وکالت، معیار عدالت است/احیای حقوق عامه هدف اصلی وکلا

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری گفت: مقصد ما اجرای عدالت است و اجرای عدالت دفاع از حقوق عامه مردم است، باید از حقوق عامه در برابر توزیع خودروی بی‌کیفیت یا بنزین بی‌کیفیت دفاع کرد، اینها از مصادیق حقوق عامه است، باید اجازه دهند وکیل این موارد را پیگیری کند و او را مورد تعقیب قرار ندهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر کوشا، ظهر امروز _ چهارشنبه ۵ خرداد ماه_ در سی و هفتمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران به میزبانی اصفهان، اظهار کرد: به شهری آمده‌ایم که در یونسکو به نام شهر خلاق ثبت شده است. در تعریف شهر خلاق آمده است شهری که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری بهره می‌برد، مواردی چون موسیقی، نقاشی و معماری در اصفهان زبانزد است. در شهری قرار داریم که در این موارد حرفی برای گفتن دارد و با ۱۷ شهر خواهرخواندگی دارد.

وی ادامه داد: ما از پیشکسوتان خود همچون مرحوم کشاورز صحبت می‌کنیم و آمده‌ایم برای ایجاد اتحاد و همبستگی بیشتر بین کانون‌های وکلا. از آنانی که آمدند و در انتخابات شرکت کردند و حتی آنها که فرصت نکردند شرکت کنند تشکر می‌کنم، قطعاً برای اتحاد و تعامل در کنار هم هستیم، اما نه هر تعاملی؛ تعامل باب تفاعل است، یعنی با همکاری دیگران ما هم همکاری می‌کنیم، چراکه راه ما بسیار سخت است. در تاریخ اولین مدرسه وکلا در آتن تشکیل شد وقتی مدرسه تأسیس شد کشیش‌ها با آن مخالفت کردند، کشیشانی که با وکلا مقابله کردند، اما بعد از آن متوجه شدند کار وکالت کار خوبی است و بسیاری از کشیش‌ها نیز وارد وکالت شدند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) خاطرنشان کرد: اساساً سنجش یا معیار عدالت وکالت است. در هر کشوری باید ببینیم وکالت در چه سطحی است ما گله‌ای از مجلس و دولت نداریم آنها کار خودشان را می‌کنند ما هم کار خودمان را می‌کنیم، اما هدف همه ما ارتقای سطح علمی و عملی است، یعنی قاضی وقتی رأی می‌دهد از رأی خود خجالت نکشد و کسی که با او هم رشته است می‌تواند به او کمک کند. در گام دوم انقلاب هستیم و باید ببینیم چه کرده‌ایم، سند تحول قضائی نوشته شده است در حالی که سند لازم نیست، زیرا قانون داریم و اگر قانون اجرا شود، مشکلی نخواهیم داشت.

اهمیت تعامل دادگستری و وکلا

کوشا افزود: از آبان ماه که مسئولیت اتحادیه را بر عهده گرفتم، هدفم این بود که شأن و جایگاه نهاد وکالت حفظ شود، درصد بسیاری از وکلای ما جانباز و ایثارگر و بسیاری از آن‌ها از انسان‌های بسیار فرهیخته و خیری هستند، پس چرا باید این دو نهاد باهم تقابل داشته باشند. چالش اصلی وکالت این است که بسیاری نمی‌دانند در شغل وکالت وکیل چه کارهایی می‌کند، وکیل هنرمند است و در احیای حق و ابطال باطل، اگر خوب تربیت شود می‌تواند خوب هم دفاع کند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) گفت: امروز ۲۵ کانون وکلا در کشور داریم که همگی سخت کار می‌کنند و هیچ تقابلی نمی‌خواهند ایجاد کنند و در همه استان‌ها می‌بینیم با دادگستری‌ها تعامل خوبی دارند و اگر تقابل اندکی وجود دارد، می‌توانند در کارگروه‌ها مطرح و آنها را حل کنند.

وکلا می‌توانند در طرح‌های پیشنهادی اظهار نظر کنند

وی با تاکید بر اینکه وجود نهاد وکالت به نفع حاکمیت است، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم مغرضانه به این نهاد چه از بیرون و چه از درون حمله شود، باید بصیرت صنفی داشته باشیم و هدف‌مان را بشناسیم، هدف این است که مردم آزادی‌های مشروع داشته باشند و حقوق عامه برای مردم احیا شود، وکلا علاقمند به کمک به قوای قضائیه و مقننه هستند و قبلاً نیز عنوان شده که می‌توانیم در هر طرحی نظر نهاد وکالت را مطرح کنیم.

کوشا با بیان اینکه فرهیخته‌ترین انسان‌ها در هر کشوری قضات و وکلا هستند، ادامه داد: وکلا و قضات با حق مردم سروکار دارند و امروز جمع شدیم تا درباره سیاست‌گذاری آینده صحبت کنیم و اولین سیاست آینده ما اتحاد است، اگر از هم گله داریم، باید مصالح عالیه وکالت را در نظر داشته باشیم و این میراث را حفظ کنیم و با کسانی که می‌خواهند این کشتی را سوراخ کنند، برخورد خواهیم کرد.

با وکلای خاطی برخورد می‌شود

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) تصریح کرد: سیاست دوم این است که درون نظام و با نظام حرکت کنیم، اما این به معنای نگفتن ایرادها نیست و نباید برای بیان ایرادات به ما خرده گرفته شود، زیرا ما از دریچه وکالت و دیگران از دریچه شغل خود مسائل را می‌بینند و منِ وکیل باید در چارچوب قانون آزادی بیان داشته باشم، به کارآموز ما خانم پریوش نظری در مقابل دادگستری استان کرمانشاه تیراندازی شد و چنین حادثه‌ای باید سریع رسیدگی شود، زیرا او کارآموز ما و عضو ماست، این حمایت از حق است، اما اگر وکیلی بخواهد تخطی کند آنجا هم نظارت و خودانتظامی داریم و اجازه نمی‌دهیم که دیگران برما نظارت کنند در حالی که ما خودمان توانایی نظارت داریم، دادسرای انتظامی برای همین موترد است و کارگروهی هم برای رصد سیاست بازرسی‌ها در نظر گرفته شده است.

وکیلی که حق اعتراض ندارد وکیل نیست

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های خوبی در وکالت داریم، خاطرنشان کرد: مقصد ما اجرای عدالت است و اجرای عدالت دفاع از حقوق عامه مردم است، باید از حقوق عامه همچون توزیع خودروی بی‌کیفیت یا بنزین بی‌کیفیت دفاع کرد، اینها از مصادیق حقوق عامه هستند، باید اجازه دهند وکیل این موارد را پیگیری کند و او را مورد تعقیب قرار ندهند، چرا که بر اساس اصل ۳۷ قانون اساسی که مردم حق دارند ما را انتخاب کنند و نباید ما را زیر اصل ۴۴ ببرند.

کوشا با توضیح اینکه باید به وکیل اجازه دهیم که شجاعانه دفاع کند، افزود: در سریال "یاور" هم مطرح شد وکیلی که حق اعتراض ندارد وکیل نیست، وکلا باید حق و حقوق و وظایف خود را بشناسند و به امید روزی که ایرانی سربلند داشته باشیم.

کد خبر 496388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.