قضات و وکلا اهداف مشترکی دارند

رئیس کل دادگستری اصفهان در خصوص اهمیت همکاری دستگاه قضا و وکلا و عدم تقابل این دو نهاد و اهمیت و فرهنگسازی درباره مشاوره حقوقی در تمام زمینه‌ها توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حبیبی صبح امروز - چهارشنبه ۵ خرداد ماه - در سی و هفتمین همایش سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور که به میزبانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: انتظار می‌رود در چنین نشست‌هایی که زحمات زیادی برای آن کشیده می‌شود تا افراد نخبه حقوقی در آن شرکت کنند، نقاط ضعف و قدرت و مسائل و مشکلات مطرح و برای آن برنامه‌ریزی شود و در همایش‌های بعد نتایج آن رصد شود تا این نتایج به پیشرفت‌ها منتج شود.

وی ادامه داد: اصلاً به تقابل دستگاه قضائی و نهاد وکالت اعتقاد ندارم، زیرا این یک اشتباه است، کافی است به متن سوگندنامه قضات و وکلا دقت کنید که اجرای عدالت و کشف حقیقت و احقاق حق در هر دوی آنها آمده است و هر دو با لفظ جلاله برای هدفی مشترک قسم یاد می‌کنند پس در اینجا تقابل معنا ندارد.

رئیس کل دادگستری اصفهان خاطرنشان کرد: نگاه ما این است که همه چیز را همگان دانند و وکیل دستیار و کمک کار قاضی است، اما وجود اختلاف در این دو نهاد یک خلاف غیرواقع است و باید به دنبال حل این مسائل باشیم این دو نهاد نهادهای مقدسی هستند.

وی در خصوص اهمیت ارتباط قاضی و وکیل، تصریح کرد: اگر این احساس که می‌توانند در دستگاه قضائی و قاضی نفوذ کنند و در بین کسانی که هنجار را برنمی. تابند این تصور باشد که می‌توانند قاضی یا وکیل را از آن مسیر درست و سوگندی که خورده منحرف کنند، این چهره نازیبا در اذهان عمومی پیش می‌آید که بین قاضی و وکیل تقابلی وجود دارد.

لزوم مقابله با کسانی که چهره نظام حقوقی و قضائی را مخدوش می‌کنند

حبیبی خودسازی و خودکنترلی را قدم اول در هر پرونده‌ای دانست و گفت: باید در اولین قدم به یاد آن سوگند بود، باید با وجدان و علم و دانش خود کار را پیش ببریم و قدم بعد نظارت جدی و درون سازمانی است، همچنین همان ابتدا باید از دام یا فسادی مطلع شویم و حتی باید بسیار قبل‌تر از این مرحله نظارت کنیم تا به این مراحل نرسد و کسانی که چهره نظام حقوقی و قضائی را مخدوش می‌کنند مانند یک غده سرطانی جراحی و حذف کنیم.

کاهش اطاله دادرسی و کار دادگستری‌ها با فرهنگسازی درباره مشاوره حقوقی

وی با بیان اینکه باید در مورد فرهنگسازی وکالت تلاش کنیم، اضافه کرد: بحث مشاوره و پیشگیری اهمیت دارد و نباید صرفاً در زمان دعوی به یاد وکیل افتاد، اگر این فرهنگسازی در جامعه ایجاد شود، حتی کمبود وکیل داریم، از نظر اینکه زیرساخت تربیت وکیل نداریم این زیاد بودن وکیل درست است، اما اگر مشاوره حقوقی قبل از همه اقدامات جا بیافتد، می‌توان زیرساخت‌ها لازم را نیز تأمین کرد و کار دادگستری‌ها هم کم می‌شود و اطاله دادرسی هم کاهش می‌یابد.

رئیس کل دادگستری اصفهان افرود: به هرحال برخی مقررات ما مربوط به ده‌ها سال پیش است و اسکودا باید برای آن برنامه‌ریزی کند، وقتی کانون‌ها مداخله نداشتند و مسائل خود را مطرح نکردند و افراد مسیر غلط و یک طرفه را در نهاد وکالت یا مجلس و قوه قضائیه پیش بردند، باید طرح‌ها و پیشنهادات را کانون‌ها مطرح می‌کردند.

وی تصریح کرد: لازم است وکلا و کانون‌های وکلا در بحث پیشگیری و توسعه فرهنگ صلح و سازش و تلاش برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائی و توجه به حقوق عامه به ما کمک کنند تا به مقصدی که در شأن مردم و نهاد وکالت است برسیم.

تلاش دادستان‌ها در جهت احیای حقوق عامه

همچنین علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در این همایش سراسری، افزود: چند سالی است که دادستان‌ها در جهت احیای حقوق عامه تلاش می‌کنند و جنبه‌های اجرایی دادستان‌ها بر جنبه‌های قضائی آن‌ها غلبه یافته است.

وی ادامه داد: وکلایی که حق مسلم‌شان است که نهاد وکالت استقلال داشته باشد و جوهره اصلی این نهاد استقلال است، این را باید قبول کنیم که وکلای ما در باب حقوق عامه قدم مؤثری برنداشتند که آن را به عنوان کسب و کار مطرح کردند و تفاهمنامه امروز که بین دادگستری، دانشگاه آزاد اصفهان و کانون وکلا برقرار شد اتفاق مبارکی برای وجود این استقلال است.

لزوم حرکت دستگاه قضا و کانون‌های وکلا به سمت تحول

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی صحبتی می‌شود، نباید منافع شخصی یا دستگاهی را در نظر بگیریم، اگر وکیل در مقام دفاع استقلال نداشته باشد، اصلاً کار وکالت معنایی ندارد همانطور که دستگاه قضائی به سمت تحول می‌رود کانون‌های وکلا هم باید به سمت تحول بروند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، کانون وکلای اصفهان و دادگستری کل استان اصفهان برای هم‌افزایی و همکاری بیشتر برقرار و ایجاد شد.

کد خبر 496364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.