آهنگسازی بزرگترین دغدغه یوزف هایدن بود

هایدن با وجود تمام مشغله‌هایی که برای تدریس و اجرای موسیقی داشت، آهنگسازی را بزرگترین دغدغه خود می‌دانست و استاد موسیقی‌دان بزرگی چون بتهوون بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرانتس یوزف هایدن (Franz Joseph Haydn) در ۳۱ مارس ۱۷۳۲ در کشور اتریش زاده شد. این آهنگساز و موسیقی‌دان شهره جهانی یکی از پایه‌گذاران موسیقی کلاسیک و همچنین از پرکارترین و برجسته‌ترین موسیقی‌دانان این دوره محسوب می‌شود.

دوران کودکی یوزف هایدن

او در روستایی کوچک در روهرو اتریش متولد شد. پدر هایدن چرخ ارابه می‌ساخت و او تا ۶ سالگی به جز آوازهای عامیانه، که پدرش علاقه زیادی به خواندن آنها داشت و همچنین رقص‌های روستایی که هنگام جشن‌ها در گوشه‌وکنار زادگاه او برپا می‌شد، چیزی از موسیقی نمی‌دانست.

هایدن، استاد موسیقی‌دان بزرگی چون بتهوون بود و از طرف دیگر موسیقیدانان مهمی چون فرانتس شوبرت، مندلسون و برامس را تحت تأثیر شیوه موسیقایی خود قرار داد.

آهنگسازی بزرگترین دغدغه یوزف هایدن بود

دوران نوجوانی یوزف هایدن

دوران نوجوانی هایدن صرف آموزش موسیقی به کودکان و نواختن در خیابان پر رفت و آمد وین برای امرار معاش شد. او در ۲۰ سالگی با رفتن نزد "نیکولا پورپورا"، آهنگساز ایتالیایی به عنوان دستیار وی مشغول به کار شد.

هایدن از نیکولا پورپورا به عنوان مشوق خود یاد می‌کرد و می‌گفت: نیکولا در شناساندن و آموختن علم آکادمیک آهنگسازی تلاش‌های زیادی کرد. در همین زمان هایدن با ساخت نخستین اپرای خود، آهنگسازی را در سطحی حرفه‌ای آغاز کرد.

فعالیت‌های حرفه‌ای یوزف هایدن

فعالیت‌های حرفه‌ای هایدن در حوزه آهنگسازی باعث شد آوازه او به دربار امپراتوری اتریش آن زمان برسد. او به عنوان معلم شخصی و تمام وقت موسیقی '"کنت مورزین"، کار خود را آغاز کرد. در همین زمان هایدن با نگاه متفاوت، نخستین کوارتت زهی خود را در ۲۴ سالگی نوشت.

آهنگسازی بزرگترین دغدغه یوزف هایدن

خدمت به عنوان موسیقیدان سلطنتی، شغلی بود که هایدن تا اواخر عمر خود در آن فعالیت می‌کرد، اما این کار باعث نشد که او در زمینه آهنگسازی کوتاهی کند. هایدن با وجود تمام مشغله‌هایی که در دربار برای تدریس و اجرای موسیقی داشت، آهنگسازی را بزرگترین دغدغه خود می‌دانست.

آهنگسازی بزرگترین دغدغه یوزف هایدن بود

هایدن لقب پدر سمفونی را به خود اختصاص داد

او به‌دلیل سهم مهمی که در کثرت آثار و توسعه موسیقی داشت، القابی چون "پدر سمفونی" و "پدر کوارتت زهی" را به خود اختصاص داد. همچنین هایدن، استاد و دوست نزدیک موتسارت، آهنگساز معروف زمان خود بود. هایدن با ابداع فرم‌هایی نظیر سمفونی و سونات، نقش بسزایی را در استحکام پایه‌های موسیقی کلاسیک ایفا کرد. موتسارت و بتهوون نیز با استفاده از دستاوردهای این موسیقیدان بزرگ موجب شکوفایی موسیقی دوره کلاسیک شدند. هایدن بیشتر عمر طولانی خود را در اتریش گذراند و هنگام مرگ (۳۱ می ۱۸۰۹)، به عنوان یکی از معروف‌ترین آهنگسازان اروپایی به‌شمار می‌رفت.

فعالیت‌های یوزف هایدن

زمینه‌های کاری اصلی هایدن، کنسرتو، سونات پیانو، اوراتوریو، سمفونی، موسیقی مجلسی (به ویژه کوارتت زهی و دیوِرتیمِنتو)، موسیقی کلیسایی و اُپرا بود. او بیش از ۱۰۰ سمفونی نوشت که سمفونی‌های نخستین هایدن به فرم و ارکستراسیون پیش کلاسیک است.

آثار یوزف هایدن

۱۰۴ سمفونی از جمله سمفونی مشهور شماره ۹۴ (شگفتی)

۸۳ کوارتت زهی

۱۲۳ قطعه موسیقی مجلسی

۵۲ سونات پیانو

اوراتوریوی آفرینش

۶ کوارتت برای فلوت و سازهای زهی

۶ سونات برای فلوت، ویولن، ویولنسل

۳ پیانو تریو

۶ کوارتت اپوس ۱ (۱۷۵۹/ ۱۷۵۷)

۶ دیوِرتیمنتو (کوارتت) اپوس ۲ (۱۷۶۲/۱۷۶۰)

۱۴ مَس

کد خبر 496751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.