علت کمبود روغن در بازار

کمبود شدید روغن و و افزایش قیمت آن از اواسط سال ۹۹ آغاز شد و با وجود وعده‌های مسئولان، مبنی بر کنترل این بازار، امسال هم کم‌ و بیش با همان شرایط در این بازار همراه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افت و خیز عرضه روغن در یک سال گذشته مردم را برای تهیه این ماده غذایی با مشکلات فراوانی همراه کرد؛ این ماده غذایی مدتی به دلیل کمبود به طور سهمیه‌بندی عرضه می‌شد؛ در همان شهریورماه سال گذشته با وجود وعده‌های مسئولان در رابطه با عدم افزایش قیمت، به دلیل تحریم‌ها، مشکلات ارزی، احتکار و مباحثی چون عدم تخصیص ارز برای واردات، گرانی روغن آغاز شد و در بهای این کالا در بازار بدون توجه به قیمت‌های مصوب تغییراتی ایجاد شد.

عده‌ای دلیل این گرانی را به سوءاستفاده محتکران از ترس مردم برای کمیابی و خریدهای بیش از نیاز آن‌ها مربوط می‌کردند و ماجرا تا به آنجا پیش روی کرد که از کمیابی شدید روغن در برخی از مناطق اصفهان خبر می‌رسید. اما در همان زمان، دولت مدعی شده بود که نه تنها مشکل کمیابی روغن را به زودی حل خواهد کرد بلکه مجوزی هم برای گرانی آن صادر نمی‌کند.

در این خصوص مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در ۱۸ اسفندماه در سال ۹۹ با تأکید بر اینکه ارز ترجیحی واردات روغن خام تا سال آینده پابرجاست و روغن گران نمی‌شود، گفت: در حال حاضر به اندازه شش ماه، روغن ذخیره شده است و البته امسال به مدت یک ماه و به مناسبت ماه رمضان کمبود روغن در فروشگاه‌ها تا حدودی برطرف شد اما پس از آن آن‌طور که از نامه یکی از شرکت‌های روغنی به سازمان بورس مشخص شد افزایش ۳۰ و ۳۵ درصدی روغن جامد و مایع در بازار مقرر شد.

روغن رسماً گران شد

بر طبق نامه صادر شده از جانب یکی از شرکت‌های روغنی در ۲۵ اردیبهشت‌ماه، قرار شد که از ۲۶ اردیبهشت‌ماه قیمت انواع روغن مایع ۳۵ درصد و روغن جامد ۳۰ درصد افزایش یابد. در نامه این شرکت آمده که احتراماً در چارچوب ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار موارد ذیل را با استحضار می‌رساند؛ بر اساس اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر گردید که قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته‌شده از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ به شرح ذیل افزایش یابد:

انواع روغن مایع ۳۵ درصد و انواع روغن جامد ۳۰ درصد که با توجه به ترکیب تولیدات و فروش شرکت متوسط افزایش نرخ فروش محصولات شرکت به میزان ۳۳ درصد خواهد بود.

این قیمت‌ها بر اساس واردات با ارز یارانه‌ای (هر دلار ۴۲.۲۰۰ ریال) است. در صورت هرگونه تغییر در نرخ ارز ترجیحی کالاهای اساسی قیمت فروش محصولات شرکت نیز به‌تبع آن تغییر خواهد کرد

بر این اساس بود که از ۲۷ اردیبهشت‌ماه روغن رسماً گران شد و قیمت مصوب هر بطری روغن مایع سرخ‌کردنی ۸۱۰ گرمی از ۹,۶۵۰ تومان به حدود ۱۳ هزار تومان، روغن مایع آفتابگردان از ۹,۹۰۰ تومان به حدود ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی از ۵۱ هزار تومان به ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان و روغن نباتی ۱۶ کیلویی از ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۲۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

