آخرین جزئیات خطوط ۴ گانه مترو اصفهان و شهرهای اقماری

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته چهار خط جدید مترو در مسیرهای اصفهان به فولادشهر، زرین‌شهر و مبارکه، بهارستان به اصفهان، اصفهان به نجف‌آباد و اصفهان به شاهین‌شهر اجرا خواهد شد که از این میان تنها زیرساخت‌های خط مترو اصفهان به بهارستان آماده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر ذاکری هرندی در آئین تکریم و معارفه شهردار فولادشهر با اشاره به روند شکل‌گیری شهرهای جدید در ایران اظهار کرد: در سال ۱۳۶۰ مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی با هدف کاهش فشار جمعیتی کلان‌شهرهای کشور به تصویب رسید و اجرای این مصوبه منجر به شکل‌گیری ۱۷ شهر جدید در کشور شد.

وی با بیان اینکه امروز بیشتر شهرهای جلب کشور دارای شهرداری هستند، افزود: حدود ۸۰۰ هزار جمعیت کشور در ۱۷ شهر جدید کشور سکونت دارند که یکی از این شهرهای جدید فولادشهر است اما با این تفاوت که این شهر جدید در سال ۱۳۴۵ هم‌زمان با راه‌اندازی بزرگ‌ترین صنعت فولاد کشور ذوب‌آهن جهت اسکان و حمایت از صنعتگران، مهندسین و کارگران ذوب‌آهن احداث شد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: در سال ۱۳۶۰ زمانی که احداث شهرهای جدید شد در دستور کار قرار گرفت شهرهایی همچون فولادشهر کرد که زمینه‌ای برای رشد و گنجایش سرریز جمعیت کلان‌شهر اصفهان را داشت این شهر جز شهرهای جدید لحاظ شد.

وی با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های شکل‌گیری شهرهای جدید، ادامه داد: نخستین مشکل در شهرهای جدید موضوع نگاه کالبدی به احداث شهر بوده و متأسفانه نگاه قالب در شهرهای جدید نگاه بلندمرتبه‌سازی و ساخت سکونت‌گاه براساس طرح جامع و احداث یک شهر مدرن است.

ذاکری اضافه کرد: این مسئله سبب هویت شهری به دست فراموشی سپرده شود و این مسئله حس تعلق شهروندان و همچنین مهاجرانی که این شهرها را به عنوان محل سکونت خود انتخاب کرده اند را تحت تأثیر قرار داد.

وی تصریح کرد: در شهرهای جدید در کنار بلندمرتبه‌سازی و احداث شهر نوین باید زمینه هویت و حس تعلق شهروندان را در قالب نگاه شهرهای اسلامی، توجه به هویت گذشته شهر و… به شهرهای جدید را ایجاد کنیم و چنانچه به این مهم توجه نداشته باشیم با چالش‌های مهمی چون مشکلات روحی ساکنین این شهرها مواجه خواهیم شد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان مدیریت دوگانه در شهرهای جدید را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی شهرهای جدید دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز شهرداری فولادشهر و شرکت عمران این شهر به عنوان دو بال توسعه این شهر جدید در کنار یکدیگر مشغول فعالیت هستند که ثمره آن توسعه شهر و افزایش رضایتمندی شهروندان خواهد بود.

وی یادآور شد: براساس تدابیر اتخاذ شده در زمان شکل‌گیری شهرهای جدید کلیه اراضی این شهرها متعلق به دولت بوده که به نمایندگی شرکت عمران این اراضی مدیریت می‌شوند و شهرداری نیز در چهارچوب وظیفه محوله مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان هستند و برابر قانون ماده صد سهم شهرداری‌ها از تفکیک اراضی مشخص شده و درآمد کسب شده در این حوزه در شهر هزینه می‌شود.

ذاکری متذکر شد: شهرهای جدید ایران با رشد ۳۵ درصدی جمعیت مواجه هستند و این درحالیست که شهر جدید فولادشهر به دلیل استقرار مسکن مهر با رشد قابل توجهی مواجه بوده که این مسئله به دلیل نبود برخی زیرساخت‌های لازم زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده است و باید به این مسئله نگاهی جدید داشت.

