خواص گیاه ذرت در محافظت از چشم و افزایش وزن + کاربرد، مضرات، عوارض و طرز استفاده بلال

ذرت یا بلال از نمونه های گیاهی خوراکی هستند که در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها خصوصا سرطان، تاری دید مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی درباره کاربرد، خواص، عوارض، مضرات و طرز استفاده از آن لازم است.

به گزارش ایمنا، امروزه افزایش اطلاعات درباره میزان مصرف هر ماده خوراکی و همچنین آگاهی از خواص و عوارض مصرف آن مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. دانه خوراکی ذرت که در سرتاسر جهان قابل کاشت و برداشت است از جمله موادی است که روزانه بسیاری از مردم از آن در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند. ذرت حاوی بسیاری از ویتامین‌ها است اما افراط در مصرف آن خالی از عوارض جانبی نخواهد بود. خاصیت این دانه‌ها در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان قابل توجه است. ذرت یا بلال دانه‌های خوراکی هستند که در ابتدا از قاره آمریکا کشف و برداشت شدند. با این وجود بسیاری بر اساس مطالعات معتقدند که این دانه‌ها برای اولین بار توسط مردم بومی جنوب مکزیک استفاده و مصرف شده و سپس از مسیر کوه‌های آن است و دشت‌های آمریکای جنوبی به دست مردم آمریکا رسیده است. به دلیل فیبر و کالری موجود در این دانه خوراکی بسیاری از مردم در استفاده از ذرت استقبال زیادی از خود نشان داده‌اند. بیشتر زمین‌های کشاورزی ابتدا از گندم و سپس از ذرت در نقاط مختلف جهان پر شده است. این گیاه در مناطق مختلف جهان، رنگ‌های متفاوتی از جمله سفید، زرد و یا نارنجی دارد که از مواد مغذی زیادی برخوردار است.

ارزش غذایی و خواص ذرت

این دانه که از خانواده گندمیان محسوب می‌شود، دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است. در هر ۱۰۰ گرم ذرت، ۳۶۵ کالری وجود دارد. ذرت‌ها دارای فیبر، مواد نشاسته‌ای و سرشار از ویتامین‌های A و B و C هستند. به دلیل خواص فراوان این دانه‌های ذرت، ذرت شیرین در مواد غذایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر خواص این دانه‌های خوراکی ذرت می‌توان به کلسیم فراوان، پتاسیم، املاح معدنی و آهن موجود در آنها اشاره کرد. ذرت دانه‌ای با طبع سرد و خشک است که در رژیم غذایی افراد باید به آن توجه داشته باشند.

خواص گیاه ذرت در محافظت از چشم و افزایش وزن + کاربرد، مضرات، عوارض و طرز استفاده بلال

ذرت و پیشگیری از یبوست و سرطان

فیبر زیادی که در دانه‌های ذرت وجود دارد به افزایش سلامتی بدن انسان کمک زیادی می‌کند. پایه اساسی خواص این دانه‌های ذرت را فیبر تشکیل می‌دهد. فیبر موجود در ذرت با تولید باکتری‌های لازم از یبوست و بواسیر جلوگیری می‌کند و در مواردی به کاهش یبوست نیز کمک می‌کند. علاوه بر آن در جلوگیری از سرطان‌ها مفید و کارآمد است. فنولیک این دانه‌ها به همراه اسید فولیک موجود در آن در درمان سرطان‌های کبد و سینه مؤثر است و به دلیل وجود فیبر کافی از سرطان پیشگیری می‌کند. این گیاه همچنین از سرطان روده و بیماری هموروئید و دیگر بیماری‌های گوارشی نیز پیشگیری می‌کند.

تأثیر ذرت در افزایش وزن

دانه‌های ذرت به دلیل آن که نشاسته زیادی دارند، حاوی شکر و کربوهیدرات نیز هستند که در فرد با ایجاد کالری بالا به افزایش وزن کمک می‌کند. برای افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند، مصرف ذرت انتخاب خوبی است اما برای افراد با وزن بالا خطرناک است بنابراین به این افراد مصرف این دانه‌های خوراکی توصیه نمی‌شود.

