با احیای برجام پتروشیمی ایران در جهان قدرت‌نمایی می‌کند

یک کارشناس انرژی با بیان این که اکنون صنعت پتروشیمی ایران یکی از پیشگامان غرب آسیا است، گفت: با احیای برجام و برداشتن تحریم‌ها صنعت پتروشیمی‌ می‌تواند با قدرت بیشتری در بازارهای منطقه‌ای و جهانی خودنمایی کند.

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با تأثیر احیای برجام بر صنعت پتروشیمی ایران اظهار کرد: در دوران پسابرجام و حتی پیش از آن، صنعت پتروشیمی ایران حرکت شتاب‌داری داشته است، برخلاف برخی بخش‌ها همچون استفاده از انرژی‌های خورشیدی یا گاز LNG که مغفول مانده و در استفاده از آن به نقطه قابل قبولی دست نیافته‌ایم، جمهوری اسلامی ایران در صنعت پتروشیمی موفق عمل کرده است.

خط لوله اتیلن غرب، مرکز و شرق با هدف توزیع پتروشیمی‌ها در کشور راه‌اندازی شده است. حمایت از شرکت‌های پتروشیمی‌ منجر شده در منطقه جزء کشورهای پیشرو باشیم و به جز عربستان صعودی که اخیراً پیشرفت‌هایی در زمینه پتروشیمی داشته است، ایران یکی از پیشگامان صنعت پتروشیمی غرب آسیا است.

سیستم پتروشیمی ایران، پویا، علمی، کاربردی و پرتلاش بوده و توانسته بخش عمده نیازهای کشور را فراهم کرده و در بازارهای منطقه نیز جایگاه خود را یافته است به طوری که بخشی از محصولات پتروشیمی ایران صادرات می‌شود.

اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد، این امید وجود دارد که این حرکت شتاب بیشتری گرفته و بتوانیم با سرعت بیشتری روند توسعه را در کشور بپیماییم. امید است با به نتیجه رسیدن برجام و برداشتن تحریم‌ها شرکت‌های پتروشیمی‌ بتوانند با قدرت بیشتری در بازارهای منطقه‌ای و جهانی خودنمایی کنند.

اگر برجام احیا نشود نیز این حرکت تداوم دارد و به خودی خود می‌تواند موجی از موفقیت را در بر داشته باشد، فرمایشات مقام معظم رهبری در شروع سال نیز نوید دیگری بود تا موانع تولید برداشته شود و امید است با کمک دولت‌ها موانع تولید از سر راه تولید کنندگان برداشته شود و بتوانیم به اهداف بلندی در این عرصه دست یابیم.

اگر چه در مقیاس تجاری ممکن است برخی محصولات پتروشیمی ایران به صورت عمده فقط در چند کشور به فروش برسد، در عمل تولیدات پتروشیمی به کشورهای همسایه صادر شده و تولید محصولات پایین دستی از جمله ملامین، انواع ظروف، البسه، کفش و دمپایی و لوازم خانگی به محصولات پتروشیمی وابسته است و این صنعت توانسته در زیر مجموعه‌ها جایگاه خوبی برای کشور ما ایجاد کند.

کد خبر 496886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.