استراتژی‌های انگلستان برای حذف انتشار کربن از جهان

اقدامات حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای از اتمسفر باید با سرعت بیشتری صورت گیرد تا جهان را به هدف کربن صفر خود تا ۲۰۵۰ نزدیک‌تر کند؛ بدیهی است که مدیریت انتشار گاز از منابعی نظیر هواپیما، کشاورزی و سیمان‌سازی به راحتی صورت نخواهد گرفت، مگر این که مقامات استراتژی‌هایی کارآمدتر اتخاذ کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت بریتانیا از حذف ۱۰۰ میلیون تن گاز دی اکسید کربن در سال، طی یک دهه آینده خبر داده و ادعا کرده که اقدامات خود را بیش از هر چیز دیگر بر کنترل منبع اصلی انتشار کربن، یعنی حمل و نقل خیابانی معطوف خواهد کرد. این افراد از تخصیص بودجه‌ای بالغ بر ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار تنها برای انجام تحقیقات مربوط به حذف کربن خبر داده و مدعی شده‌اند که تمام ایده‌های برتر را تحت حمایت خود قرار می‌دهند. اگرچه پیشرفت‌هایی که تا کنون در تکنولوژی برای حل بحران آلودگی هوا صورت گرفته بسیار قابل توجه است با این حال چالش‌های اجتماعی زیادی برای پایان دادن به انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود دارد که باید جدی‌تر از قبل مورد توجه مسئولان یک کشور و حتی خود مردم عام قرار گیرد.

بدیهی است که حذف کربن از اتمسفر هوا به راحتی صورت نمی‌گیرد، بلکه باید تحت اصولی استاندارد انجام شود چرا که پیاده‌سازی اقدامات نادرست برای رسیدن به این هدف نه تنها تأثیر مثبتی از خود بر جای نمی‌گذارد بلکه می‌تواند لطمه‌هایی جدی نیز بر بشر و کره خاکی وارد کند در واقع گازهای گلخانه‌ای به شیوه‌های مختلف باید از اتمسفر هوا حذف شود تا بیشترین پیامد مثبت را داشته باشد و جهان را به هدف کربن صفر خود برساند. در ادامه به معرفی بعضی از کارآمدترین استراتژی‌هایی که دولت بریتانیا در این زمینه اتخاذ کرده، پرداخته می‌شود.

استراتژی‌های انگلستان برای حذف انتشار کربن از جهان

اتخاذ یک برنامه شفاف برای کاهش تدریجی کربن هوا

یکی از بهترین رویکردهایی که دولت بریتانیا به منظور پایان دادن به انتشار گازهای گلخانه‌ای پیاده کرده، داشتن برنامه‌های شفاف است در واقع مقامات ارشد کشور در برنامه‌ریزی‌های خود مشخص کرده‌اند که در هر سال باید چه میزان کربن را از هوا حذف کنند تا در نهایت، به هدف کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ دست یابند. این رویکرد مدیران کشور را در پیاده‌سازی استراتژی‌های خود برای کاهش تدریجی و در عین حال، قطعی انتشار گازهای گلخانه‌ای تشویق کرده و آن‌ها را در یافتن مؤثرترین منابع انتشار کربن یاری داده است.

نقش حمایت عمومی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

بدیهی است که حذف انتشار کربن از جو هوای زمین، مزایای بیشماری برای ساکنان کره خاکی و محیط زیست در پی دارد و می‌تواند چشم‌اندازهای اطراف و معیشت بشر را به طور قابل توجهی متحول کند. مقامات در شهرهای مختلف انگلستان رویکردهای متفاوتی برای جذب عموم مردم به مشارکت در اقدامات مربوط به کاهش کربن اتخاذ کرده‌اند و در این راستا بسیار موفق بوده و توانسته‌اند از حمایت شهروندان برخوردار شوند به عنوان مثال مدیران بریستول، کلانشهری در جنوب غربی بریتانیا، ساکنان شهر را به کاشت و پرورش درختان در محل سکونت خود تشویق کرده و متعهد شده‌اند آنان را در این زمینه، از نظر مالی مورد حمایت خود قرار دهند.

استراتژی‌های انگلستان برای حذف انتشار کربن از جهان

ارائه رویکردهای جدید و نوآوری‌هایی برای رسیدن به هدف کربن صفر

برنامه‌ریزان بریتانیایی ادعا کرده‌اند که رویکردهای مربوط به کاهش دی اکسید کربن در مراحل اولیه پیاده‌سازی قرار دارد و حذف هر تن گاز کربن، صدها پوند برای هر شهر هزینه دارد. مقامات همچنین اظهار کرده‌اند که سایر اقدامات کاهش انتشار کربن نظیر استفاده از سیستم‌های روشنایی کم‌مصرف، عایق‌بندی سازه‌ها، استفاده از پنل‌های خورشیدی و خودروهای الکتریکی بسیار کم‌هزینه‌تر از استراتژی‌های حذف کربن است البته در این راستا، دولت بریتانیا اعلام کرده که هر گونه تحقیق و نوآوری برای حذف کربن با کمترین هزینه را مورد حمایت قرار می‌دهد و حتی به افراد خلاقی که به ارائه رویکردهای کارآمد در این زمینه بپردازند، وعده پاداش داده است.

نظارت افراد مسئول بر اجرای استراتژی‌ها

بدیهی است که فرآیندهای کاهش کربن باید به طور مرتب تحت نظارت مدیران قرار گیرد و حتی افرادی به کار گرفته شوند که لحظه به لحظه پیشرفت فرآیندها را به مقامات گزارش می‌دهند. تنها در این صورت می‌توان از پیاده‌سازی صحیح اقدامات مربوط به کاهش کربن مطمئن شد و اقدامات لازم را جهت تغییر و اصلاح آن‌ها انجام داد.

مدیران بریتانیایی به طور مرتب بر فرآیندهای جذب کربن به وسیله خاک و درختان نظارت می‌کنند و میزان ذخیره کربن این منابع را دائماً مورد ارزیابی قرار می‌دهند و اینگونه از پیشبرد اهداف خود مطمئن می‌شوند این در حالی است که مقامات در بسیاری از کشورهای جهان، برنامه خاصی برای نظارت بر میزان انتشار کربن توسط منابع مختلف یا جذب آن به وسیله سایر منابع ندارند.

استراتژی‌های انگلستان برای حذف انتشار کربن از جهان

کد خبر 496840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.