ذرت، کمک کننده رشد و سلامت اعصاب

دانه‌های ذرت به دلیل سرشار بودن از ویتامین B به افزایش و بهبود رشد افراد کمک می‌کند. همچنین فولیک اسید موجود در این دانه‌های ذرت برای خانم‌های باردار مفید بوده و مصرف آن به سایر افراد توصیه می‌شود. برای بهبود سلامت بدن و اعصاب، ویتامین موجود در این دانه‌های خوراکی بسیار قابل توجه است.

خواص گیاه ذرت در محافظت از چشم و افزایش وزن + کاربرد، مضرات، عوارض و طرز استفاده بلال

ذرت، محافظ قلب و چشم

روغن ذرت دارای خاصیت امگا ۳ و امگا ۶ است؛ این روغن بر سطح کلسترول، قابلیت ضدآتروژنیک داشته و در نهایت به کاهش بیماری‌های قلبی عروقی می‌انجامد. سلامت قلب با کنترل میزان کلسترول نامطلوب در بدن انسان تضمین می‌شود چرا که مصرف این روغن از انسداد عروق قلبی پیشگیری می‌کند بنابراین احتمال سکته‌های قلبی را با کاهش فشار خون، پایین می‌آورد. از دیگر اعضای مهم بدن انسان که ذرت‌ها در محافظت از آنها نقش دارند، چشم‌ها هستند. ذرت ویتامین A دارد که برای تقویت بینایی مفید و مؤثر است. همچنین اکسید شدن پروتئین‌ها در چشم موجب تاری دید افراد می‌شود اما مصرف ذرت باعث می‌شود که لوتئین موجود در آن به پیشگیری از این آسیب‌ها کمک کرده و لکه‌های زرد چشم را کاهش می‌دهد.

کاربرد ذرت در غذا، پلاسکو و لوازم آرایشی

وازلین موجود در ذرت برای درمان خارش‌ها و بیماری‌های پوستی مؤثر است و به همین دلیل در تولید لوازم آرایشی نیز از آن استفاده می‌شود. همچنین دانه، روغن، نشاسته و آرد ذرت از دسته‌های مختلفی است که از این دانه خوراکی در مواد غذایی استفاده می‌شود که بخش عمده این دانه را آب تشکیل داده و وجود ویتامین‌های B و A موجود در این دانه‌ها موجب شده است تا مردم به استفاده بیشتر از آن روی بیاورند. در صنعت گاز نیز با بهره‌گیری از ذرت در تولید اتانول و استفاده از دانه را در صنعت تولید پلاستیک، سرامیک، صابون و دیگر مواد، میزان استفاده از این دانه‌های خوراکی را در جهان افزایش داده است.

طرز استفاده از ذرت

ذرت‌ها را می‌توان به صورت کبابی که با نام بلالی در کشور ایران بسیار طبخ می‌شود، مصرف کرد. ذرت مکزیکی که ذرت بخار پز است، به همراه قارچ، ادویه، پنیر و سس مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. ذرت بخار پز یا پخته شده در سوپ یا خورشت‌ها و همچنین سالادهای مختلف می‌تواند مورد مصرف قرار بگیرد. در کشورهای غربی از شربت ذرت نیز بهره می‌گیرند.

خواص گیاه ذرت در محافظت از چشم و افزایش وزن + کاربرد، مضرات، عوارض و طرز استفاده بلال

عوارض بیش از حد و مضرات ذرت

با وجود این که فیبر موجود در دانه‌های خوراکی ذرت به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند اما مصرف خام این دانه‌ها باعث می‌شود که فرد به التهاب روده و اسهال ابتلاء شود. مصرف بیش از حد ذرت به دلیل وجود نشاسته موجود در آن، علاوه بر آن که فرد را خواب آلوده و بی حال می‌کند، باعث افزایش وزن شده و مصرف آن برای افرادی که دارای رژیم غذایی هستند توصیه نمی‌شود. ذرت می‌تواند یک ماده خوراکی آلرژی ژا نیز به حساب بیاید و منجر به حالت تهوع یا حتی آسم در افراد شود بنابراین باید در مصرف آن دقت و توجه داشت. همچنین افراد مبتلا به دیابت بهتر است که از مصرف این ماده دارای کربوهیدرات بالا پرهیز کنند. نفخ شکم، سو هاضمه، التهاب روده، پوسیدگی دندان و پوکی استخوان از دیگر عوارض مصرف ذرت‌ها به دلیل نشاسته موجود در آن به حساب می‌آید.

کد خبر 496139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.