جایی در اصفهان نیست که یادگاری از مرحوم الهیاری در آن نباشد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، گفت: اصفهان در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح است و این امر مرهون زحمات مرحوم الهیاری است. در واقع می توان گفت جایی در اصفهان وجود ندارد که یادگاری از زحمات مرحوم فریدون الهیاری در آن نباشد.

ناصر طاهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: درگذشت مرحوم الهیاری را خدمت همه مردم فهیم، فرهنگ دوستان و خانواده بزرگ میراث فرهنگی کشور تسلیت عرض می‌کنم. جایگاه ایشان در سطح ملی بود و از نظر علم، دانش، حسن خلق و نجابت شهره خاص و عام بودند.

وی افزود: مرحوم الهیاری از اسفند سال ۹۸ درگیر بیماری سرطان خون شدند و تحت درمان قرار گرفتند، در این مدت سختی‌های بسیاری تحمل کردند، چراکه مبارزه با این بیماری و شیمی درمانی ساده نیست. سرانجام به کمک خداوند توانستند این بیماری را تا حدودی مهار کنند، اما همیشه می‌گفتند: "پزشکان گفته اند اگر سرما بخورم تمام زحمات و درد و رنجی که برای مهار این بیماری تحمل کرده ام، از بین می‌رود. " به همین دلیل نیاز بود که مراقبت بسیاری انجام دهند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، ادامه داد: دکتر الهیاری آنقدر به کار علاقمند بود که به جز ایامی که در بیمارستان بستری بودند، بدون یک روز استراحت کار می‌کرند و با وجود اینکه از ایشان خواهش می‌کردیم که به دلیل بیماری زمینه‌ای که دارند فعالیت خود را کم‌تر کنند، اما به دلیل روحیاتی که داشتند تا روزی که به بیمارستان رفتند، کار می‌کردند.

طاهری تصریح کرد: پس از بستری شدن در بیمارستان، تقریباً تا ۵ روز به صورت تلفنی کارها را پیگیری و مسائل اداره را بررسی می‌کردند، اما پس از آن بیهوش شدند. ۱۰ روز پیش بود که ریه‌های ایشان به صورت کامل با بیماری درگیر شد و حال وی رو به وخامت رفت. به همین دلیل از نظر سلامت جسمی حال نامساعدی داشتند تا اینکه دو شب پیش اعلام شد که ریه‌های ایشان به صورت کامل با بیماری درگیر شده است و متأسفانه ساعت ۴ عصر امروز متوجه شدیم که به رحمت خدا رفتند.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم الهیاری استاد تمام دانشگاه اصفهان بودند و مسئولیتی نیز در این دانشگاه داشتند، همچنین پیش از اینکه مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان شوند یک دوره ریاست شورای شهر خمینی شهر را نیز به عهده داشتند و حدود ۷ سال بود که مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان بودند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه "می‌توان گفت دکتر الهیاری یکی از بهترین مدیران اصفهان بودند" گفت: می‌توان ایشان را از بهترین مدیرکل‌هایی که در وزارت میراث فرهنگی کار می‌کردند، نیز دانست. کسی نیست که از این واقعه دلش به درد نیاید.

طاهری افزود: یادگارهای بسیار ارزنده ای از مرحوم الهیاری به جا مانده است و می‌توان گفت او برخی از پروژه‌هایی که حدود نیم قرن بلاتکلیف مانده بود را به سرانجام رساندند. مرحوم الهیاری شجاعت بسیار زیادی داشت و کارهایی را انجام دادند که شاید با وجود فضای نقدی که وجود دارد، کسی جسارت انجام دادن آنها را نداشت.

وی اضافه کرد: مرمت گنبد مسجد امام، مرمت گنبد شیخ لطف الله، مرمت ایوان کاج عالی‌قاپو، کاخ چهلستون و… برخی از همین یادگاری‌ها است. ایشان سالانه تقریباً ۵۰۰ پروژه مرمتی را پیگیری می‌کردند. اصفهان شهری است که نام آن با گردشگری و میراث فرهنگی گرده خورده است؛ سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اصفهان حوزه‌های سنگین و وزینی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان تصریح کرد: شاید برخی استان‌ها در حوزه گردشگری یا صنایع دستی حرفی برای گفتن داشته باشند، اما اصفهان در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح است و این امر مرهون زحمات مرحوم الهیاری است. وی در حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز خدمات ارزنده ای اراده داده است؛ در واقع می‌توان گفت جایی در اصفهان وجود ندارد که یادگاری از زحمات مرحوم فریدون الهیاری در آن نباشد.

کد خبر 497914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    2 8
    روحش شاد ویادش گرامیباد.
  • نننن IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    10 2
    نیاز به این میزان چاپلوسی نبود الهیاری هیچ کاری برای اصفهان نکرد
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
      2 10
      روحش شاد یادش گرامی ابر مرد تاریخ
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    1 9
    استاد خیلی خوبی بودند روحشون شاد
  • TR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    9 1
    گنبد شیخ لطف اله که فاجعه شده ، در ثانی با صدور مجوزهای غیر قانونی ساخت و ساز، میراث فرهنگی اصفهان را نابود کرد
  • محمد IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    1 9
    خفه شو آشغال،دکتر با شرایط سخت بیماری همیشه درگیر کار بود.
  • کریم محمود صالحی IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    2 9
    درود بر مردان بی ادعا.. سوال این بود علم بهتر است یا ثروت؟ باید گفت هردو خوبند اما در این زمانه وانفسا اگر مرحم دل مردم نباشی هیچکدام تو رابه مقام انسانی نمیرساند.. آنچه مرحوم دکتر فریدون خان را متمایز کرد.. همدردی با مردم بود.. ایشان در تمام مجالس ومصایب مردم شرکت می‌کرد.. آری سواد پست ومقام با مردن انسان دفن می‌شود. آنچه ایشان را تا همیشه جاودان کرد همجوشی وهمنشینی و گره گشایی از مشکلات مردم کوچه و بازار است.. خداوند ایشان وپدر بزرگوارشان را قرین رحمت بی واسعه خود قرار دهد.. امین