وجود ۷۰ هزار مبتلا به ام‌اس در ایران/افزایش شیوع بیماری در مناطق شهری کشور

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی وزارت بهداشت در حوزه بیماری ام‌اس، گفت: طی دهه‌های اخیر شیوع بیماری ام‌اس در کشور به‌ خصوص در مناطق شهری افزایش یافته است.

به گزارش ایمنا، مهدی شادنوش، با اشاره به وضعیت بیماران ام اس در کشور، گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه بیماران خاص معاونت درمان وزارت بهداشت تا امروز تعداد ۷۰۰۰۰ بیمار مبتلا به ام اس در کشور برآورد شده است.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری ام‌اس همچنان با نسبتی ۲.۵ برابری در زنان بیش از مردان بوده و بیشتر در سنین ۲۰ تا ۴۵ سال است، گفت: متوسط شیوع این بیماری بر اساس آمارهای جهانی به میزان ۱۱۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و میزان بروز آن نیز ۵.۲ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. البته این نسبت در کشورهای مختلف متفاوت است.

میزان شیوع ام‌اس در ایران / افزایش شیوع ام‌اس در مناطق شهری ایران

شادنوش ادامه داد: در ایران نیز شیوع ام‌اس معادل ۸۷ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و کشورمان از نظر شیوع ام‌اس در شمار کشورهای با شیوع بالا محسوب می‌شود. در عین حال باید توجه کرد که طی دهه‌های اخیر شیوع بیماری ام‌اس در کشور به خصوص در مناطق شهری افزایش یافته است. این مسئله اهمیت تشخیص و کنترل بیماری در جوانان و میانسالان را با توجه به شیوع متوسط تا بالای این بیماری در کشور نشان می‌دهد.

اضافه شدن سالانه ۵۰۰۰ بیمار به شمار مبتلایان ام‌اس

شادنوش با بیان اینکه به طور متوسط سالانه حدود ۵ هزار بیمار به جمعیت مبتلایان در کشور افزوده می‌شود، اظهار کرد: این بیماری از سال ۱۳۸۴ در کشور در زمره بیماری‌های خاص و مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفته و اقدامات متعددی برای حمایت از این بیماران انجام شده است. به طوری که سامانه ریجستری و سرشماری بیماران ام‌اس در کشور راه‌اندازی شد. همچنین تشکیل کمیته علمی مشورتی برای ترسیم سیاست‌های کلی در امر تشخیص و درمان و توانبخشی بیماران و همچنین کمیته‌های ام اس دانشگاهی جهت تأیید بیماری و رسیدگی به موضوعات در سطح هر دانشگاه علوم پزشکی یکی دیگر از اقدامات مربوط به حوزه بیماران ام‌اس بوده است.

پرداخت فرانشیز سهم بیمار در داروهای داخلی ام اس

وی گفت: تدوین بسته خدمتی متناسب با نیازهای درمانی و دارویی، حمایت از خدمات بسته خدمتی در جهت کاهش بار مالی بیماران، به روزرسانی سالانه سامانه‌ها و بسته خدمتی بیماران ام اس، تدوین استاندارد تشخیصی و درمانی ام اس و ابلاغ آن در سطح کشور، حمایت از داروهای تولید داخل و پرداخت فرانشیز سهم بیمار در داروهای تولید داخلی و تأمین جدیدترین داروهای مورد مصرف بیماران مانند مونوکلونال آنتی بادی با اثربخشی بالا از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در حوزه ام‌اس بوده است.

وی افزود: در عین حال مراکز جامع ارائه خدمات بیماران خاص در ۱۳ مرکز دانشگاهی از قبیل چهار مرکز در تهران و مراکزی در اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، اهواز، کرمان، مازندران، کردستان و کرمانشاه برای ارائه خدمات به بیماران خاص و از جمله بیماران مبتلا به ام‌اس راه‌اندازی شده است. همچنین مراکزی را با عنوان مراکز ارائه خدمات جامع توانبخشی به بیماران ام اس تجهیز و تکمیل کرده‌ایم.

شادنوش از تدوین پروتکل خدمات توانبخشی مورد نیاز بیماران ام اس و ابلاغ سراسری آن خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۹ بابت فرانشیز سهم بیمار در بسته خدمتی ام اس، بالغ بر ۵۸ میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور پرداخت شد. در عین حال باید توجه کرد که مهم‌ترین چالش فعلی در حوزه ام اس، بار مالی بالا در خصوص فرانشیز سهم بیمار برای داروهای تخصصی و همچنین هزینه‌های بالای توانبخشی در بیماران ام اس که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.

واکسیناسیون بیماران ام اس علیه کرونا

شادنوش درباره وضعیت واکسیناسیون بیماران ام‌اس علیه کرونا نیز گفت: تخصیص سهمیه واکسن کرونا به بیماران ام اس در تهران و کلیه شهرها بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و همکاری انجمن‌های حمایتی این بیماران با معاونت‌های درمان و بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده و در خصوص اولویت‌بندی و فراخوان بیماران و هدایت‌شان به سمت مراکز منتخب تزریق واکسن نیز اقدامات لازم انجام شده است. باید توجه کرد که واکسیناسیون بیماران ام اس از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و آمار پوشش واکسیناسیون در این بیماران را نیز بعداً اعلام می‌کنیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 497184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.