لزوم توجه به گونه‌های مختلف بافت شهری در طراحی منظر

یک دکترای طراحی شهری گفت: هر پهنه از شهر باید طراحی نما و منظر مختص به خودش را داشته باشد با این حال نیاز است طرح و برنامه هر بافت با نواحی پیرامونی در هماهنگی باشد تا یک کلیت منظم و واحد را از منظر شهری ارائه دهد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای طراحی متناسب سیما و منظر شهر نیاز است ویژگی‌های هر منطقه شهر در نظر گرفته شده و به عبارتی شهر پهنه‌بندی شود در حالی که در ایران برنامه و طرح مشخصی برای سیما و منظر شهر و نمای ساختمان‌ها در گونه‌های مختلف بافت‌های شهری وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر شهرهای کشور ما دارای بافت‌ها و پهنه‌های تاریخی است که باید ویژگی‌های بومی خودش را حفظ کند و در این راستا نیاز است ضوابط و مقررات سیما و منظر شهری با استفاده از نظام پهنه بندی شهر تنظیم شود.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: در نظر گرفتن الگویی که بتواند بافت شهر را به صورت یک پیکره واحد در نظر بگیرد و در راستای ضوابط و مقررات تنظیم شده سیما و منظر شهر باشد، از بی نظمی‌ها و آشفتگی‌های بصری جلوگیری می‌کند.

سجادزاده با بیان این که کیفیت بخشی به سیما و منظر شهر باید از ابعاد مختلف مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: نیاز است برای هر شهر طرح جامع سیما و منظر شهر تهیه شود و این طرح در راستای نظام پهنه‌بندی شهر باشد تا ویژگی‌های گونه‌های مختلف بافت‌های شهری مورد توجه قرار گرفته و هر پهنه از شهر متناسب با خصوصیات مختص به خودش طراحی شود.

وی تاکید کرد: در عین حال که هر پهنه از شهر باید طراحی نما و منظر مختص به خودش را داشته باشد نیاز است طرح و برنامه آن با نواحی پیرامونی خود نیز هماهنگ باشد تا یک کلیت منظم و واحد را از منظر شهری ارائه دهد.

کد خبر 497994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.