گرانی روغن با مصوبه کارگروه تنظیم بازار

حال پرسش آن است که چرا به با وجود گفته‌های مسئولان نسبت به عدم افزایش قیمت این محصول، به یک باره مردم با گرانی ۳۵ درصدی روغن مواجه شده‌اند؟ بر اساس مصوباتی که این وزارتخانه ارائه کرده است علت افزایش قیمت روغن خام نباتی و ساخته شده، افزایش قیمت‌های جهانی روغن خام، افزایش هزینه‌های تولید از جمله هزینه مواد بسته‌بندی، دستمزد و غیره بوده است که با توجه به عدم واردات روغن توسط بخش خصوصی و عدم امکان ارائه مستندات واردات کالای مورد نظر، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر مبنای قیمت پایه ارزی روغن خام مصوب کمیته تخصیص و اقدام ارزی و لحاظ افزایش سایر هزینه‌های تولید، قیمت روغن خام و ساخته شده را محاسبه کرده است.

حسین باجغلی، نماینده روغن نباتی نازگل اصفهان با تائید افزایش ۳۵ درصدی نرخ روغن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این افزایش قیمت گرانی نام ندارد زیرا تمام روغن‌های کارخانه‌ای با مصوبه کارگروه تنظیم بازار مشمول افزایش قیمت شده‌اند؛ مشکل کمیابی این روغن خوراکی جامد و مایع در بازار برطرف شده است؛ روغن توسط دولت به کارخانه‌ها و آن‌ها نیز میان نماینده‌های خود توزیع می‌کنند و فعلاً عرضه و توزیع فراوان انجام می‌گیرد.

وی در رابطه با دلیل گرانی روغن‌های خوراکی اظهار می‌کند: هنوز هم واردات مواد اولیه تولید روغن با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌گیرد و اگر افزایش قیمت اتفاق افتاده به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید است؛ ۹۵ درصد از روغن موجود در بازار وابسته به واردات است و فقط ۵ درصد از روغن داخل وابسته به کشت دانه‌های روغنی است؛ از این رو به دلیل اختصاص ارز دولتی به واردات مواد اولیه روغن، نمی‌توان ادعا کرد که دلیل گرانی، مرتبط با واردات، ارز و شرایط جهانی است.

مشکل کمبود روغن کی حل می‌شود؟

اکبر عادل مرام، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان اصفهان نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: همه روغن‌های کارخانه‌ای با مصوبه کارگروه تنظیم بازار مشمول افزایش نرخ ۳۰ تا ۳۵ درصدی شده‌اند و ممکن است برخی کارخانه‌ها هنوز این قیمت را اعمال ننموده و برخی هم پیروی کرده‌اند؛ تولید روغن‌های یارانه‌ای داخل کشور با استفاده از مواد اولیه خام وارداتی است که با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ وارد می‌شود؛ اما روغنی که منشأ تولید آن دانه‌های روغنی مانند کنجد، کانولا و ذرت باشد مشمول ارز دولتی نمی‌شود.

وی اظهار می‌کند: دلیل افزایش قیمت این محصول به گرانی هزینه‌های تولید مربوط می‌شود؛ کمبود روغن به بحث تأمین روغن خام کارخانه‌ها داخل باز می‌گردد که وابسته به واردات است و واردات هم به تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود مربوط می‌شود. فعلاً شرایط تولید و عرضه روغن نسبت به قبل بسیار بهتر شده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: بر این اساس است که گاه در تأمین مواد اولیه مشکل به وجود آمده و به کمبود تولید یک محصول منتهی می‌شود که خوشبختانه این مشکل برای روغن در حال رفع شدن است.

عادل مرام با اشاره به توزیع کالاهای اساسی چون روغن از طریق سامانه رهتاب می‌گوید: این سامانه در راستای حذف واسطه‌ها، سامان بخشی بازار و توزیع عادلانه‌تر طراحی شد که اهداف ستاد تنظیم بازار اصفهان را به خوبی اجرایی کرده است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 497936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.