اهمیت مکان‌یابی صحیح کاربری‌ها چیست؟

یک دکترای طراحی شهرسازی گفت: مکان‌یابی هر کاربری در شهر با توجه به ویژگی‌های بافت‌های اطراف علاوه بر اینکه تاب آوری را ارتقا می‌دهد، موجب شده تا کاربری مورد نظر کارکرد مطلوبی داشته باشد و سرزندگی فضاهای شهری حفظ شود.

حسن سجاد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تاب‌آوری شهرها علی رغم ایجاد فناوری‌های جدید در حوزه شهری، روز به روز کمتر شده و امروزه در طرح‌های توسعه شهری به خصوص طرح تفصیلی توجه چندانی به مکان‌یابی صحیح کاربری‌های شهری نمی‌شود.

وی افزود: طراحی فضاهای شهری به صورت نقطه‌ای موجب شده تاب‌آوری شهر در حوزه‌های مختلف کاهش پیدا کند در حالی که تاب‌آوری از جمله مؤلفه‌های توسعه پایدار است.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: به منظور ارتقای تاب‌آوری شهر باید مکان‌یابی فضاها و کاربری‌های مختلف در اولویت باشد و با شناسایی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مکان‌یابی فضاها به درستی انجام شود.

سجاد زاده تاکید کرد: بافت‌های شهری باید هم پیوند با یکدیگر باشند و یک کلیت واحد را ارائه دهند در این راستا نیاز است قبل از تهیه نقشه و مکان گزینی کاربری‌ها در منطقه مشخصی از شهر به بافت‌های مجاور نیز توجه شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه در مکان‌یابی و ساخت برخی فضاهای شهری و کاربری‌های حیاتی، حریم‌ها رعایت نمی‌شود در حالی که حفظ حریم از گذشته در طراحی شهرهای ما مورد توجه بوده و بدون آنکه نامی از تاب‌آوری به میان بیاید، تحمل شهر در برابر رویدادهای انسانی و طبیعی را افزایش می‌داده است.

این دکترای طراحی شهری گفت: مکان‌یابی کاربری‌های شهری با توجه به ویژگی‌های بافت‌های اطراف، علاوه بر اینکه تاب‌آوری را ارتقا می‌دهد موجب شده تا کاربری مورد نظر کارکرد مطلوبی داشته باشد و سرزندگی فضاهای شهری حفظ شود.

کد خبر 495702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.