سازمان حفاظت محیط‌زیست مقابل صید ترال قاطعانه ایستاده است

آغاز سرشماری سمندر کُردستانی در مهاباد، ثبت ملی تالاب صورتی چابهار، جلوگیری از صید ترال، پیشگیری از هجوم ملخ‌ها در خوزستان و کاهش حجم آب تالاب قوری گل را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سرشماری گونه‌های نادر سمندر کُردستانی در پنج زیستگاه این شهرستان آغاز شد.

فاروق سخنور افزود: سمندر کُردستانی که یکی از گونه‌های کمیاب و نادر است که در مناطق کوهستانی مهاباد از جمله مناطق "قلات شای"، "اشکه وتان"، "کارگ و هرمی"، "بینجوین" و "میدان آستر" زندگی می‌کند.

وی با بیان اینکه این سرشماری با حضور یک تیم پنج نفره از کارشناسان و محیط‌بانان یگان حفاظت این اداره انجام می‌شود، افزود: در این طرح سمندرها را علامت‌گذاری می‌کنند تا در سرشماری بعدی ماندگاری و حضور این گونه در آن زیستگاه رصد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: بعد از گذشت ۱۴ روز این سرشماری دوباره در زیستگاه سمندر کردستانی در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.

سخنور با اشاره به اهمیت سرشماری این نوع دوزیست در طبیعت تصریح کرد: در این پایش، جویبارهای منطقه مورد بررسی می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره نظارت بر حیات وحش استان انجام می‌شود.

سازمان حفاظت محیط‌زیست مقابل صید ترال قاطعانه ایستاده است

تالاب صورتی چابهار ثبت ملی شد

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: تالاب صورتی چابهار معروف به دریاچه لیپار در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید.

طاهره شهرکی اظهار کرد: تالاب صورتی لیپار یکی از جاذبه‌های طبیعت ایران و جنوب سیستان و بلوچستان است که به دلیل رنگ خاصی که دارد از سایر دریاچه‌ها و تالاب‌ها متمایز شده است.

وی گفت: این تالاب در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر صیادی بریس در ساحل دریای عمان (۱۵ کیلومتری شرق چابهار) واقع شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: تالاب‌های بسیاری در جهان وجود دارند که از نظر زیست محیطی محلی برای بسیاری از گونه‌های جانوری ازجمله فلامینگوها و لک‌لک‌ها به شمار می‌روند اما بعضی از این تالاب‌ها به دلیل رنگ خاص خود از دیگر تالاب‌های رنگی، متمایز شده‌اند.

وی ادامه داد: آب تالاب لیپار به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی به رنگ صورتی است و جز شورترین آبگیرها به شمار می‌رود به گونه‌ای که ساحلی از نمک، آن را احاطه کرده است.

شهرکی افزود: پرونده ثبت این اثر طبیعی بعد از طی کردن روند بررسی در شورای ثبت میراث فرهنگی استان و شورای ثبت بناها و آثار طبیعی کشور و تأیید نهایی، حکم آن توسط وزیر میراث فرهنگی به استاندار و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ابلاغ شده است.

سازمان حفاظت محیط‌زیست مقابل صید ترال قاطعانه ایستاده است

سازمان حفاظت محیط‌زیست مقابل صید ترال قاطعانه ایستاده است

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست با انتقاد از وضعیت صید در کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با قاطعیت اعلام کرد که باید جلوی صید ترال گرفته شود و مقابل این نوع صید هم قاطعانه ایستاده است.

داوود میرشکار افزود: باید از خام فروشی شیلاتی جلوگیری کنیم و اگر بهره‌برداری از اکوسیستم صورت می‌گیرد، باید تبدیل به کالای با ارزش افزوده شود و بعد از آن توزیع صورت گیرد، همان طور که برای جلوگیری از خام فروشی نفت برنامه‌ریزی می‌کنند، باید برای جلوگیری از خام فروشی شیلاتی نیز برنامه داشته باشیم.

وی در مورد انتقادهای شدید صورت گرفته در مورد صید ترال گفت: در حوزه صید ترال بسیار قاطع ایستادیم و گفتیم که صید ترال به ویژه در خلیج فارس باید ممنوع شود.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی ادامه داد: طی جلسات بسیار زیادی این مساله را از تمامی دستگاه‌ها خواستیم اما با توجه به اینکه اکنون کشتی‌های زیادی از قایق گرفته تا لنج و کشتی‌های صنعتی، این کار را انجام می‌دهند، یقیناً با وضعیتی که کشور دارد ممنوعیت این نوع صید می‌تواند تبعات اجتماعی داشته باشد بنابراین هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

سازمان حفاظت محیط‌زیست مقابل صید ترال قاطعانه ایستاده است

مهار هجوم ملخ صحرایی در عرصه‌های طبیعی و کشاورزی خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هجوم ملخ صحرایی در خوزستان، با پایش ۲.۸ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی و کشاورزی استان و مبارزه سه مرحله‌ای در سطح هشت و هزار و۷۰۰ هکتار، با ضریب موفقیت بالا، مهار شد.

تورج نوروزی روز افزود: احتمال هجوم گله‌های ملخ صحرایی یا دریایی به خوزستان تا آخر خرداد امسال وجود دارد، زیرا بیشتر محصولات کشاورزی استان برداشت شده و از سویی آمادگی کامل برای مقابله وجود دارد نگرانی جدی از این بابت نداریم.

وی با بیان اینکه هجوم گله‌های ملخ صحرایی در سال زراعی جاری در سه مرحله آذر، اسفند و فروردین امسال با حجم زیاد نسبت به سال‌های گذشته در خوزستان رخ داد گفت: به دلیل سطح آمادگی بالای کشاورزان و مجموع اداره‌های جهاد کشاورزی در خوزستان، مبارزه جدی‌تر و کاراتری در مقابله با این آفت انجام شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به روش مبارزه شبانه با گله‌های ملخ به عنوان نخستین تجربه برای نخستین بار در کشور در خوزستان، افزود: تاکنون حمله شبانه به گله‌های ملخ صحرایی سابقه نداشته است و این روش حتی در سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) ثبت نشده است.

سازمان حفاظت محیط‌زیست مقابل صید ترال قاطعانه ایستاده است

کاهش حجم آب تالاب بین المللی «قوری گول»

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه حجم آب تالاب بین المللی «قوری گول» به علت کاهش بارندگی کم شده است، گفت: حجم فعلی آب این تالاب در زمان حاضر یک میلیون ۵۸۰ هزار مترمکعب برآورد می‌شود.

یوسف غفارزاده اظهار کرد: مقدار آب تالاب بین المللی «قوری گول» در زمان حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ هزار مترمکعب و در مقایسه با متوسط درازمدت ۱۰۰ هزار مترمکعب کاهش دارد.

وی اضافه کرد: تراز سطح آب تالاب قوری گول نیز در زمان حاضر ۱۹۱۲.۶۰ متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد، تراز کنونی تالاب در مقایسه با مشابه متوسط درازمدت، هفت سانتی متر کاهش دارد.

وی گفت: وسعت تالاب در تراز یاد شده ۱.۳۴ کیلومترمربع برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود هشت هزار مترمربع و در مقایسه با متوسط درازمدت دو هزار مترمربع کاهش نشان می‌دهد.

غفارزاده همچنین آبرسانی به تالاب بین المللی قوری گول را در شرایط و وضعیت فعلی قابل قبول ندانست و افزود: برای انتقال آب بالادستی به این تالاب باید از روش لوله گذاری که حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد، استفاده کنیم.

کد خبر 496679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.