وی با اشاره به بازی قیمت مسکن در فولادشهر در زمین بنگاه‌های املاک، گفت: متأسفانه فعالیت چشمگیر بنگاه‌های املاک در شهرهای جدید و قیمت‌هایی که توسط برخی از آنان دستخوش تغییر می‌شود امروز به یک بحران مبدل شده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان متذکر شد: بازی قیمت مسکن در فولادشهر در زمین بنگاه‌های املاک از یک سو سبب جلوگیری از رونق شهر شده و از سوی دیگر استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در شهرهای جدید کاهش می‌دهد که این مسئله عمران و آبادی شهر را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

وی یکی از دغدغه‌های مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور را راه اندازی مترو اصفهان به فولادشهر دانست و یادآور شد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته چهار خط جدید مترو در مسیرهای اصفهان به فولادشهر، زرین‌شهر و مبارکه، بهارستان به اصفهان، اصفهان به نجف‌آباد و اصفهان به شاهین‌شهر اجرا خواهد شد که از این میان تنها زیرساخت‌های خط مترو اصفهان به بهارستان آماده‌شده است.

ذاکری افزود: با توجه به قول مساعد وزیر کشور چنانچه مصوبات لازم در این خصوص اخذ و تا پایان خردادماه به تهران ابلاغ شود از مازاد اعتبار سال ۱۳۹۹ کلان‌شهرها اعتباری به این خطوط اختصاص خواهند داد که سبب سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه مهم خواهد بود.

وی تکمیل زیرساخت‌ها را لازمه توسعه شهر جدید فولادشهر دانست و تصریح کرد: کمبود زیرساخت‌ها در فولادشهر یکی دیگر از مشکلات پیش روی شهر جدید فولادشهر به شمار می‌آید و انتظار می‌رود دو دستگاه شرکت عمران و شهرداری و شورای اسلامی فولادشهر به تأمین زیرساخت‌ها توجه ویژه ای داشته باشند چراکه بیش از پنجاه سال از عمر این شهر می‌گذرد و همچنان در تأمین برخی زیرساخت‌ها با چالش مواجه هستیم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان ادامه داد: براساس گزارشات ارائه شده نردبان موجود در ایستگاه آتش نشانی فولادشهر تنها تا ۷ طبقه از بلندمرتبه‌ها را می‌تواند پوشش دهد و در مواقع حساس و وقوع حوادث دسترسی به ۱۲ طبقه امکان پذیر نخواهد بود و این مسئله به عنوان یک چالش در زمان وقوع حوادث به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی، نوآوری و خلاقیت و انجام اقدامات نوین در شهرهای جدید، ایجاد حس تعلق به شهر و… از جمله مباحثی به شمار می‌آید که باید در شهرسازی مورد توجه قرار گیرد و چنانچه این مسیر مورد توجه قرار نگیرد قطعاً نگاه خوابگاهی به فولادشهر نیز تغییر نخواهد کرد و شهروندان و سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبت به سرمایه‌گذاری در شهر نخواهند داشت.

ذاکری تصریح کرد: ایجاد پایه‌های اقتصادی و مالی، چند سالی است در شهر جدید فولادشهر و در حوزه‌های احداث مجتمع تجاری، رفاهی و طرح‌های نوین شهری آغاز شده و بخش خصوصی می‌تواند بازوی توانمندی برای شرکت عمران و شهرداری در تحقق اجرایی شدن اینگونه سیاست‌ها باشد.

کد خبر 496612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سام IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    2 0
    سلام، خیلی ممنون از پیگیری هایی که انجام دادید، ما چندین سال که در فولادشهر زندگی میکنیم، فولادشهر واقعا از لحاظ جذب جمعیت قابلیت بالایی دارد، و ما خواهشمنیدم که مسوولان استان اصفهان نگاه عمیق تری به فضای سبز و امکانات رفاهی این شهر داشته باشند، و امید وارهستیم که این شهر به یک شهرستان جدا تبدیل شود.. با تشکر