از ترکیب احتمالی تیم ایران تا جای خالی برخی ستاره‌ها

از امروز مسابقات حساس تیم ملی در بحرین آغاز خواهد شد و شاگردان اسکوچیچ باید به مصاف هنگ کنگ بروند در این میان اما در ساعات باقی مانده به آغاز دیدار اول گمانه زنی های زیادی در خصوص ترکیب تیم ملی مطرح می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از امروز مسابقات حساس تیم ملی در بحرین آغاز خواهد شد و شاگردان اسکوچیچ باید به مصاف هنگ کنگ بروند. اما مهم‌ترین بخش ماجرا بعد از بازی کردن تیم کشورمان در خاک بحرین این روزها لیست تیم ملی است که تا ساعت‌های پیش نیز دست خوش تغییرات زیادی شده است. از ابتدا گمانه زنی‌های زیادی در خصوص این لیست وجود داشت و در نهایت دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی بعد از دیدار استقلال و صنعت نفت نفرات مورد نظر خود را به اردوی کیش فراخواند.

لیست مقدماتی دراگان

چهارم خرداد ماه لیستی در خروجی وب سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت که نام ۲۶ بازیکن در آن قرار داشت تا مشخص شود اسکوچیچ با کمترین میزان تغییر نسبت به اردوی قبلی، نفرات مورد نظر را دعوت کرده است. در این فهرست نام بازیکنان لژیونر هم قرار داشتند و با توجه به اتمام لیگ‌های اروپایی، آنها فرصت حضور در اردو را داشتند. اسامی افراد دعوت شده به قرار زیر بود:

* دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (آنتورپ) _ امیر عابدزاده (ماریتیمو) _ پیام نیازمند (سپاهان) _ محمدرضا اخباری (تراکتور)

* مدافعان: شجاع خلیل زاده (الریان) _محمد حسین کنعانی زادگان (پرسپولیس) _مرتضی پورعلی گنجی (شنزن) _مجید حسینی (ترابزون اسپور) _صادق محرمی (دینامو زاگرب) _میلاد محمدی (خنت) _ جعفر سلمانی (پورتیموننزه) _ دانیال اسماعیلی فر (سپاهان)

* خط میانی: احسان حاج صفی (سپاهان) _احمد نورالله‌ی (پرسپولیس) _سعید عزت اللهی (وایله بولدکلاب) _کمال کامیابی نیا (پرسپولیس) _علی قلی زاده (شارلروا) _سامان قدوس (برنتفورد) _مهدی ترابی (پرسپولیس) _وحید امیری (پرسپولیس)

* مهاجمان: علیرضا جهانبخش (برایتون) _سردار آزمون (زنیت سن پترزبورگ) _مهدی طارمی (پورتو) _کریم انصاری فرد (آاک آتن) _مهدی قائدی (استقلال) _کاوه رضایی (شارلروا)

لیستی با دست خوش تغییرات

ابتدا لیست تیم ملی با دعوت سیامک نعمتی وینگر _ مدافع پرسپولیس به ۲۷ نفر رسید و این بازیکن از تهران به کیش فراخوانده شد. اما ساعت‌های پیش محمد رضا اخباری، کمال کامیابی نیا، دانیال اسماعیلی فر و جعفر سلمانی از فهرست تیم ملی برای دیدارهای پیش رو خط خوردند و اسامی بازیکنان به ۲۳ نفر رسید.

گفتنی است طبق قوانین فیفا فقط ۲۳ بازیکن باید به کمیته برگزاری مسابقات معرفی شوند. البته سرمربی کروات تیم ملی می‌توانست این کار را در کیش انجام بدهد و چهار بازیکن اضافه را با خودش به بحرین نبرد اما به هر حال برای اینکه روحیه ملی‌پوشان حفظ شود و حتی بازیکنان مازاد هم تجربه حضور در یک تورنمنت بین المللی را پیدا کنند، همه را با خود بحرین برد و حالا آنجا مجبور است چهار نفر را خط بزند.

جای خالی برخی ستاره‌ها

به نظر برخی هواداران و کارشناسان فوتبال جای چند بازیکن در فهرست دراگان اسکوچیچ خالی بوده و سرمربی تیم ملی می‌توانسته نام آنها را در جمع مسافران به منامه قرار دهد؛ در این بین ستاره‌هایی همچون رشید مظاهری، وریا غفوری، رامین رضائیان، محمد نادری، فرشید اسماعیلی، امید ابراهیمی، سروش رفیعی، اللهیار صیادمنش، علی کریمی، روزبه چشمی، امید عالیشاه، شهریار مغانلو و امید نورافکن می‌توانستند در بین بازیکنان لیست نهایی باشند. البته افرادی همچون مظاهری، نور افکن و کریمی به دلیل مصدومیت مسابقات را از دست دادند.

