اصفهان به صورت جدی درگیر تغییر اقلیم و گردوغبار شده است

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با بیان این که از میان حدود ۴۳ مورد بلایای طبیعی ۳۴ مورد در ایران وجود دارد، گفت: ۹۷ درصد شهرها و روستاهای ایران در معرض خطر زمین لرزه قرار دارد و تقریباً تمام شهرها و روستاهای کشور در معرض خطر سیلاب هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا جدیدی در جلسه‌ای که با موضوع «فرونشست زمین» برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و اسناد این سازمان به دولت اجازه داده می‌شود به منظور انجام بررسی‌های زمین شناسی در سراسر کشور و جمع آوری همه کارهای انجام شده در این زمینه و ایجاد ارتباط و هماهنگی بین آنها و تهیه و تکمیل و انتشار نقشه‌های زمین شناسی ایران، سازمان واحدی به نام سازمان زمین شناسی کشور در وزارت صنایع و معادن تأسیس کند.

وی افزود: بر اساس ماده پنج اساسنامه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مصوب سال ۳۸ درآمدهای سازمان باید از محل درآمدهای وزارت صنعت و معدن، شرکت ملی نفت ایران و سازمان برنامه همچنین از محل درآمد فروش انتشارات و خدمات تأمین شود.

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور تأکید کرد: بر اساس ماده هفت این اساسنامه شرکت‌ها، پیمانکاران و موسساتی که مبادرت به حفر تونل، کانال، چاه عمیق و گمانه برای معدن می‌کنند، موظف هستند مقطع زمین شناسی حفاری‌های مذکور را در اختیار سازمان زمین شناسی بگذارند و در صورت نبود امکان تهیه آن موظفند قبل از آغاز به عمل مراتب را به سازمان زمین شناسی کشور اطلاع دهند تا سازمان رأساً درصدد تهیه اطلاعات لازم برآید و در هر صورت مطالعات سازمان زمین شناسی نباید موجب توقف و یا مزاحمت شود.

وی ادامه داد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با ارتقا و اصلاح ساختار اساسنامه خود و با شیوه مدیریت متناسب، مسئولیت سیاست گذاری، نظارت و انجام مطالعات زمین شناسی و طرح‌های اکتشافی و تهیه گزارش‌های فنی و اقتصادی مقدماتی را بر عهده خواهد داشت.

جدیدی با بیان این که سازمان‌های زمین شناسی در دنیا جزء قدیمی‌ترین نهادهای حاکمیتی هستند که تقریباً در تمامی کشورهای دنیا (۱۷۱ کشور) تأسیس شده و به صورت دولتی اداره می‌شود، گفت: این سازمان‌ها با توجه به ماهیت ذاتی بیشترین تولید اطلاعات پایه را بر عهده دارند و غالباً نقش عمومی‌نگری، ژرف‌نگری و آینده‌نگری را در جهت توسعه و پیشرفت کشورها ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به روند تکامل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: تأسیس این سازمان در سال ۱۳۳۸، تأسیس سازمان تحقیقات در سال ۵۶، تأسیس مراکز منطقه‌ای سازمان زمین شناسی کشور در سال ۱۳۶۰ و تأسیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی در سال ۷۳ رقم خورده است. در سال ۱۳۸۰ پایگاه ملی داده‌های علوم زمین تأسیس شده است.

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور ادامه داد: گستره راهبردهای جاری سازمان‌های زمین شناسی دنیا، شامل اکتشافات و ارزیابی منابع معدنی مخاطرات طبیعی زمین، پایگاه داده‌های علوم زمین، اکتشافات نفت و ذخایر هیدروکربورها نقشه‌های پایه زمین شناسی، کشف منابع آبی، منابع جدید انرژی، تغییر اقلیم و بحران‌های ناشی از آن، صدور گواهی کشف و نظارت بر ذخایر معدنی کشور، زمین شناسی موضوعی و بررسی مسائل زیست محیطی ناشی از رخدادهای زمین است.

جدیدی با اشاره به گستره فعالیت‌های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: تولید اطلاعات پایه زمین شناسی، اکتشافی و ارزیابی منابع معدنی، تولید و تحلیل داده‌های دورسنجی علوم زمین، بررسی و پایش مخاطرات زمین شناختی و مهندسی، پدیده شناسی تغییر اقلیم و بحران‌های ناشی از آن، تولید اطلاعات پایه کشف منابع آبی جدید، پایگاه ملی داده‌های علوم زمین و برقراری ارتباط ملی و فنی با مراکز علمی دنیا از جمله این فعالیت‌ها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور همکاری‌های خوبی در مجامع و انجمن‌های بین‌المللی همچون انجمن قاره بین‌المللی، سازمان همکاری‌های اقتصادی، اتحادیه بین‌المللی علوم زمین، انجمن بین‌المللی زمین شناسی، کرسی علوم زمین یونسکو و انجمن بین‌المللی تحقیقات کواترنری دارد.

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی این سازمان گفت: تهیه نقشه لرزه زمین ساخت دنیا، نقشه کینماتیک دنیا، نقشه زمین شناسی خاورمیانه، نقشه تکنوتیک و متالوژنی خاورمیانه، نقشه زمین شناسی جنوب غربی آسیا و نقشه تکتونیک افغانستان، ایران و پاکستان از جمله این موارد است.

وی با بیان این که از میان حدود ۴۳ مورد بلایای طبیعی ۳۴ مورد در ایران وجود دارد، گفت: ۹۷ درصد شهرها و روستاهای ایران در معرض خطر زمین لرزه قرار دارد و تقریباً تمام شهرها و روستاهای کشور در معرض خطر سیلاب هستند.

جدیدی با بیان این که تمام تأسیسات کوهستانی کشور در معرض انواع رانش زمین قرار دارد، گفت: بیش از ۳۰۰ دشت اصلی کشور با خطر افت آب زیرزمینی، کاهش کیفیت آب و فرونشست زمین رو به رو است و خشکسالی با شدت و مدت متفاوت بخش‌های کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: گردوغبار با منشأ داخلی و خارجی تقریباً همه کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با اشاره به لزوم انجام مطالعات زمین شناسی تصریح کرد: خشکسالی و استفاده نکردن صحیح از منابع آب، زمین لغزش و فرونشست، گردوغبار و تغییر اقلیم، سیل و آب گرفتگی، زلزله و آتشفشان از جمله زیان‌های مخاطرات طبیعی و لزوم پایش آنها است.

وی با بیان این که اصفهان در سه سال اخیر پیگیری‌های خوبی را در زمینه فرونشست زمین انجام داده است، گفت: اصفهان به صورت جدی درگیر تغییر اقلیم و گردوغبار شده است که باید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود.

کد خبر 497212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.