که این طرح را معرفی کرده با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران گفت: «ایران، به عنوان بزرگترین حامی مالی تروریسم کماکان برای آمریکا و متحدمان اسرائیل تهدید محسوب می‌شود.»

چند روز پیش هم یک رسانه آمریکایی از برنامه گروه دیگری از نمایندگان مجلس سنای آمریکا برای معرفی طرحی جدید جهت سنگ‌اندازی در ورود احتمالی دولت «جو بایدن» به برجام خبر داد.

پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، نزدیک به محافظه‌کاران آمریکایی که نسخه‌ای از پیش‌نویس این طرح را دیده روز چهارشنبه نوشت حامیان طرح مذکور خواستار ملزم کردن دولت «جو بایدن» به کسب اجازه از کنگره قبل از حصول توافق با ایران هستند.

طبق تحلیل واشنگتن‌فری‌بیکن این طرح که به عنوان متمم برای اضافه شدن به یک طرح قانونی دیگر پیشنهاد شده در صورت تصویب در هر دو مجلس کنگره و تبدیل شدن به قانون مانعی عمده در تلاش دولت بایدن برای ورود مجدد به برجام ایجاد خواهد کرد.

این اقدامات در حالی انجام می‌شوند که دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و مؤسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

سفر وزرای خارجه اروپا به پکن در بحبوحه تنش‌ها

همزمان با شدت گرفتن تنش‌های اخیر در روابط میان چین و اتحادیه اروپا، مقام‌های چین از سفر یک هیئت اروپایی به پکن خبر دادند.

بعد از اقدام پارلمان اروپا در دادن رأی منفی به تصویب قرارداد بزرگ اقتصادی میان اروپا و چین، وزرای خارجه ایرلند، لهستان، مجارستان (کشورهای عضو اتحادیه اروپا) به همراه وزیر خارجه صربستان روز شنبه به پکن می‌روند.

سفر این هیئت اروپایی به پکن با دعوت چین و به منظور تلاش برای نجات توافق اقتصادی دو طرف انجام می‌گیرد.

نمایندگان پارلمان اروپا پنجشنبه هفته گذشته در واکنش به تحریم برخی مقامات اروپایی توسط پکن، به تصویب قرارداد بزرگ اقتصادی میان دو طرف رأی منفی دادند.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جمع خبرنگاران اعلام کرد، وزرای خارجه صربستان، ایرلند، لهستان و مجارستان روز شنبه به کن سفر و با «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار می‌کنند.

او این چهار کشور اروپایی را «شرکای همکاری مهم چین در اروپا» توصیف کرد و خبر داد، در جریان سفر این هیئت اروپایی درباره «روابط دوجانبه، همکاری منطقه‌ای، روابط چین و اروپا، و دیگر موضوعات مشترک» رایزنی و صحبت خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «چین به تقویت اعتماد سیاسی متقابل و تعمیق همکاری عمل‌گرایانه با این چهار کشور در نتیجه این سفر و همکاری مشترک به منظور تسریع در روند احیای اقتصادی در دوره پس از همه‌گیری (ویروس کرونا) امیدوار است تا یک انگیزه تازه در روابط چین با این چهار کشور تزریق شده و به توسعه جامع و متوازن روابط چین و اروپا دست یافته شود».

اظهارات تازه ژائو لی‌جیان در شرایطی مطرح شد که او ۳۱ اردیبهشت ماه به عدم تصویب قرارداد اقتصادی میان کشورش و اتحادیه اروپا واکنش نشان داده بود. به گفته او تحریم‌های اعمال شده از سوی پکن «پاسخی ضروری و موجه» به اقدامات پیشین اتحادیه اروپا علیه مقامات چینی و مطرح کردن ادعای نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهارات قبلی خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرد «فوراً دست از مداخله در امور داخلی چین برداشته و رویکرد تقابل جویانه خود را متوقف کنند».

روابط میان بروکسل و پکن مدتی است به خاطر تحریم‌های متقابل به تیرگی گراییده است. اولین دور تحریم‌ها را اتحادیه اروپا و با ادعای نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ چین وضع کرد و این اقدام پاسخ تلافی‌جویانه پکن را به دنبال داشت.

درخواست ارمنستان برای استقرار مرزبانان روسی در مرز با جمهوری آذربایجان

پاشینیان روز شنبه در دیدار با گروهی از فعالان سیاسی در ناحیه آوان پایتخت ارمنستان گفت که ایروان آماده است، نیروهای ارمنی را از مرز با جمهوری آذربایجان عقب بکشد و انتظار اقدام مشابه از سوی باکو دارد.

کفیل نخست وزیر ارمنستان گفت: اگر روسیه با این ایده موافق باشد، مرزبانان روسی یا گروهی از ناظران از گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا یا ترکیبی از صلحبانان و ناظران می‌توانند در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر شوند.

وی یادآور شد، نیروهایی که در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر می‌شوند، باید تضمین‌های لازم را بدهند تا نیروهای نظامی ارمنستان از مرز عقب نشینی کنند.

پاشینیان همچنین سازمان امنیت دسته جمعی را سیستم اصلی تأمین امنیت خواند و روسیه را شریک شماره یک ارمنستان در عرصه امنیتی خواند.