سیستم ۲-۴-۴ و ترکیب احتمالی ایران

بسیاری از کارشناسان فوتبال معتقدند دراگان اسکوچیچ با ترکیب ۲-۴-۴ به مصاف حریفان می‌رود و با ترکیبی از با تجربه‌ها و جدید الورود ها قصد دارد به مرحله بعدی صعود کند. البته در این میان برخی معتقدند اسکوچیچ این ترکیب را بیشتر از پرسپولیس الهام گرفته است و دلیل آن این است که این مهره‌ها با یکدیگر هماهنگی بالایی دارند. البته از ۶ بازیکن پرسپولیسی دعوت شده به تیم ملی کمال کامیابی نیا از جمع بازیکنان خط خورد و حالا ۵ قرمز پوش در لیست تیم قرار دارند.

اما برای بررسی ترکیب احتمالی ابتدا باید به سراغ دروازه تیم برویم. علیرضا بیرانوند در آنتورپ دوران موفقی را پشت‌سر نگذاشته اما این بازیکن سرشار از انگیزه و با تکیه بر تجربیاتش، گلر اصلی تیم در بحرین خواهد بود. به ویژه حالا که تیم ملی راهی جز گلزنی و البته عدم دریافت گل از حریفانش ندارد. دروازه‌بان باتجربه تیم ملی به خاطر روحیات اخلاقی‌اش می‌تواند در مسائل روانی ملی‌پوشان هم تأثیرگذار باشد.

در خط دفاع شجاع خلیل‌زاده و محمد حسین کنعانی‌زادگان حداقل در مسابقه هنگ‌کنگ، مدافعان میانی اصلی تیم ملی خواهند بود. در دفاع کناری چپ و راست هم حضور میلاد محمدی و صادق محرمی را باید قطعی دانست. به نظر می‌رسد مرتضی پور علی گنجی در دیدار اول محروم خواهد بود و از بازی دوم می‌تواند به ترکیب اضافه شود. از سوی دیگر سید مجید حسینی با اینکه تجربه خوبی دارد، اما در ترابوزان بیشتر نیمکت‌نشین بوده است و مدتی می‌شود از شرایط مسابقه به ویژه در شرایط پرفشار دور بوده است.

در خط میانی اگر تیم ملی به دلیل شرایط حساس مسابقات بخواهد با احتیاط بازی کند به احتمال فراوان با دو هافبک دفاعی به میدان می‌رود. با این اوصاف در خط میانی حضور احسان حاج‌صفی و احمد نورالله‌ی قطعی می‌شود. با این تفاوت که نورالله‌ی در هنگام حمله هجومی‌تر ظاهر می‌شود. در وینگر راست حضور علی قلی‌زاده نسبت به بقیه گزینه‌ها محتمل‌تر است. در سمت چپ هنوز نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد، اما مهدی ترابی و وحید امیری گزینه‌های محتمل خواهند بود. در صورتی که تیم ملی با یک هافبک دفاعی در میدان حاضر شود شرایط کمی متفاوت‌تر می‌شود. احسان حاج صفی (هافبک دفاعی)، علی قلی‌زاده (هافبک راست)، وحید امیری (هافبک چپ)، مهدی ترابی (هافبک هجومی). پیرامون ترکیب خط میانی رویکرد دومی هم وجود دارد. تیم ملی در بازی‌های به ظاهر آسان‌تر (هنگ‌کنگ و کامبوج) به دنبال ثبت گل‌های بیشتر و قدرت‌نمایی خود خواهد بود؛ اما در بازی عراق و بحرین به سیستم دو هافبک دفاعی بازمی‌گردد.

در خط حمله و آتش تیم ایران مهدی طارمی در پورتو عملکرد بسیار خوبی داشته و به لحاظ روحی و فنی در شرایط خیلی خوبی به سر می‌برد، بدون شک یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی است. در کنار طارمی، آزمون را باید دومین گزینه‌ای دانست که در ترکیب اصلی جای خواهد داشت. سردار به همراه زنیت در لیگ روسیه عملکرد مناسبی داشت و حتی بهترین بازیکن این لیگ هم شد. به نظر می‌رسد در مقطع فعلی، زوج طارمی و آزمون هماهنگ‌ترین و متحمل ترین گزینه خط حمله تیم ملی است.

با این اوصاف کریم انصاری‌فرد، مهدی قایدی و کاوه رضایی با توجه به عملکرد تیم و نتایج ملی‌پوشان در نیمه دوم به عنوان بازیکن تعویضی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

کد خبر 497938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.