۹۸ درصد بودجه سال گذشته محقق شد

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به عملکرد بودجه سال ۹۹ گفت: ۹۸.۶ درصد بودجه در سال ۹۹ با وجود دو تکانه تحریم حداکثری و کرونا محقق شد.

به گزارش ایمنا، سید حمید پورمحمدی در نشست خبری به گزارش عملکرد ۸ ساله دولت پرداخت و اظهار کرد: سال ۹۹ سال ویژه‌ای برای کشور بود و تحریم‌های حداکثری و بلای طبیعی کرونا کشور را درگیر کرد و اقتصاد با این دو تکانه روبرو شد.

وی با اشاره به موضوع تحریم نفت در سال آخر دولت ترامپ گفت: تا اردیبهشت سال ۹۸ نفت صادر می‌کردیم که رقم آن ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه بود، اما پس از آن کاملاً حذف شد و تقریباً همه کشتی‌ها و نفت تحریم شد و ماه ۱۱ سال ۹۸ نیز با بحران کرونا روبرو شدیم که ارز تا ۳۰ هزار تومان بالا رفت.

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به عملکرد بودجه سال ۹۹ اظهار کرد: با وجود همه مشقت‌ها در بخش هزینه‌ها رقم مصوب بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که پرداختی ۵۶۳ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۸.۶ درصد محقق شد. رقم مصوب عمرانی ۸۸ هزار میلیارد تومان بود که عملکرد آن به ۹۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

حقوق حداقلی بگیران ۵۳ درصد افزایش یافت

پورمحمدی اظهار کرد: متوسط افزایش حقوق مهرماه سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۴ درصد بود که برای حقوق بگیران کمتر از ۴ میلیون تومان ۵۳ درصد افزایش یافت.

وی در مورد فروش اوراق گفت: در مجموع ۲۰۲ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شد که ۱۲۵ هزار میلیارد تومان آن با مجوز سران قوا بود. عملکرد بودجه در بحث اوراق ۱۶۰ میلیارد تومان شد.

معاون سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی یا همان خصوصی سازی ۳۵ هزار میلیارد تومان سهام، فروخته شد.

پورمحمدی در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اظهار کرد: در قانون بودجه ۷۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که جمعاً ۳۲ هزار میلیارد تومان برداشت کردیم و حدود ۴۰ درصد آن محقق شد.

دو درصد از درآمدهای نفتی محقق شد

وی افزود: درآمدهای نفتی در سال ۹۹ دو درصد عملکرد داشت، به عبارت دیگر ۱۲ هزار میلیارد تومان وصول شد. تا چند ماه پیش گازوئیل را ۴۶ سنت می‌فروختیم اما اوایل سال ۹۹ به کمتر از ۱۶ سنت رسید.

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اثرات کرونا در بازار کار گفت: سال گذشته ۲.۳ میلیون نفر از بازار کار خارج شدند.

پورمحمد در مورد پرداخت یارانه‌ها نیز گفت: سال گذشته ۱۰۸ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد.

۴۰ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی گرفتیم

وی در پاسخ به سوال فارس در مورد استقراض از بانک مرکزی گفت: با توجه به تشکیل خزانه‌داری واحد خالص دارایی‌های دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌ها از بانک مرکزی مثبت است. از طرفی در ترازنامه بانک مرکزی عنوان شده که این بانک ۱۲۷ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد. از طرفی نیز بخشی از پول هدفمندی و نفت نه تنها در سال ۹۹ بلکه ۹۸ نیز نزد بانک مرکزی است. طلب ناشی از هدفمندی یارانه‌ها از بانک مرکزی ۱.۷ میلیارد دلار و چند میلیارد نیز از محل گاز و برق صادراتی به عراق طلب داریم.

وی ادامه داد: برای سال جاری حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی گرفته شده و همچنین تنخواه سال ۹۹ تسویه شد.

منبع: فارس

کد خبر 495748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.