مخترع تلویزیون کیست؟+ بیوگرافی جان لوگی برد

جان لوگی برد مهندس و مخترع اسکاتلندی بود که به عنوان یکی از مخترعین تلویزیون از او یاد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جان لوگی برد (John Logie Baird) مخترعی بود که برای اولین بار مفاهیم نمایش تلویزیونی را به جهان معرفی کرد. او اولین نمونه تلویزیون را در سال ۱۹۲۶ به نمایش گذاشت و سپس اولین سیستم عمومی نمایش تلویزیونی را معرفی کرد. علاوه بر این وی اولین لامپ تصویر کاملاً الکترونیکی تلویزیون رنگی را اختراع کرد. نام برد به دلیل دستاوردهای گوناگون او در فهرست‌های زیادی از افتخارهای علمی و مهندسی اسکاتلند و بریتانیا ثبت شده است.

تولد و تحصیل

جان لوگی برد در سال ۱۸۸۸ در هلنسبرگ دانبارتون اسکاتلند متولد شد. لوگی برد پس از دوران دانشگاه در شرکت Clyde Valley Electrical Power مشغول به کار شد و وظیفه اصلی او تعمیر شبکه برق منطقه روترگلن بود. او همیشه به دنبال راهی برای ساخت الماس به کمک جریان بالای الکتریسیته بود، اما متأسفانه در همه پروژه‌های مربوط به آن شکست خورد ولی هیچ گاه ناامید نشد. برد پس از مدتی شرکت مذکور را ترک کرد و کسب و کار مستقل خود را آغاز کرد و محصولات ساده مانند جوراب طبی تولید کرد. سرانجام او در سال ۱۹۱۸ به دلیل مشکلات سلامتی، کسب و کار خود را تعطیل کرد.

اختراع تلویزیون

برد برای کار کردن روی ایده جدید خود یعنی تلویزیون نیاز به سرمایه اولیه داشت؛ بنابراین از پس‌انداز شخصی، کمک‌های مالی خانواده و ۲۰۰ پوند سرمایه‌گذاری فردی به نام ویل‌دی استفاده کرد. برد در نهایت موفق شد در سال ۱۹۲۳، پتنتی (حق امتیاز) با موضوع پخش تصاویر تلویزیونی ثبت کند. سرانجام در سال ۱۹۲۵ نیز اولین تصویر تلویزیونی قابل قبول در آزمایشگاه برد پخش شد. او پس از معرفی اولین تلویزیون خود به مجامع علمی، شرکتی به نام Television Limited تأسیس کرد و سهام آن را در بازار بورس لندن عرضه کرد. از دستاوردهای مهم صنعت تلویزیون در آن دوره می‌توان به انتقال تصویر تلویزیونی از لندن به نیویورک اشاره کرد. برد در سال ۱۹۲۹ دستگاهی به نام Televisor را به فروش رساند که نقش دریافت کننده امواج تلویزیونی را داشت.

رکوردهای متعدد برد

در اولین سال‌های پخش تصاویر تلویزیونی، رکوردهای مختلفی توسط برد و گروهش ثبت شد؛ برای نمونه نمایشنامه‌ای از لوئیجی پیراندلو به نام The Man with a Flower in His Mouth در تاریخ ۱۴ ژوئیه سال ۱۹۳۰ به عنوان نخستین نمایشنامه تلویزیونی پخش شد. رکورد بعدی اولین پخش تلویزیونی در فضای آزاد بود به همین دلیل BBC به مرور به صنعت تلویزیون علاقه مند شد و در سال ۱۹۳۲ اولین برنامه‌های منظم تلویزیونی توسط این شرکت پخش شد. برد در سال ۱۹۳۳ از محصول جدید خود یعنی پخش کننده ۱۲۰ خطی ۲۵ فریم بر ثانیه در جلسه سالانه انجمن علمی بریتانیا رونمایی کرد. دستاورد بزرگ بعدی او پخش محتوای رسانه‌ای ۱۸۰ خطی بود که با استفاده از لامپ خلأ ۱۲ اینچی و بدون نیاز به هیچ قطعه متحرک انجام شد.

جنگ جهانی دوم و موفقیت‌های پس از آن

ورود بریتانیا به جنگ جهانی دوم، چالش‌های زیادی برای صنعت تلویزیون به همراه داشت. برد در طول سال‌های جنگ ۲۸ پتنت را در صنعت تلویزیون ثبت کرد. در واقع برد در دهه ۱۹۴۰ به موفقیت‌های بزرگی در این صنعت دست پیدا کرد. او در سال ۱۹۴۴ نتایج قابل توجهی در پخش تصاویر رنگی از تلویزیون به دست آورد. یکی از دستاوردهای مهم برد در طول سال‌های جنگ، تولید تلویزیون رنگی بود؛ دستگاه تلویزیون رنگی برد در جلوی لامپ خلأ یک چرخ شفاف در حال گردش داشت که دو بخش رنگی برای آن در نظر گرفته شده بود، یکی از آن‌ها سبز - آبی و دیگری نارنجی - قرمز بود. نوری که از نقطه اسکن پخش می‌شد توسط فتوسل‌های حساس به نور جذب می‌شد. هر دور چرخش، تصویر را در یکی از رنگ‌های موجود در چرخ ایجاد می‌کرد، این فرآیند در سمت دریافت کننده هم انجام می‌شد و منجر به تولید تصویر رنگی می‌شد. تکرار تصویر با رنگ آبی-سبز و نارنجی-قرمز، تصویری رنگی را به مخاطب منتقل می‌کرد. در نسخه بعدی سیستم رنگی برد، رنگ‌های اصلی یعنی قرمز، آبی و سبز در چرخ رنگی استفاده شدند. تولید لامپ خلأ با نمایشگر ۲۸ اینچی از جمله دیگر موفقیت‌های برد به شمار می‌رود و از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴ به توسعه فناوری مذکور پرداخت و آن را تلکروم نامید.

دستاوردهای علمی و فنی برد

لوگر برد علاوه بر اختراع تلویزیون با دستاوردهای علمی و فنی دیگر نیز شناخته می‌شود، او در جریان توسعه تلویزیون، دستگاهی برای ضبط تصاویر ویدئویی تولید کرد که Phonovision نام داشت، این دستگاه ترکیبی از دیسک چرخان بود که توانایی ثبت سیگنال ویدئویی ۳۰ خطی را داشت. از دیگر دستاوردهای علمی برد می‌توان به ارتباط فیبر نوری، سیستم جهت‌یابی رادیویی، دید در شب به کمک امواج فروسرخ و رادار اشاره کرد. در ارتباط با توسعه فناوری رادار توسط لوگی برد، اسناد تاریخی قابل اثباتی وجود ندارد.

کد خبر 496507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.