مدیریت بحران‌های شهری نیازمند بسترسازی است

یک کارشناس شهرسازی گفت: بسترسازی برای مقابله با بحران‌های شهری از جمله بحران شیوع بیماری‌ها باید از منظر کالبدی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اپیدمی‌های ویروسی موجب شده تا تجاربی در زمینه طراحی و برنامه ریزی شهری به دست بیاید و ملاحظاتی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: ممکن است در آینده اپیدمی‌های دیگری شهرهای ما را درگیر خود کند و نیاز است در این راستا استانداردها و ضوابط مشخصی برای طراحی فضاهای شهری به خصوص فضاهای همگانی در نظر گرفته شود.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به اهمیت مدیریت فضاهای عمومی در شهرها خاطرنشان کرد: سیاست‌های مقطعی از جمله منع تردد شبانه یا ممنوعیت پارک خودرو در حاشیه پارک‌ها در زمان شیوع این بیماری در شهرهای ما مدنظر قرار گرفت که البته در برخی موارد به دلیل نبود بسترهای لازم ناکارآمد بود.

مؤمنی تصریح کرد: در طول شیوع این بیماری بسیاری از فضاهای فرهنگی و ورزشی شهرهای ما تعطیل شد در حالی که نیاز است در کنار فضاهای سربسته فرهنگی، فضاهای روباز نیز به توازن در سطح مناطق پیش بینی شود.

وی با اشاره به اهمیت وجود فضاهای باز مدیریت شده همگانی تاکید کرد: در صورتی که فضاهای باز و نیمه باز در طراحی شهری در نظر گرفته شود به خوبی می‌توان بحران‌های شهری از جمله بحران‌های بیولوژیک را کنترل کرد.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: متأسفانه اقدامات مدیریت شهر در حوزه مدیریت فضاهای باز کارآمد نبوده و شکل گیری این فضاها در شهرها با چالش‌هایی همراه است.

مؤمنی ادامه داد: نیاز است ارتباطات جمعی شهروندان و نحوه تعامل آنها با یکدیگر به طور دقیق در طرح‌های شهری آینده مدنظر قرار بگیرد و علاوه بر بسترسازی کالبدی، زمینه‌های برقراری ارتباطات مجازی نیز فراهم شود تا تاب آوری شهر افزایش یابد و از بروز بسیاری معضلات شهری جلوگیری شود.

کد خبر 496020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.