از کاهش زمان رسیدن به محل حادثه تا ایجاد رشته آتش نشانی در مقطع هنرستان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با حضور در یکصد و هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر اصفهان عملکرد چهارساله سازمان آتش نشانی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آتشپاد محسن گلابی در یکصد و هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر اصفهان، با ارائه گزارش عملکرد سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان از سال ۹۶ تاکنون، اظهار کرد: در این بازه زمانی ۳۰ هزار و ۵۰۵ عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در شهر اصفهان اجرا شده و امدادرسانی به بیش از هزار و ۲۰۰ مورد حادثه و حریق در خارج از محدوده شهر انجام شده است؛ حوزه عملکرد سازمان آتش‌نشانی داخل محدوده اصفهان است، اما قرار است که هر کجا جان و مال مردم در خطر باشد در صورت امکان حضور پیدا کنیم.

وی افزود: نجات بیش از ۱۳ هزار شهروند در حریق و حادثه، کاهش آمار حریق از چهار هزار و ۸۳۴ مورد در سال ۹۶ به چهار هزار و ۴۱۶ مورد در سال ۹۹، کاهش ۹ درصدی آمار حریق، کاهش آمار حوادث از شش هزار و ۱۹۹ مورد در سال ۹۶ به شش هزار و ۱۰۵ مورد در سال ۹۹ از جمله اقدامات این سازمان در بازه زمانی چهار ساله است؛ در آمار حوادث با کاهش دو درصدی روبرو بودیم البته به دلیل حوادث آسانسور و برق رفتگی‌ها در سال گذشته و امسال آمار افزایش یافته است.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان ادامه داد: متوسط زمان رسیدن به محل حادثه از چهار دقیقه و ۲۴ ثانیه که استاندارد جهانی است در سال ۹۶ به سه دقیقه و ۴۹ ثانیه در سال ۹۹ کاهش یافته است این یعنی ۳۵ ثانیه زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه کاهش یافته که در نوع خود بی نظیر است.

وی با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی آمار فوت شدگان در حوادث و آتش سوزی‌ها افزود: آمار فوت شدگان از ۱۰۴ نفر در سال ۹۸ به ۸۸ نفر در سال ۹۹ کاهش یافته است در این راستا ۴۳ درصد خدمات ایمنی گشت‌ها و بازدیدهای ایمنی آتش نشانان افزایش یافته است.

افزایش حقوق کارمندان آتش‌نشانی

آتشپاد گلابی با بیان این که در دومین جشنواره تعالی سازمانی شهرداری اصفهان موفق به دریافت لوح و تندیس سه ستاره شدیم، تصریح کرد: حقوق کارمندان آتش‌نشانی از سال ۹۶ نسبت به سال جاری ۳۱۸ درصد، کارشناسان و کمک فرمانده و فرمانده شیفت ۳۷۱ درصد، مسئول واحد و رئیس ایستگاه ۴۰۰ درصد و معاونان ۲۸۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: افزایش سه برابری حقوق پرسنل نسبت به سال ۹۶، افزایش میزان رفاهیات و افزایش مبالغ وام‌های قرض‌الحسنه از جمله اقدامات این سازمان برای تکریم آتش نشانان بوده است.

پروژه‌های عملیاتی سازمان آتش‌نشانی

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان گفت: انتقال ۸۶ نفر از نیروهای اتوبوسرانی و استفاده در مشاغل عملیاتی، جذب بیش از ۲۰۰ نفر نیروی عملیاتی، بازنشستگی ۱۴۶ نفر از نیروهای عملیاتی بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان‌آور آتش‌نشانی، بررسی ارزشیابی‌ها و صدور احکام اجرای ارزش‌یابی سال‌های ۹۴ تا ۹۸ از دیگر اقدامات این سازمان به شمار می‌رود.

وی افزود: صدور ۲۲ هزار اصلاحیه و حکم جدید برای پرسنل، اجرای طرح ارتقای شغلی ۱۵۰ نفر از کارشناسان، تطبیق پرسنل قراردادی و رسمی در چارت سازمانی، اصلاح عناوین شغلی ۱۵۰ نفر از پرسنل تا سال ۹۰ و پیگیری اخذ مجوز عناوین شغلی از سال ۹۰ تا ۹۸ گزیده‌ای از مهم‌ترین اقدامات حوزه منابع انسانی این سازمان است.

افتتاح ساختمان ستاد فرماندهی

آتشپاد گلابی با اشاره به احداث ایستگاه آتش‌نشانی و ستاد فرماندهی گفت: احداث ساختمان ستاد فرماندهی و آشیانه ایستگاه پنج واقع در میدان بزرگمهر با مساحت ۴۶۰ متر مربع و زیر بنای ۹۲۸ متر مربع با بودجه ۲۲ میلیارد تومان آماده بهره برداری است.

وی افزود: هدف از احداث ساختمان ستاد فرماندهی و آشیانه ایستگاه پنج، مدیریت هوشمند با تجهیزات و فناوری‌های نوین و امکان فرماندهی حوادث در سطح شهر استان و کشور است که در احداث آن از به‌روزترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات و مصالح استفاده شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: این ساختمان به ویدئو وال با ۳۲ عدد تلویزیون ۵۵ اینچ در یک مساحت چهار در هشت متر مجهز است که قابلیت مانیتورینگ و نمایش دوربین‌های مداربسته در سطح شهر، ایستگاه‌های آتش‌نشانی و نمایش مسیریابی خودروهای آتش‌نشانی و ترافیک معابر اصلی را دارد.

