شناسایی ۷۵۰ کودک دستفروش ‌در اصفهان/جای ‌خالی مددکاران اجتماعی ‌در حوزه کودکان کار

مدیر انجمن ‌حمایت از کودکان ‌کار اصفهان با تاکید بر اینکه تاکنون تعداد ۷۵۰ کودک دستفروش در این کلانشهر شناسایی شده است، گفت: ۹۵ نفر از این کودکان از اتباع خارجی ‌هستند و سالیان متوالی ‌در اصفهان زندگی کرده و لهجه اصفهانی ‌دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوید مسائلی شامگاه جمعه- ۷ خردادماه- در نشست مجازی مشترک انجمن مددکاران اجتماعی ایران و انجمن کودکان کار اصفهان با عنوان «نان‌آوران کوچک» و تحلیل وضعیت کودکان کار و خیابان در ایران، اظهار کرد: تشکل‌های کودکان کار در استان اصفهان فعال است و با شناسایی و ارزیابی وضعیت خانواده کودکان کار، حمایت‌های لازم در مورد کارآفرینی، مسائل آموزشی، تفریحی، ورزشی و حقوقی را برای این قشر انجام می‌دهند.

کودکان کار اتباع لهجه اصفهانی دارند

وی اضافه کرد: انجمن حمایت از کودکان کار در اصفهان تاکنون تعداد ۷۵۰ کودک دست‌فروش را در اصفهان شناسایی کرده است که ۹۵ نفر از این کودکان از اتباع خارجی هستند و این کودکان سالیان متوالی در اصفهان زندگی کرده و گویش و لهجه اصفهانی دارند.

مدیر انجمن حمایت از کودکان کار اصفهان، تصریح کرد: فقر اقتصادی و فرهنگی باعث دست‌فروشی این کودکان می‌شود، برای مثال پدر خانواده کارگر، معلول یا بیکار است و کودک با کار در خیابان تلاش می‌کند هزینه‌های زندگی را در بیاورد و عده‌ای از کودکان کار و خیابان هم به دلیل فقر فرهنگی به این کار مشغول هستند.

وی ادامه داد: فرهنگ گروهی از اتباع این است که کودک آنها بیرون از خانه کار کند و شاید چندان نیاز اقتصادی هم به کار کودک نداشته باشند، متأسفانه مردم در سطح شهر نمی‌توانند تشخیص دهند آیا این کودکان نان آور خانه و نیازمند هستند یا به دلیل فقر فرهنگی به این کار می‌پردازد و خانواده آنها نیاز اقتصادی چندانی به کار کودک ندارد.

مسائلی تاکید کرد: شهروندان باید بدانند اگر کودکی را در خیابان می‌بینند فرشته نجات آن کودک نیستند و در مورد نوع برخورد صحیح با این گروه از کودکان در جامعه برنامه‌های آموزشی داشتیم.

مدیر انجمن حمایت از کودکان کار اصفهان، اظهار کرد: قانونی در اردیبهشت ماه سال ۹۹ مصوب شد که دستگاه‌های متولی حمایت از حقوق کودکان کار در این قانون مشخص شده و مجازات‌های کم کاری در این زمینه هم آمده است، اما متأسفانه هنوز این قانون به مرحله اجرا نرسیده و بی توجهی‌هایی به آن صورت می‌گیرد.

بسیاری کودکان کار اتباع، مدارک هویتی ندارند

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کودکان کار اتباع در شهر اصفهان به دلیل شرایط کنونی مدارک هویتی ندارند و در این مورد پیگیری‌های زیادی شده است، متأسفانه این گروه از کودکان اگر در خیابان دچار آسیب شوند مدارک هویتی برای حمایت از آنها نداریم.

مدیر انجمن حمایت از کودکان کار اصفهان، گفت: تشکل‌ها و خیریه‌های بسیاری در بخش کودکان کار فعالیت دارند، و با وجود تعدد آنها سازمان‌ها هم به این تشکل‌ها و خیریه‌ها که تمایل به فعالیت در حوزه کودکان کار و خیابان دارند مجوز فعالیت می‌دهند.

مسائلی تصریح کرد: این تعدد دستگاه‌های دارای مجوز و رفتارهای حمایتی آنها موجب شده تعداد کودکان کار افزایش پیدا کند تا عضو این خیریه‌ها شوند و به نظرم این اتفاق یک آسیب در جامعه است.

مدیر انجمن حمایت از کودکان کار اصفهان، اظهار کرد: نکته مهم دیگر جای خالی مددکاران اجتماعی در بخش ارائه خدمات بهینه به کودکان کار و خیابان است و امروزه این کمبود بسیار دیده می‌شود، باید مددکاران اجتماعی حضور داشته باشند تا توانمندی و نقاط ضعف خانواده‌های این گروه از کودکان را بشناسند و در اصفهان جای خالی مددکاران اجتماعی را به وضوح شاهد هستیم.

کد خبر 496850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.