ممنوعیت تولید و واردات ظروف یکبار مصرف در جمهوری چک

جمهوری چک تصمیم گرفته است به منظور کاهش میزان آلودگی پلاستیکی، استفاده از ظروف یکبار مصرف را ممنوع کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس تصمیمات جمهوری چک برای کاهش آلودگی پلاستیکی، تولید و واردات وسایل یکبار مصرف مانند بشقاب، کارد و چنگال و نی در سال ۲۰۲۱ ممنوع اعلام شد؛ وسایل یکبار مصرف ذکر شده در مقایسه با سایر اقلام پلاستیکی تأثیرات منفی قابل توجه‌تری بر طبیعت دارد، قانون ذکر شده در مورد گوش پاک‌کن، میله‌ها و نگهدارنده‌های بادکنک و لیوان‌های یکبار مصرف نیز صدق می‌کند.

علاوه بر این، بطری‌های پلاستیکی در این کشور فقط با درب متصل به فروش می‌رسد، در حالی که ۳۰ درصد مواد بازیافتی تا سال ۲۰۳۰ میلادی را بطری‌های PET (پرکاربردترین پلیمرهای ترموپلاستیک) تشکیل می‌دهند. این طرح پیشنهادی تعهدات اضافی را بر تولید کنندگان تحمیل می‌کند برای نمونه آن‌ها از نحوه صحیح مدیریت زباله به ویژه زباله‌های تولید شده از محصولات بهداشتی و فرآورده‌های دخانی مطلع می‌شوند علاوه بر این تولید کنندگان موظف خواهند بود محصولات پلاستیکی را به روش یکسان و بر اساس مقررات تعیین شده از طرف کمیسیون اروپا علامت‌گذاری کنند.

ممنوعیت تولید و واردات ظروف یکبار مصرف در جمهوری چک

این لایحه مسئولیت‌پذیری تولید کنندگان در زمینه مدیریت پسماند پلاستیکی را افزایش می‌دهد به عنوان مثال تولید کنندگان فیلتر سیگار در پاکسازی زباله‌های مربوط به محصولاتشان مشارکت خواهند کرد بدین منظور، آن‌ها باید با مقامات شهری همکاری کنند و بخشی از هزینه پاکسازی زباله‌ها را پرداخت کنند.

هدف از وضع این قانون کاهش میزان استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف است. افراد می‌توانند وسایلی با قابلیت استفاده مجدد را جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کنند در این صورت در مصرف میلیون‌ها محصول پلاستیکی در هر سال صرفه‌جویی می‌شود علاوه بر این افراد می‌توانند زباله‌های پلاستیکی خود را به طور صحیح و کارآمد مدیریت کنند. پیش بینی می‌شود که قانون ممنوعیت تولید و واردات محصولات پلاستیکی یکبار مصرف از تاریخ یکم ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی اجرا شود البته فروشندگان می‌توانند تا یک سال پس از آن نیز محصولات پلاستیکی موجود در انبار خود را به فروش برسانند.

ممنوعیت تولید و واردات ظروف یکبار مصرف در جمهوری چک

کد خبر 496031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.