سایر پروژه‌های انجام شده سازمان آتش‌نشانی

وی به احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: احداث ایستگاه ۲۵ آتش‌نشانی در اطشاران به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع و زیر بنای هزار و ۳۵۰ مترمربع، احداث ایستگاه آتش‌نشانی در منطقه یک واقع در چهارباغ پایین به مساحت هزار و ۲۰۰ مترمربع و زیر بنای هزار و ۱۰ متر مربع با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد، ایستگاه منطقه هشت در خیابان خداداد امینی با مساحت هزار و ۴۶۳ مترمربع و زیربنای هزار و ۵۰ متر مربع با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد، احداث ایستگاه آتش‌نشانی در منطقه ۱۴ در خیابان آیت الله غفاری با مساحت هزار و ۲۴۶ مترمربع و زیر بنای هزار و ۴۴۸ متر مربع در دستور کار قرار دارد.

گلابی تصریح کرد: تملک زمین در میدان حج، جهت احداث اولین ایستگاه آتش‌نشانی در محدوده منطقه هفت، با مساحت دوهزار ۱۵۷ متر مربع و زیربنای هزار و ۶۰۰ متر مربع، تملک زمین احداث مرکز آموزش در مجموعه شرق، جهت احداث مرکز آموزش ملی و بین‌المللی شش و نیم هکتاری و احداث یک ایستگاه آتش‌نشانی به منظور پوشش خدمات ایمنی در محدوده میدان میوه و تره بار، شهربازی شهر رویاها، منطقه مسکونی روشن دشت، سالن اجلاس و… در دستور کار است.

وی افزود: تملک زمین برای احداث ایستگاه آتش‌نشانی در جنوب ناژوان به مساحت هزار و ۵۰۰ متر مربع و زیر بنای هزار و ۱۰ متر مربع جهت توسعه پوشش خدمات ایمنی در مهم‌ترین میراث طبیعی شهر، تملک سوله‌های مجاور ایستگاه دو واقع در خیابان امام خمینی مجاور پارک قلمستان با هدف متمرکز کردن مجموعه انبارهای سازمان با مساحت هزار و ۳۰۰ مترمربع، بازسازی و بهسازی تعمیرگاه با مساحت ۴۰۰ متر مربع، نوسازی بهسازی و توسعه ایستگاه شماره دو با مساحت هزار و ۳۰۰ متر مربع از دیگر برنامه‌های این سازمان محسوب می‌شود.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان گفت: خرید چهار دستگاه پژو سواری به ارزش ۱۱ میلیارد ریال، خرید ۱۱ دستگاه تویوتا های‌لوکس برای امداد و نجات در کوهستان با هزینه ۴۴۰ میلیارد ریال، خرید یک دستگاه اتوبوس فرماندهی سیار در زمان بحران و خرید هشت دستگاه شاسی اسکانیا برای تبدیل به خودروی اطفائیه ۴۸۰ میلیارد ریال از جمله امکاناتی است که به تجهیزات آتش‌نشانی اصفهان اضافه خواهد شد.

وی افزود: خرید و تخصیص تجهیزات شامل ۵۰۰ جفت چکمه و ۷۰۰ عدد هودفایر، ۱۸۰ دست اورشلوار حریق، پنج دستگاه کامبی تولز، ۷۰۰ جفت دستکش و پنج و نیم ست هیدرولیک، ۷۰۰ دستگاه از انواع خاموش کننده، هفت ست کامل هیدرولیک، ۴۰۰ دستگاه شیر هیدرانت و لباس فرم پرسنل و تجهیزات اموالی و مصرفی انجام شده است.

گلابی ادامه داد: رونمایی از وبسایت جدید سازمان و پیاده‌سازی بایگانی الکترونیک، یکپارچه سازی سیستم اطلاعاتی در سامانه جامع اطلاعات سازمان، پیاده سازی نرم افزار میز خدمت، راه اندازی سامانه نظرسنجی پیامکی از حادثه دیدگان اتصال ایستگاه‌ها به فیبر نوری، پیاده سازی سامانه آموزش آنلاین از دیگر اقدامات سازمان آتش‌نشانی است.

وی افزود: اخذ گواهینامه ایزو و ایمن سازی سایت‌های بازی کودکان برای اولین بار در کشور، انجام طرح پژوهشی بررسی جامعه شناختی مناطق اصفهان بر اساس تحلیل حریق و حوادث، بازنگری و به‌روزرسانی سند راهبردی سازمان به صورت تخصصی، تدوین آئین نامه نحوه بکارگیری و سازماندهی آتش نشانان داوطلب، اجرای پروژه تهیه نقشه پهنه بندی خطر حریق شهر اصفهان و طرح پژوهشی مدیریت ریسک حریق میدان نقش جهان توسط نماینده رسمی ایران در سازمان ملی یونسکو از دیگر اقدامات این سازمان است.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: ارائه مقالات متعدد برگزیده در همایش‌های ملی توسط مدیرعامل و پرسنل سازمان، امضای تفاهم نامه ایمنی و نوسازی مدارس با اداره کل آموزش و پرورش، راه اندازی کمپ تخصصی غواصی در چادگان و تقویت اکیپ تخصصی نجات در ارتفاع و کوهستان، ایجاد رشته تخصصی آتش‌نشانی در مقطع تحصیلی کار و دانش برای اولین بار در اصفهان در هنرستان شهید کیخسروی، ایجاد رشته دانشگاهی نجات و اطفا در ساختمان‌های بلند در مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری، کسب مقام قهرمانی در مسابقات جهانی یخ نوردی، کسب مقام قهرمانی در رشته‌های کاراته فوتسال شنا فوتبال از جمله اقداماتی که در بازه زمانی چهار ساله انجام شده است.

کد خبر 497217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.