پیش بینی بازار بورس بعد از انتخابات ۱۴۰۰

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: اینکه متعادل شدن وضعیت بورس بعد از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران محتمل است.

محمدعلی سعیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه وجود برخی ابهامات سیاسی در بازار سرمایه باعث شده وضعیت نابسامان بورس ادامه پیدا کند، اظهار کرد: فضای بورس ایران بیش از حد سیاسی شده و تداوم جریان‌های جناحی و رسانه‌ای مختلف حول محور مسائل سیاسی در بازار سرمایه می‌تواند به تضعیف و حتی انحلال بورس ایران در سال‌های آینده منجر شود.

وی افزود: مثبت شدن روند رشد شاخص کل بورس در برخی از روزهای معاملاتی بازار سرمایه به معنای بهبود وضعیت بازار و آینده روشن بورس نیست و تا زمانی که نحوه راهبری و اجرای راهبردهای اقتصادی در بستر بازار سرمایه به صورت سیاستگذاری شده و صحیح به اطلاع عموم فعالان بازار نرسد، وضعیت بورس همچنان نابسامان و نوسانی خواهد بود.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه متعادل شدن وضعیت بورس بعد از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران محتمل است، تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد دولت بعدی برنامه جدی و هدفمندی برای برقرار کردن تعادل در بازار سرمایه داشته باشد اما خارج شدن جو رسانه‌ای بورس از انتقادات فراوان به دولت در خصوص عملکرد دستگاه‌های اقتصادی پیرامون بازار سرمایه، می‌تواند تا حدی برای بازار خوب و متعادل کننده باشد.

سعیدیان اضافه کرد: مشکل اصلی بورس ایران، دستکاری شاخص‌ها توسط دولت و نهاد راهبر یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار است و رشد غیرطبیعی مثبت یا منفی برخی از شاخص‌ها و نمادها در دو سال گذشته باعث شده تا بورس ایران بیش از حد به دستکاری‌های دولتی وابسته شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که اغلب کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه مدیریت و راهبردی نهادهای مهم اقتصادی همچون بانک مرکزی و بورس را به بخش خصوصی جریان‌ساز و نخبه خود سپرده‌اند و تلاش می‌کنند تا تأثیر معضلات و تنش‌های سیاسی و بین‌المللی در سیاستگذاری مدیریت و راهبردی این دستگاه‌های مهم را به حداقل برسانند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به تعداد فعالان خرد و کلان بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: تعداد دارندگان کد بورسی در کشور و فعالان اقتصادی معامله‌گر در بازار سرمایه به شکل قابل توجه و چشمگیری افزایش یافته و به همین دلیل دولت آینده نمی‌تواند بدون برنامه راهبردی برای مدیریت بازار سرمایه به سرمایه اجتماعی قابل توجه و محسوسی دست یابد.

وی افزود: خواسته اغلب فعالان خرد بازار، بازگشت سرمایه آنها و رهایی از ضررهایی است که در طی یکسال اخیر متحمل شده‌اند و تداوم وضعیت فعلی بازار سرمایه، قطعاً شرایط را برای فعالان بازار سخت‌تر خواهد کرد.

کد خبر 496873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.