محسن رضایی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

محسن رضایی سیاستمدار اصولگرا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن رضایی سیاستمدار اصولگرا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو جبهه ایستادگی ایران اسلامی ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور در وزارت کشور، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

محسن رضایی کیست؟

محسن سبزوار رضایی میرقائد، مشهور به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، متولد شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان، استاد دانشگاه امام حسین (ع) است و سابقه ۴ حضور در انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد.

فرماندهی سپاه در دوران جنگ

در سن بیست و هفت سالگی و در اولین ماه‌های جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۰، به فرمان امام خمینی (ره) به فرماندهی سپاه پاسداران ایران منصوب شد. امام حکم فرماندهی رضایی را با نام محسن رضایی صادر کرد و بعد از آن زمان بود که رضایی نامش را رسماً به محسن رضایی میرقائد تغییر داد و شناسنامه المثنی گرفت. وی در دوران جنگ به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزیده شد و این سمت را در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق برعهده داشت.

محسن رضایی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

کناره گیری محسن رضایی از فعالیت‌های نظامی و شروع فعالیت‌های سیاسی

محسن رضایی بعد از کناره‌گیری از فرماندهی سپاه پاسداران در سال ۱۳۷۶ از حضور در همه نیروهای نظامی کناره گیری کرد و وارد دنیای سیاست شد. در سال ۱۳۷۶ با حکم رهبر معظم انقلاب، به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و به ریاست کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت برگزیده شد و در این سال‌ها فعالیتش را در مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز کرده‌است. از کارهای او در این شورا می‌توان به نقش او در تدوین سند چشم انداز بیست ساله ایران و نیز اصلاح قانون سرمایه‌گذاری خارجی در مجمع تشخیص مصلحت اشاره کرد.

ثبت نام محسن رضایی در نهمین انتخابات ریاست جمهوری

محسن رضایی در سال ۱۳۷۸ خود را کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در تهران کرد و در فهرست «ائتلاف خط امام و رهبری» (معروف به جناح راست) قرار داشت، اما موفق به کسب آرای لازم نشد.

او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ نیز با شعار انتخاباتی «دولت عشق» حضور یافت، اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کرد و در بیانیه‌ای که در آن زمان منتشر کرد، دلیل کناره‌گیری خود را «جلوگیری از پراکندگی آرای مردم» در اثر کثرت نامزدها عنوان کرد.

محسن رضایی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

ثبت نام محسن رضایی در دهمین انتخابات ریاست جمهوری

رضایی یکی از نامزدهای دوره دهم ریاست جمهوری ایران نیز بود و در بین نامزدهای رسمی انتخابات، آخرین فردی بود که به صحنه وارد شد. رضایی با ایده «دولت ائتلافی» و بصورت مستقل وارد انتخابات شد و نفر سوم از بین کاندیداهای چهارگانه شد.

محسن رضایی پس از انتخابات به نتایج اعلام شده اعتراض کرد و آن را مورد تأیید قرار نداد. اما بعد، از اعتراض خود منصرف شد.

ثبت نام محسن رضایی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

محسن رضایی در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۱ در جمع مردم شهر دیواندره استان کردستان، به طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کرد. رضایی در جمع مردم دیواندره گفت: پیشنهاد شده بود در تهران کاندیداتوری خود را اعلام، تا از امکانات وسیع رسانه‌ای استفاده کنم اما با اعلام کاندیداتوری در این شهر، بر رویکردم نسبت به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور و حل مشکلات مردم تاکید می‌کنم. همچنین ابوالقاسم رئوفیان، مسئول ستاد انتخاباتی "جبهه ایستادگی"، پس از معرفی محسن رضایی به عنوان کاندیدای این جبهه، شعار انتخاباتی رضایی را "دولت فراگیر و جامعه امید" اعلام کرد. وی جز ۸ فردی بود که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تأیید شد.

محسن رضایی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

حکم تعقیب بین‌المللی محسن رضایی

حکم جلب بین‌المللی رضایی از سوی اینترپل (پلیس بین‌الملل) در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۰۷ و به درخواست دادگستری آرژانتین به اتهام اقدامات منجر به مرگ و خرابکاری با ادعای دخالت داشتن وی در انفجار مرکز همیاری یهودیان و در مقام فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر. محسن رضایی در تاریخ شانزدهم بهمن ماه ۹۱ از لیست تعقیب پلیس بین‌الملل خارج شد.

کد خبر 496033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.