اختصاص ۱۱ میلیارد تومان به مناسب‌سازی شهر برای تردد آسان معلولان

شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان در بودجه امسال ۱۱ میلیارد تومان برای مناسب سازی شهر ویژه افرادی دارای معلولیت اعتبار اختصاص داده است.

به گزارش ایمنا، قدرت الله نوروزی در برنامه مترو گردی مدیران شهری و رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان که به دعوت خیریه حمایت از بیماران آسیب نخاعی اصفهان (حانا) و به همراه افراد آسیب نخاعی همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت انجام شد، اظهار کرد: حضور در جمع شما بسیار شیرین است. ما همه در مقابل حقوق افراد دارای معلولیت وظیفه داریم؛ هیچکس در حالی وظیفه خود را انجام می‌دهد، نمی‌تواند منتی بر معلولان بگذارد.

وی تصریح کرد: ما اگر ۱۱ میلیارد تومان در بودجه شهرداری برای مناسب سازی حرکت روان معلولان در شهر در نظر گرفته‌ایم یک وظیفه است. همچنین دوشنبه گذشته در تهران مدیرعامل ایران خودرو دیزل را دعوت و قرارداد خرید ون‌های ویژه افراد دارای معلولیت را در شرایطی که امکان تأمین آنها به سختی وجود داشت امضا کردیم، این اقدامات به این علت است که شورای شهر و شهرداری در مقابل حقوق شهروندی تک تک شهروندان متناسب با وضع حال و شرایط آنها وظیفه دارد.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیسیون اجتماعی شورای شهر، تعیین مشاور شهردار در امور افراد دارای معلولیت برای پیگیری مناسب سازی ها، مشاوره‌های مهندس ابراهیمیان در حوزه شهرسازی و ستاد مناسب سازی و پیگیری تردد راحت معلولان در هر جلسه با پلیس راهور بخشی از اقدامات برای حرکت روان معلولان در شهر است، گفت: این اقدامات بخشی از وظایف ما مبتنی بر اصول انسانی، حقوق بشری و شهروندی است.

نوروزی با بیان اینکه انسان‌ها همه با هم برابرند اما نگاه به برخی باید با دیده تبعیض مثبت باشد، افزود: این تشخیص برای تبعیض مثبت مهم است چراکه تبعیض مثبت ایجاد فضایی برای برابر کردن نابرابری‌ها و در راستای تحقق عدالت است.

وی اظهار کرد: اگر برای هر ایستگاه مترو آسانسور ایجاد شده، مکان‌هایی ویژه معلولان تخصیص داده می‌شود و مناسب سازی همه مسیرهای بی آر تی برای آمد و شد افراد دارای معلولیت صورت می‌گیرد، همه این موارد نمونه‌هایی از تبعیض مثبت است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: این اقدامات راهکاری است تا بتوانیم مسئولیت اجتماعی یک نهاد اجتماعی را در مقابل کسانی که استحقاق خدمت دارند، انجام دهیم.

وی با بیان اینکه از این جهت تا حدودی احساس آرامش می‌کنم که از ۴ سال پیش در راستای رعایت حقوق بشر در کنار مصوبات شورای شهر و همکاری کارکنان شهرداری و مشاوران توانستیم این حق را عملیاتی کنیم، گفت: این سنگ بنا در شهر نهاده شده و هیچکس در هیچ زمانی نمی‌تواند حرکتی خلاف این ایده انجام دهد.

نوروزی با اشاره به اینکه این مسیر باید ادامه یابد و به گونه‌ای هموار شود تا هر فردی که از نظر توانمندی جسمی دارای مشکل است احساس کمبود نداشته باشد، اظهار کرد: در شهر دوستدار کودک باید کودک احساس آرامش داشته باشد، در شهر دوستدار سالمند باید ابزار و زمینه در این شهر به گونه‌ای باشد تا هیچ سالمندی دچار یأس و ناامیدی نشود، در شهر دوستدار افراد دارای معلولیت نیز باید این افراد احساس کنند که برای برابری با دیگران و بهره‌مندی از امکانات شهری و وسایلی که می‌تواند او را به هدف برساند، با نقصان مواجه نیستند.

وی افزود: اصفهان شهر زنده و مهیای زندگی است و باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا زندگی برای همه شهروندان روان، مداوم و مستمر باشد و این زمینه فراهم شده و یقین داریم برای بهبود حرکت معلولان در شهر این اقدامات تداوم می‌یابد و نهال کاشته شده جوان، تنومند و مثمر ثمر خواهد شد.

شهردار اصفهان ابزار امیدواری کرد فرهنگسرای معلولان تا یکی دو ماه دیگر در شهر ایجاد شود.

وی گفت: حضور مدیران شهری و استانی در برنامه امروز در کنار افراد دارای معلولیت این پیام را می‌رساند که پای حق شما تا آخر ایستاده‌ایم تا سرزندگی این شهر زنده، برای زندگی شما هم تداوم یابد و در فضایی شایسته بدون دغدغه بتوانید آمد و شد کنید.

به گزارش ایمنا، اعضای خیریه حمایت از آسیب دیدگان نخاعی (حانا) به دلیل نگاه ویژه مدیریت شهری به مناسب سازی مترو از شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان تقدیر کردند.

کد خبر 497074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.