رویدادهای نجومی هفته دوم خرداد ۱۴۰۰+ جزئیات

مدیرعامل رصدخانه لارستان گفت: از هشتم تا چهاردهم خردادماه ۱۴۰۰ را می‌توان هفته مقارنه‌ها نامید، زیرا پدیده‌های مقارنه زیادی در این مدت روی خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقارنه یا اصطلاحاً "همدمی" به همراستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با همدیگر از منظر زمین گفته می‌شود به گونه‌ای که در آسمان در کنار یکدیگر دیده شوند. یعنی دو جرم سماوی نزدیک‌ترین فاصله را از هم داشته باشند. پدیده مقارنه اغلب برای ماه و سیارات به کار برده می‌شود. به منظور بررسی وقایع نجومی و از آن جمله مقارنه‌ها در هفته جاری با مجتبی منتظری، مدیرعامل رصدخانه لارستان گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

در مورد رویدادهای نجومی شنبه - ۸ خردادماه- توضیح دهید؟

مقارنه سیاره زهره و عطارد شنبه- ۸ خردادماه - از ساعت ۲۰ و بعد از غروب خورشید در آسمان قابل مشاهده بود؛ این دو سیاره در زمان ذکر شده در افق غربی قرار گرفته و تقریباً یک ساعت و ۱۶ دقیقه پس از وقوع مقارنه در فاصله مناسب‌تری از خورشید قرار گرفتند و در نتیجه بهتر دیده شدند. حدود ساعت ۲۲ بهترین زمان رؤیت مقارنه سیاره زهره و عطارد بود.

البته این رویداد نجومی از صبح روز شنبه رخ داده است، اما به دلیل وجود نور خورشید امکان رؤیت آن وجود نداشت. طی این رویداد نجومی، قدر سیاره زهره منفی ۳.۹ که هنگام رؤیت بسیار شفاف به نظر می‌رسد و سیاره عطار نیز در قدر منفی ۲.۳ قرار دارد. هر دو سیاره در صورت فلکی ثور یا گاو دیده می‌شوند. با استفاده از یک تلکسوپ یا دوربین دوچشمی امکان مشاهده این پدیده وجود داشت.

مقارنه سیاره زحل و ماه در چه روزی قابل رصد است؟

مقارنه سیاره زحل و ماه دوشنبه -۱۰ خردادماه- نزدیک به طلوع آفتاب رخ می‌دهد. معمولاً مقارنه‌هایی که بین ماه و سیارات رخ می‌دهند، پدیده‌های زیبایی هستند. در واقع ماه و سیاره زحل در یک بعد سماوی قرار می‌گیرند و پدیده مقارنه اتفاق می‌افتد.

روز دوشنبه کره ماه تقریباً ۲۰ روزه است و هلال ماه به راحتی قابل مشاهده است که همین امر بر زیبایی پدیده مقارنه می‌افزاید. بهترین زمان برای مشاهده مقارنه ماه و سیاره زحل در افق جنوب شرقی پیش از طلوع آفتاب (تقریباً ۰۵:۴۵ دقیقه صبح) است البته این پدیده از ساعت یک بامداد در سراسر ایران رخ می‌دهد. ماه و سیاره زحل در صورت فلکی جُدی قرار خواهند گرفت. طی این پدیده ماه و سیاره زحل به ترتیب دارای قدر منفی ۱۲ و ۰.۴ هستند بنابراین می‌توان آن‌ها را به آسانی با چشم غیر مسلح مشاهده کرد.

آیا مشاهده مقارنه ماه و سیاره مشتری با چشم غیرمسلح ممکن است؟

مقارنه ماه با سیاره مشتری سه شنبه -۱۱ خردادماه- نزدیک طلوع آفتاب (تقریباً ۰۵:۴۵ دقیقه صبح) در افق جنوبی قابل مشاهده است. ماه و سیاره مشتری در ساعت یک بامداد در آسمان ایران طلوع می‌کنند. در این پدیده بعد سماوی هر دو جرم ذکر شده تقریباً یکسان خواهد شد و در صورت فلکی دلو قرار خواهند گرفت. مقارنه ماه و سیاره مشتری به آسانی و با چشم غیر مسلح قابل رؤیت است.