وی ادامه داد: بین ارمنستان و روسیه توافقنامه همکاری نظامی و سیستم پدافند هوایی مشترک وجود دارد.

منطقه مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در استان سیونیک ارمنستان در هفته‌های اخیر پرتنش بوده است.

واحد مطبوعاتی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه اعلام کرد، ارتش این کشور با جلوگیری از نفوذ یک گروه از ارتش ارمنستان، شش نفر از آنها را به اسارت گرفته است.

بر اساس این گزارش، یک گروه تجسس و خرابکاری ارتش ارمنستان ساعت ۳ بامداد امروز (پنجشنبه) تلاش کرد تا از مرز این کشور به سوی منطقه مسکونی " یوخاری آیریم " شهرستان کلبجر جمهوری آذربایجان نفوذ کند.

بر اساس این افزود: در نتیجه اقدامات عملیاتی فوری ۶ تن از نظامیان ارمنی که سعی داشتند، مسیرهای تجهیز واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان در مرز را مین گذاری کنند، تحت محاصره درآمده، خلع سلاح و اسیر شدند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین تجمع تجهیزات نظامی، از جمله تانک‌های نیروهای نظامی ارمنستان در نزدیکی مرز مشاهده شده است و در نتیجه اقدامات انجام گرفته از تردد آن‌ها جلوگیری شد.

وزارت دفاع ارمنستان با تأیید به اسارت گرفته شدن شش نظامی این کشور اعلام کرد که آن‌ها به اقدامات مهندسی رزمی در خاک ارمنستان می‌پرداختند و وارد قلمرو جمهوری آذربایجان نشده بودند.

جمهوری آذربایجان در نتیجه درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه آغاز شده در ششم مهر ماه سال گذشته توانست به اشغال نزدیک به سی ساله سرزمین‌های خود به دست نیروهای ارمنستان در قره باغ پایان دهد.

این درگیری‌های نظامی ۲۰ آبان ماه سال گذشته با امضای بیانیه سه جانبه رؤسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.

رایزنی روسیه و آمریکا برای اجرای برجام

رئیس هیئت روسیه در مذاکرات برجام از دیدار با هیئت آمریکایی مستقر در وین در حاشیه دور پنجم مذاکرات خبر داد و گفت که در این ملاقات درباره مسائل باقی‌مانده و ضروری برای احیای کامل اجرای برجام، گفت‌وگوهای صریحی داشته است.

میخائیل اولیانوف روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: یک ملاقات مفید دیگر با هیئت آمریکا در مذاکرات وین پیرامون برجام داشتم. ما با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت‌وگوهای صریحی را درباره مسائل باقی‌مانده داشتیم که برای احیای کامل اجرای برجام ضروری است.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گرد هم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، احیا کنند. دور پنجم مذاکرات برجام سه‌شنبه گذشته با ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده است. برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین حاکی است که پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگوها به دست آمده و حصول به توافق نهایی در دسترس است.

در چند روز گذشته و از زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک، چندین نشست دوجانبه و چند جانبه در سطح معاونین و مدیران سیاسی و همینطور در سطوح کارشناسی میان هیئت‌های ایران با هیئت‌های اتحادیه اروپایی، سه کشور اروپایی و هیئت‌های چین و روسیه برگزار شده است.

نشست‌ها در روزهای تعطیل بدون تغییر دنبال شده و گاه تا ساعات پایانی شب هیئت‌ها در حال گفت‌وگو بوده‌اند. دیروز رؤسای هیئت‌های ایران، روسیه و چین برای بررسی و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها و هماهنگی مواضع در محل گراند هتل وین دیدار کردند.

هیئت ایرانی در این دیدار نقطه نظرات خود در خصوص متون پیش‌نویس و موضوعات باقی مانده را برای طرف‌های چینی و روس تشریح کرد. هیئت‌های چین و روسیه نیز ضمن ارائه برخی نظرات و توضیحات، بار دیگر بر حمایت کامل خود از مواضع ایران تاکید کردند. هر سه هیئت بر اهمیت تداوم کار به صورت جدی و به دور از هرگونه شتابزدگی یا تأخیر بی سبب تاکید کردند.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه بلافاصله پس از نشست سه جانبه با چین و روسیه، نشست مشترک با هیئت‌های اتحادیه اروپایی و سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه را آغاز کرد.

وی در اظهاراتی درباره روند مذاکرات جاری در وین به خبرنگاران گفت: مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم. پیشرفت‌های خوبی تا الان داشتیم. مسیر خوبی را پیمودیم.

عراقچی افزود: چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است. در حال حاضر به اختلافات بارزی که وجود دارد، پرداخته می‌شود. متن‌ها تهیه شده و مقدار زیادی متن‌های ما آماده است، جلسات فشرده‌ای داشتیم. مسیر خوبی تا الان طی شده است.

معاون وزیر امور خارجه عنوان کرد؛ اینکه در این دور مذاکرات به جمع بندی برسیم، خیلی مطمئن نیستم. ممکن است لازم باشد هیئت‌ها برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌ها مراجعه کنند.

کد خبر 498061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.