رویدادهای نجومی هفته نخست خرداد ۱۴۰۰+ جزئیات

مدیرعامل مجموعه بیکران هستی گفت: افراد علاقه مند به عکاسی نجومی می‌توانند در این هفته صور فلکی عقرب را مشاهده کرده و عکس‌های زیبایی تهیه کنند.

مجتبی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به رویدادهای نجومی - یکشنبه دوم خرداد ماه - لغایت جمعه - هفتم خرداد ماه، اظهار کرد: روز یکشنبه سیاره زحل وارد حرکت وارونه خود می‌شود به صورتی که این سیاره حرکت غرب به شرق خود را آغاز می‌کند؛ البته این حرکت به صورت ظاهری است و پدیده‌ای است که در آسمان می‌بینیم. حرکت این سیاره در جهت معکوس رویدادی است که برای سیارات خارج از منظومه شمسی (سیاراتی که بعد از زمین قرار گرفته اند مانند زحل، اورانوس، نپتون و مشتری) اتفاق می‌افتد و حرکت ظاهری آنها در آسمان دچار تغییراتی می‌شود؛ خوشبختانه این رویداد در ایران قابل مشاهده است.

مدیرعامل مجموعه بیکران هستی افزود: در داخل صورت فلکی جَدی (بزغاله) با قدر ۴ دهم (خوب و روشن که به راحتی با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است) علاقه مندان لحظاتی قبل از طلوع خورشید می‌توانند سیاره زحل را مشاهده کنند؛ البته از ساعت ١٢و ٤٠ دقیقه بامداد در تمام نقاط ایران این رویداد قابل مشاهده است و به علاقه مندان این فرصت را می‌دهد که شب هنگام مشاهده‌گر حرکت این سیاره باشند.

منتظری با اشاره به پدیده نجومی دیگر در این هفته تصریح کرد: رویداد بعدی مربوط به پنجم خرداد ماه در حوالی ساعت ١٨ است که بر این اساس پدیده اَبَرماه (سوپرمون) اتفاق می‌افتد. زمانی که کره ماه به وضعیت کامل (ماه کامل) خود می‌رسد؛ ماه بدر در کمترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه ماه مداری بیضی شکل دارد طبیعی است در اوقاتی ماه دورتر از زمین و در زمان‌هایی نزدیک‌تر به زمین باشد. در اصلاح علمی و نجومی ماه در حضیض مداری است. ماه در تاریخ پنجم خردادماه تقریباً ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از زمین فاصله دارد البته دورترین اوج مداری ماه نسبت به زمین حدود ۴۰۶ هزار کیلومتر است و اختلاف اوج و حضیض مداری به طور تقریبی ٥٠هزار کیلومتر است. این پدیده دومین حضیض مداری ماه در سال٢٠٢١ است. پدیده ماه کامل فرصتی برای علاقه مندان به عکاسی نجومی است بهترین زمان برای مشاهده این رخداد و عکاسی لحظات طلوع و غروب ماه،، حوالی ساعت١٨ است که ماه طلوع می‌کند.

وی اضافه کرد: در بعضی از اصلاحات به پدیده ابرماه، گل ماه (flower moon) نیز نامیده می‌شود؛ دلیل این موضوع به قبایل امریکایی بر می‌گردد. گفتنی است در این رویداد ماه گرفتگی نیز رخ می‌دهد، به همین خاطر این پدیده به ابر ماه خونین و یا ابرماه سرخ نیز شهرت دارد. پدیده ماه گرفتگی مربوط به ایران نبوده و در کشورمان قابل مشاهده نیست. در بخش‌هایی از جنوب شرق آسیا، قسمت‌هایی از آمریکای لاتین، استرالیا و غرب آمریکا در این زمان ماه گرفتگی رخ می‌دهد.

منتظری ادامه داد: در قدیم قبایل آمریکایی زمانی که این ابرماه را رؤیت می‌کردند به دلیل زمان آن در فصل بهار و وفور رویش گل‌ها به آن ماه گل یا گل ماه نیز می‌گفتند. همچنین در بعضی از مناطق به این رویداد ماه کاشت ذرت نیز گفته می‌شود. بعضی از نقاط هم آن را به اصطلاح شیرماه (milk moon) می‌شناسند.

مدیرعامل مجموعه بیکران هستی در زمینه پدیده سوم نجومی این هفته نیز گفت: روز جمعه -هفتم خردادماه- در ایران حوالی نیمه شب از ساعت ۰۰:۰۰ دقیقه تا ۰۰:۱۵ ماه در اوج مداری خود با خورشید قرار می‌گیرد این اوج مداری نسبت خورشید (Alphelion) به صورتی است که ماه دورترین فاصله را با خورشید دارد؛ این پدیده در طول یک سال به تعداد زیاد رخ نمی‌دهد.

منتظری اضافه کرد: پدیده‌ی نجومی دیگری نیز در روز جمعه - هفتم خردادماه - برای علاقه‌مندان به عکاسی نجومی رخ می‌دهد؛ این رخداد با عنوان خوشه ستاره کروی M۴ شناخته می‌شود که در بهترین نقطه خود در آسمان در صور فلکی عقرب با قدر ظاهری ۵ و ۶ دهم اتفاق می‌افتد؛ به همین خاطر برای مشاهده خوشه ستاره کروی M۴ نیاز به چشم مسلح مانند دوربین دو چشمی و یا تلسکوپ‌های کوچک است. گفتنی است این پدیده یکی از روشن‌ترین زمان‌های خود را سپری می‌کند؛ افرادی که علاقه مند به عکاسی نجومی هستند می‌توانند بین ساعت١٠ شب تا ٤ نیمه شب در صور فلکی عقرب این رویداد را مشاهده کنند و عکس‌های زیبایی تهیه کنند.

کد خبر 495387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.