تجربه زیسته ۶۰ فرهیخته ایرانی از کرونا ثبت می شود

رئیس گروه تحقیقات تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تکمیل مراحل تدوین ضبط و ثبت تاریخ شفاهی از تجربیات زیسته فرهیختگان ایرانی در دوران کرونا خبر داد و گفت: تاکنون گفت‌وگوی‌های مربوط به تجربیات زیسته ۶۰ فرهیخته از این دوران به انجام رسیده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، قربانعلی کنار رودی در توضیح این خبر، گفت: مصاحبه تاریخ شفاهی و ثبت تجربه زیسته برخی از فرهیختگان و اهالی علم و فرهنگ در ایام کرونا از جمله فعالیت‌های گروه تحقیقات تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است.

وی افزود: مهم‌ترین بخش این طرح ثبت و ضبط چگونگی مواجهه فرهیختگان در عرصه علم و فرهنگ با این ویروس و تأثیر آن در سبک زندگی فردی، اجتماعی و پیشبرد و یا توقف فعالیت‌های علمی و پژوهشی آنان در این دوران بوده است.

رئیس گروه تحقیقات تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ادامه داد: مصاحبه‌های انجام‌شده بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه بوده و بر اساس شیوه‌نامه گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی، مصاحبه‌های ۶۰ فرهیخته کشور ثبت و ضبط شده است. این گفت‌وگوها با همت پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شده که امید است این پژوهش ارزشمند در قالب کتاب منتشر شود.

کنار رودی خاطرنشان کرد: تدوین تجربیات افراد از دوران کرونا برای آیندگان بسیار اهمیت دارد، زیرا امکان جمع‌آوری دریافت تجربیات همه مردم وجود ندارد؛ بنابراین تدوین تجربیات فرهیختگان که بسیار راهبردی و مفید است، می‌تواند برای پژوهش‌های اسنادی در حوزه تاریخ شفاهی اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیش‌تر در مهرماه سال ۱۳۹۹ شیوه نامه ثبت تجربه‌های کرونایی فرهیختگان را اعلام کرده بود.

کد خبر 496951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.