زیباسازی شهر شب‌های روشن

وقتی نام اهواز به میان می‌آید ناخودآگاه فکرمان به سمت کارون، پل‌ها و شب‌های زیبایش پرواز می‌کند، اما به راستی چه چیزی سبب زیبایی و در خاطر ماندن یک شهر می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، در کلانشهرهای امروزی المان شهری به عنوان یک عنصر خاص، نماد شاخص شهری محسوب می‌شود. طبیعتاً این ساختار و فضای شهر باید متناسب با فرهنگ مردم همان شهر شکل بگیرد. زیباسازی یک شهر و تناسب مبلمان شهری با هویت و فرهنگ مردم و شهر حضور المان‌هایی که با دیدن آنها به یاد شهر و یا با شنیدن اسم شهر به یاد آنها می‌افتیم همه و همه در زیبایی شهر تأثیر دارد.

اهواز یکی از کلانشهرهای ایران پتانسیل‌های زیادی در این زمینه دارد که می‌توان از آنها برای زیباسازی شهر اهواز استفاده کرد به همین منظور با نادر بیت سیاح، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر اهواز به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مبلمان شهری چه نقشی در زیباسازی شهر دارد؟

در خصوص مبلمان شهری باید بگویم همه اثاثیه و تجهیزاتی که در شهر در راستای تأمین رفاه شهروندان نصب می‌شود یا هر جسمی که به شهر الحاق می‌شود یعنی جزء بدنه شهر نیست و بعداً به آن الحاق می‌شود را مبلمان شهری می‌گویند؛ مبلمان خلاق نیز یعنی هر ارزش افزوده‌ای که به یک مبلمان بدهیم تا آن را دوست داشتنی‌تر و قابل استفاده‌تر برای شهروندان بکنیم.

برای ساخت یک شهر باید به شهر طور دیگری نگاه کنیم. شهر متعلق به شهروند است و باید زمینه آرامش آنان را فراهم کند؛ شاید مردم در جزئیات به آن توجه نکنند اما در نمای کلی بر روح و روان مردم تاثیرش را می‌گذارد.

در زمینه زیباسازی شهر اهواز و طراحی المان‌ها و نقاشی‌ها چه اقداماتی شده است؟

معتقدم برای جلب مشارکت شهروندان در زیباسازی فضای شهر باید دروازه‌های خلاقیت را باز بگذاریم تا شهروندانی که می‌خواهند ایده‌هایشان را ارائه داده و عملیاتی کنند؛ در این راستا در سازمان برای زیبایی شهر همواره جلساتی با طراحان زیبایی شهری و متخصصان امر برگزار می‌شود زیرا معتقد هستیم هر طرحی که اجرا می‌شود باید به تأیید متخصصان هنری برسد و از سویی سمبلی از فرهنگ و هویت مردم اهواز در ادوار مختلف تاریخ باشد.

همچنین برای دلگرمی مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار اهواز طرح رنگ آمیزی دیوار منازل که در بسیاری از کشورهای جهان انجام می‌شود را آغاز کرده و به زودی فضای شهری این مناطق به خصوص مناطق منبع آب و اطراف فلکه زندان شاد و سرزنده می‌شود.

در بسیاری از شهرهای ایران سازمان زیباسازی اقدام به نصب سردیس‌ها کرده است، در اهواز چنین چیزی صورت گرفته است؟

بله تا حدودی این طرح هم در اهواز در حال اجرایی شدن است اما به علت هزینه‌های زیاد و قراردادهای سنگین برخی از این قراردادها لغو شد و مجددا در حال رایزنی برای اجرای این طرح هستیم، اما با همکاری دانشگاه جندی‌شاپور و ستاد استانی کرونا المان تکریم شهدای مدافع سلامت با هزینه دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حال تهیه است که به زودی در نزدیکی بیمارستان رازی که مقر اصلی مبارزه با کرونا است نصب می‌شود.

برای زیباسازی شهر اهواز چه اقدامات دیگری در دستور کار دارید؟

حدود یک سال است که به سازمان زیباسازی آمده‌ام، طی این مدت همه تلاش ما این بوده که ابتدا تجهیزات مناسب و با کیفیت تهیه کنیم و سپس اقدام به اجرا کنیم خوشبختانه بهترین تجهیزات را برای زیباسازی شهر طی ۱۰ سال آینده تهیه کردیم. در ابتدا اقدام به بازسازی و بهسازی المان‌های موجود در شهر کردیم که اصلاح روشنایی‌های پل‌های سوم، هفتم و طبیعت که مدت‌ها در خاموشی به سر می‌بردند اکنون به زیبایی هرچه تمام‌تر انجام شده است.

المان صخره در ساحلی شرقی و همچنین سیلوهای اهواز را برخلاف حواشی که در فضای مجازی و اخبار بیان شده بود با هزینه‌ی بسیار کم بازسازی کردیم، البته بازسازی تمام المان‌های شهر اهواز در دستور کار است.

در سازمان زیباسازی شهر اهواز هدف اجرای بهترین طرح‌ها با بیشترین صرفه‌جویی در هزینه‌ها است، در این راستا سعی کردیم از متخصصان شهری استفاده کنیم، البته طرح نظارتی نوین نیز بر اجرای پروژه‌ها نظارت دارد تا طرحی ضعیف اجرایی نشود در واقع تمام تلاشمان را می‌کنیم تا زیبایی اهواز را به زیبایی اصالتی آن برسانیم.

کد خبر 497856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.