کودکان کدام استان‌ها لاغرتر و کوتاه قدتر هستند؟

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح نتایج سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال ۹۹ و انتظارات از استان‌ها در طرح سنجش ۱۴۰۰ پرداخت.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی ضمن تشریح نتایج سنجش سال ۹۹ گفت: در ۶ استان خراسان شمالی، اصفهان، خراسان جنوبی، اردبیل، هرمزگان و کرمانشاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان بالای ۱۰۰ درصد محقق شد و هم چنین در ۱۲ استان لرستان، فارس، سمنان، کردستان، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم، کهگیلویه و بویر احمد، همدان، تهران و گلستان بیش از ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند.

وی گفت: بر اساس نتایج سنجش سال گذشته میانگین کشوری سابقه آموزش قبل دبستان ۷۰.۱۴ بود و استان‌های مازندران، چهارمحال بختیاری و ایلام بیشترین سابقه آموزش قبل دبستان را داشتند و استان‌های قم، شهرستان‌های تهران و سیستان و بلوچستان کم‌ترین سابقه آموزش قبل دبستان را داشتند.

کمترین و بیشترین درصد خویشاوندی والدین در استان‌های کشور

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که میانگین کشوری نداشتن بیمه پایه ۱۶.۲۹ درصد بود و استان‌های شهرستان‌های تهران، قم و البرز بیشترین درصد نداشتن بیمه پایه و استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی و چهار محال بختیاری کم‌ترین درصد نداشتن بیمه را به خود اختصاص دادند، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر بیشترین درصد خویشاوندی والدین و استان‌های زنجان، گیلان و کردستان کم‌ترین درصد خویشاوندی والدین را داشتند و میانگین کشوری خویشاوندی والدین در کشور ۲۰.۹۸ درصد بود.

استان‌های دارای کمترین و بیشترین والدین بیسواد

حسینی به سواد والدین اشاره کرد و گفت: میانگین کشوری بی سوادی مادر ۴ درصد و بیسوادی پدر ۳.۰۵ بود و استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی بیشترین درصد بی سوادی مادر و استان‌های یزد، مازندران، شهر تهران کم‌ترین درصد بی سوادی مادر داشتند.

وی افزود: هم چنین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کرمان بیشترین درصد بی سوادی پدر و استان‌های مازندران، گیلان و شهر تهران کم‌ترین درصد بی سوادی پدر را به خود اختصاص دادند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که میانگین کشوری کوتاهی قد شدید ۰.۵۶ درصد، میانگین کشوری لاغری شدید ۱.۴۷ درصد و میانگین کشوری چاقی ۶.۸۴ درصد بود اظهار کرد: بر اساس نتایج سنجش استان‌های کردستان، مازندران و سیستان و بلوچستان بیشترین درصد کوتاهی قد و استان‌های بوشهر، سمنان و مرکزی کم‌ترین کوتاهی قد را داشتند.

وی گفت: هم چنین استان‌های کردستان، هرمزگان و مازندران بیشترین درصد لاغری و استان‌های ایلام، خراسان شمالی و اردبیل کم‌ترین لاغری شدید داشتند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: استان‌های گیلان، شهرستان‌های تهران و کرمانشاه بیشترین درصد چاقی و کردستان، مرکزی و سیستان و بلوچستان کم‌ترین درصد چاقی را داشتند.

وضعیت واکسیناسیون کودکان در کشور

حسینی با بیان این که بر اساس نتایج سنجش میانگین کشوری واکسیناسیون نزده و یا ناقص ۱۴.۵۲ درصد بود، گفت: استان‌های لرستان، گیلان و هرمزگان بیشترین درصد ناقصی یا عدم واکسیناسیون و استان‌های سمنان، شهرستان‌های تهران و ایلام کم‌ترین درصد ناقصی یا عدم واکسیناسیون را داشتند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به انتظارات و ضروریات برنامه سنجش ۱۴۰۰ از مدیران کل پرداخت و گفت: بر اساس دستورالعمل اجرایی و مالی برنامه سنجش مدیران کل استان‌ها رئیس ستاد سنجش می‌باشند. مسئولیت تشکیل ستاد هماهنگی سنجش بر عهده مدیرکل آموزش و پرورش استان می‌باشد و ستاد هماهنگی اجرای سنجش استان بر اساس دستورالعمل‌هایی که از سوی دبیرخانه شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی سنجش (معاونت پیشگیری و تشخیص، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی) ابلاغ می‌شود، مسئولیت اجرای بهینه سنجش را بر عهده خواهد داشت.

حسینی ادامه داد: همکاری کامل با عوامل اجرایی برنامه سنجش با هدف رشد کمی و کیفی برنامه سنجش توسط ادارات کل انجام شود و در جهت افزایش مناطق تحت پوشش برنامه سنجش تلاش شود.

وی افزود: انتظار می‌رود در جهت ارزیابی کامل دانش آموزان عشایر و مناطق صعبالعبور تلاش شود و تبلیغ و اطلاع رسانی سنجش در سطح استان باید به گونه‌ای صورت پذیرد که خانواده‌ها به ویژه مناطق محروم و دورافتاده از زمان و نحوه اجرای آن مطلع گردند.

نظارت بر مدارس دولتی و غیرانتفاعی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: امکانات و تسهیلات پایگاه سنجش مناسب و در دسترس شامل دارا بودن فضای متناسب با درجه پایگاه، تجهیز سیستم سرمایشی، خط تلفن، اینترنت جهت اتصال به سامانه تشخیص (سنجش) و ثبت اطلاعات تأمین شود و رابط استان با آموزش و پرورش جهت نصب دستگاه‌های pos قبل از شروع پایگاه‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم با ستاد ثبت نام استان در جهت حل مشکل عدم هماهنگی سامانه ثبت نام دانش آموزی با شروع فعالیت پایگاه‌های سنجش و دیر فعال شدن ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی در سامانه مربوطه و عدم ارجاع این نوآموزان در پایگاه‌های سنجش نیز انجام شود.

حسینی به نظارت بر مدارس دولتی و غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: مدیر مدرسه در سامانه تشخیص و سنجش جهت ارزیابی دانش آموزان دیرآموز یا دارای شکست تحصیلی نوبت گیری می‌کند ولی به دنبال آن با صدور کارنامه‌های قبولی و نیاز به تلاش بیشتر به طور همزمان برای دانش آموز موجبات ایجاد سردرگمی برای خانواده‌ها جهت ثبت نام فرزندان خود در مدرسه را فراهم می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که از ورود برخی از سازمان‌ها یا ارگان‌ها به پایگاه‌های سنجش بر اساس دستورالعمل اجرایی سنجش جلوگیری تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با ستاد ثبت نام استان به طور کامل صورت گیرد.

وی گفت: اطلاعات آماری سنجش صیانت و حفاظت شود و از درخواست تغییر نتیجه جهش تحصیلی و تحت فشار قراردادن نیروهای تست تخصصی استان‌ها جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 497060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.