نقش مشارکت اجتماعی در فضاسازی شهری

فضاهای عمومی طی یک سال گذشته خود را به عنوان زیرساخت‌هایی ضروری که کمتر مورد توجه قرار گرفته، به تصویر کشید. این روزها بسیاری از مردم پارک‌ها، میادین شهری، بازارهای عمومی، خیابان‌ها و سواحل را مکان‌هایی مهم برای رهایی از اضطراب، برقراری تعامل اجتماعی و کسب درآمد در نظر می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که مردم با گذراندن ساعاتی از روز خود در فضاهای سبز و پارک‌ها قادر خواهند بود ساعت‌ها از استرس و نگرانی به دور باشند و با انجام فعالیت‌های جسمی در این مکان‌ها، به رفاه جسمی و روانی دست یابند اما متأسفانه نابرابری گسترش این مکان‌ها باعث شده که بسیاری از مردم سراسر دنیا به فضاهای سبز و پارک‌ها دسترسی نداشته باشند و از تمام مزایای آن محروم بمانند. البته خبر خوش این که انتشار ویروس کرونا باعث شد مردم از اهمیت چنین مکان‌هایی بیشتر آگاه شده و حتی به صورت گروه‌هایی به ایجاد فضاهایی عمومی در نزدیکی محل سکونت خود دست بزنند. اعمال محدودیت‌های کرونایی و در پی آن، بسته شدن دائمی یا موقتی بسیاری از خیابان‌ها نیز زمینه لازم را برای افراد دوستدار طبیعت فراهم آورد تا در نزدیکی منازل خود فضاهایی سبز به وجود آورند در واقع، مشارکت اجتماعی یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در ایجاد فضاهای سبز امروزی بوده که پیامدهای مثبت زیادی بر فضاسازی شهری بر جای گذاشته است.

مشارکت اجتماعی، نیاز ایجاد فضاهای عمومی

یکی از چالش‌هایی که فضاهای عمومی در کلانشهرهای سراسر جهان با آن مواجه بوده است نوع طراحی این مکان‌ها توسط مقامات شهری و خواسته متفاوت شهروندان از آن‌ها است. گزارشات حاکی است که در بسیاری از شهرهای جهان، مدیران کمتر از دو درصد بودجه سالیانه یک شهر را برای طراحی، ساخت، بهبود وضعیت و حفظ فضاهای عمومی هزینه می‌کنند که بدون شک این میزان سرمایه‌گذاری نمی‌تواند خواسته‌های شهروندان را از فضاهای عمومی محل سکونت خود برآورده کند بنابراین در بسیاری از شهرهای سراسر جهان، ساکنان دست به دست هم می‌دهند و در بهبود وضعیت فضاهای عمومی اطراف خود می‌کوشند در چنین شرایطی، مردم حتی از درآمد شخصی خود برای ارتقای فضاهای عمومی اطرافشان هزینه می‌کنند تا در نتیجه، مکان‌هایی مطابق با خواسته خود به وجود آورند.

در مرحله بعد، گروه‌هایی داوطلب، خواه از سوی مقامات شهری یا به عنوان نمایندگانی از طرف خود مردم، برای حفظ این فضاها به کار گرفته می‌شوند. این وضعیت در میان شهرهای آمریکایی بسیار رایج است چرا که نژادپرستی و وجود فاصله طبقاتی بین مردم در این کشور باعث شده اغلب افراد کم‌درآمد و غیر سفیدپوست، از دسترسی به فضاهای سبز و پارک‌ها در محل زندگی خود محروم باشند و در نتیجه شخصاً، به صورت گروه‌های داوطلبی برای بهبود مکان‌های عمومی اطراف محل سکونتشان تلاش کنند.

نقش مشارکت اجتماعی در فضاسازی شهری

نگاهی اجمالی به روند مشارکت اجتماعی در ایجاد فضاهای عمومی

طی یک دهه گذشته، بسیاری از نهادهای دولتی و مردمی در اغلب نقاط دنیا، به ویژه شهرهای آمریکایی، دست به دست هم داده‌اند تا به فضاسازی در شهرهای خود بپردازند در واقع اکثر فضاهای سبز و مکان‌های عمومی موجود در شهرها، نتایج تلاش‌های بی‌وقفه افرادی است که گاهی حتی بدون حمایت دولت‌های محل خود، با مشارکت یکدیگر به ایجاد فضاهای عمومی یا بهبود وضعیت آن‌ها پرداخته‌اند. صبوری و اشتیاق گروه‌های داوطلب به فضاسازی شهری از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر موفقیت این گروه‌ها به شمار می‌رود که توانسته سیمای سبز و زیبای امروز بسیاری از شهرهای جهان را رقم بزند.

فضاسازی توسط شهروندان به اشکال مختلف صورت می‌گیرد؛ گاهی این افراد بودجه‌هایی هر چند کوچک در بین خود جمع می‌کنند و به ایجاد فضاهای سبزی نظیر پارکلت‌ها می‌پردازند. گروهی از شهروندان مایلند درخت بکارند و اینگونه شهر خود را سبز کنند حال آن که بسیاری نیز از طریق اهدای کتاب و در اختیار قرار دادن آن‌ها به همشهریان خود در مکان‌های عمومی، در فرآیند فضاسازی شهری سهیم شوند.

نقش مشارکت اجتماعی در فضاسازی شهری

پایبندی به آموزش و رویدادها

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مقامات شهری طی چند سال اخیر برای حفظ و گسترش فضاهای عمومی به آن روی آورده‌اند، مسئله حمایت طراحان و شهروندان علاقمند به طراحی فضاهای عمومی بوده است به عنوان مثال مدیران کلانشهر ایندیاناپولیس در ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که حمایت از افراد مسئول طراحی‌های فضاهای عمومی و گروه‌های علاقمند به مشارکت در پروژه‌های شهری به یک اندازه مهم است چرا که هر دو گروه می‌توانند در افزایش و بهبود فضاهای سبز و پارک‌ها بیشترین نقش را ایفا کنند بنابراین مدیران طی چند سال گذشته تصمیم گرفته‌اند کارگاه‌هایی آموزشی برگزار کنند که در آن‌ها، افراد علاقمند می‌توانند مهارت‌های مختلف را به درستی یاد بگیرند و در بهبود وضعیت فضاهای عمومی شهر خود بکوشند.

نقش مشارکت اجتماعی در فضاسازی شهری

کد خبر 495979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.