آیا در هفته جاری رویداد نجومی "خوشه ستاره‌ای" را شاهد خواهیم بود؟

چهارشنبه -۱۲ خردادماه- خوشه ستاره‌ای کروی به نام M13 با قدر حدود ۵.۸ در بهترین موقعیت خود برای رؤیت قرار می‌گیرد. این پدیده در افق شمال غرب رخ می‌دهد و از ساعت ۹ شب تا یک بامداد قابل رصد است. خوشه ستاره‌ای کروی M13 در تاریخ ذکر شده در صورت فلکی جاثی یا هرکول قرار خواهد گرفت البته این پدیده با چشم غیر مسلح به هیچ عنوان قابل مشاهده نیست و تنها با تلسکوپ یا دوربین دو چشمی می‌توان آن را دید.

پنج شنبه- ۱۳ خردادماه- خوشه ستاره‌ای M12 در صورت فلکی حوا بالای افق غربی قرار می‌گیرد. این پدیده تقریباً از ساعت ۹ شب تا یک بامداد قابل مشاهده است و علاقه‌مندان می‌توانند از آن عکاسی کنند البته این خوشه ستاره‌ای با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست.

جمعه- ۱۴ خردادماه- شاهد کدامیک از پدیده‌های نجومی خواهیم بود؟

سیارک ۶۳ یا Ausonia63 جمعه- ۱۴ خردادماه- در وضعیت تقابل یا مخالف قرار خواهد گرفت. زمانی که جسم نجومی در آسمان شب به نزدیک‌ترین محل به نقطه کاملاً مقابل خورشید نزدیک می‌شود، تقابل رخ می‌دهد. طی این رویداد یک شئ در حوالی نیمه شب در بالاترین سطح آسمان ظاهر می‌شود که بیشتر اوقات در بالای افق قرار دارد.

پدیده تقابل تقریباً برای همه اجرام آسمانی غیر از سیاره‌های عطارد و ناهید هنگام تراز شدن منظومه شمسی به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که جسم مورد نظر در یک خط مستقیم با زمین و خورشید قرار می‌گیرد و سیاره زمین در وسط این محور واقع می‌شود.

پدیده تقابل مربوط به سیارک ۶۳ در صورت فلکی عقرب در افق جنوب شرقی خواهد بود و از ساعت ۱۱ شب تا سه بامداد قابل رؤیت است. افراد نمی‌توانند این پدیده را حتی با تلسکوپ‌های کوچک و دوربین دوچشمی مشاهده کنند و فقط با استفاده از تلسکوپ‌های چهار اینچ به بالا می‌توان آن را رصد کرد.

پدیده مقارنه سیاره اورانوس و سیارک سرس جمعه -۱۴ خردادماه- رخ خواهد داد. سرس اولین سیاره کوتوله کشف شده و بزرگ‌ترین سیارک در کمربند سیارکی بین مدار مریخ و مشتری است. بین مدار مریخ و مشتری کمربندی از سیارک‌ها وجود دارد که در واقع سیارک‌های زیادی بین این دو سیاره در حال چرخش به دور خورشید هستند. پدیده مقارنه سیاره اورانوس و سیارک سرس بین صورت‌های فلکی حمل و قُیطَس اتفاق می‌افتد، اما در ایران چون طی روز رخ می‌دهد و به دلیل وجود نور خورشید به هیچ وجه از هیچ نقطه‌ای قابل مشاهده نیست.

بیشتر بخوانید: رویدادهای نجومی هفته نخست خرداد ۱۴۰۰+ جزئیات

کد خبر 497073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.