بشار اسد همچنان رییس جمهور

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

حمله پهپادی به پایگاه ملک خالد عربستان

بامداد شنبه «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حمله پهپادی ارتش یمن به پایگاه هوایی «ملک خالد» خبر داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت، در واکنش به ادامه اقدامات تجاوزکارانه رژیم سعودی و محاصره یمن با استفاده از دو پهپاد قاصف K2 این پایگاه در منطقه «خمیس مشیط» را هدف حمله قرار داده است. ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است؛ این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات، ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند، وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه

رئیس مجلس نمایندگان این کشور خبر داد: اسد موفق شد از مجموع آرا، ۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۳۶۰ رأی را به دست آورد و برای سومین بار رئیس جمهوری سوریه شود.

صباغ افزود، در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، ۱۴ میلیون و ۲۳۹ هزار تن شرکت کردند.

وی گفت: در این انتخابات "محمود مرعی" نیز ۴۷۰ هزار و ۲۷۶ رأی (۳.۳ درصد) را به دست آورد.

"عبدالله سلوم عبدالله" دیگر رقیب اسد هم ۲۱۳ هزار و ۹۶۸ رأی (۱.۵ درصد) را از آن خود کرد.

پیش از این نیز مردم سوریه قبل از اعلام رسمی انتخابات ریاست جمهوری در کشورشان به خیابان‌ها آمدند و نسبت به برگزاری این انتخابات اعلام رضایت کردند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز چهارشنبه با حضور سه داوطلب یعنی بشار اسد، عبدالله سلوم عبدالله و محمود مرعی برگزار شد.

قرار بود این انتخابات از ساعت هفت صبح تا ساعت ۱۹ ادامه داشته باشد اما مقام‌های این کشور اعلام کردند به دلیل استقبال گسترده مردم از این انتخابات و ازدحام در شعبه‌های رأی‌گیری، تا ساعت ۲۴ تمدید می‌شود.

موافقت پارلمان کویت با تحریم گسترده علیه اسرائیل

پارلمان کویت روز پنجشنبه طی نشستی ویژه درباره تحولات فلسطین، موافقت خود را با تشدید تحریم رژیم صهیونیستی و پر کردن خلاءهای قانون منع عادی سازی با این رژیم اعلام کرد و سپس آن را به کمیته امور خارجی پارلمان ارجاع داد.

پارلمان کویت امروز در نشست ویژه خود بیانیه‌ای درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان صادر کرد.

در این بیانیه بر همبستگی دائمی کویت با مبارزه ملت فلسطین برای دستیابی به حق خود در تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس و مخالفت کامل با تجاوزات اخیر اسرائیل و همه جرایم آن در شهر قدس تاکید شد.

رئیس پارلمان کویت این بیانیه را قرائت کرد و گفت: رئیس و اعضای پارلمان کویت همبستگی دائمی خود را با مبارزه ملت فلسطین برای دستیابی به حق طبیعی خود در تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف اعلام می‌دارند و تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی و همه جرایم آن در شهر قدس و محله‌های آن و نوار غزه و کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی ۴۸ را محکوم می‌کنند.

مرزوق الغانم افزود: پارلمان کویت امروز با برپایی نشست ویژه خود بر موضع مردمی و رسمی کویت در قبال مساله اساسی آن یعنی فلسطین تاکید کرد.

وی افزود: در جلسه امروز پارلمان، تشدید تحریم‌ها و پر کردن خلاءهای قانون منع ارتباط با رژیم صهیونیستی یا عادی‌سازی روابط با آن مورد موافقت اصولی نمایندگان قرار گرفت تا این پیام جدید را برساند که موضع دولت و پارلمان کویت در قبال فلسطین ثابت است و ما به مجاهدان و نگهبانان در اراضی اشغالی فلسطین درود می‌فرستیم.

«احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت نیز روز پنج‌شنبه گفت که موضع این کشور در خصوص حمایت از فلسطین تا دست‌یابی مردم این سرزمین به حقوق کامل و قانونی خود ثابت است.

سازمان ملل از الکاظمی خواست استعفا کند

جنین هنیس پلاسخارت، فرستاده سازمان ملل به عراق درخواست خود از یک مسؤول عراقی (مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق) برای استعفا از سمتش را تکذیب نکرد.

این روزنامه به نقل از یک مسؤول دولتی نوشت: دیدارهای اخیر پلاسخارت با برخی فرماندهان نظامی عالی رتبه در ارتباط با حوادث ۲۶ مه جاری، بدون هماهنگی با دولت عراق انجام شدند.

این مسؤول اظهار کرد: دولت عراق از رئیس هیئت سازمان ملل توضیح خواست این دیدارها بر اساس کدام چارچوب قانونی انجام شدند به ویژه که با حوادثی همزمان شدند که حاکمیت کشور را به خطر انداختند.

هشدار درباره طرح ایجاد ناامنی در کربلا از طریق بازداشت فرماندهان حشد شعبی

احمد نصرالله، معاون فرمانده عملیات الانبار نسبت به هدف‌گیری مستقیم برای برهم زدن امنیت استان کربلا از طریق بازداشت فرماندهان حشد شعبی هشدار داد.

وی گفت، قاسم مصلح از فرماندهان حشد شعبی در حال حاضر در بخش امنیتی این سازمان است. شیوه بازداشت او غیر قانونی و نادرست بود.

نصرالله افزود، مصلح همیشه در برابر تحرکات مشکوک آمریکا ایستاده است.

از طرفی، مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق نیز از خنثی سازی طرحی تروریستی در استان الانبار خبر داد.

این مرکز اعلام کرد، قرار بود یک موتور سیکلت بمب‌گذاری شده در راستای اجرای عملیات تروریستی در استان الانبار منفجر شود که به همراه مقادیری تجهیزات نظامی توسط نیروهای امنیتی کشور شناسایی و ضبط شد و سپس موتور سیکلت به صورت کنترل شده منهدم شد.

کد خبر 497568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.