شگفت‌انگیزترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ نه تنها مکان‌هایی برای یادآوری گذشته و هدایت بشر در مسیر آینده به شمار می‌رود، بلکه سازه‌هایی است که از طریق گرد هم آوردن اهل خرد، تاریخچه و هویت یک شهر را به تصویر می‌کشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کتابخانه‌ها در سراسر دنیا به شکل‌های متفاوتی وجود دارد؛ بعضی از آن‌ها سازه‌های فرسوده بر جا مانده از تاریخ باستان است حال آنکه بعضی دیگر نیز همچون کاخ‌های سلطنتی به نظر می‌رسد که شکوه وصف‌ ناشدنی آن‌ها مطالعه را برای بازدیدکنندگان به تجربه‌ای تکرار نشدنی تبدیل می‌کند. حتی بعضی از این مکان‌های علمی مجلل، قرن‌ها قدمت دارد اما معماری منحصر به فردشان، آن‌ها را بهانه‌ای برای جذب گردشگرانی از سراسر دنیا کرده است. در ادامه به معرفی بهترین کتابخانه‌های دنیا پرداخته می‌شود:

کتابخانه جورج پی‌بادی، بالتیمور

کتابخانه جورج پی‌بادی واقع در کلانشهر بالتیمور ایالت مریلند، بخشی از دانشگاه خصوصی جانز هاپکینز از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های تحقیقاتی ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید که تا کنون تعداد ۳۰۰ هزار جلد کتاب را در خود جای داده است. با وجود اینکه کتابخانه در محوطه داخلی دانشگاه واقع شده با این حال، بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است. این کتابخانه باشکوه که در قرن نوزدهم احداث شده، در یک منطقه تاریخی و در نزدیکی بنای مشهور یادبود واشنگتن قرار دارد و به همین دلیل، هر ساله هزاران نفر از گردشگران شهر را به سمت خود جذب می‌کند.

شگفت‌انگیزترین کتابخانه‌های دنیا

ساختمان Stephen A.Schwarzman، نیویورک

کتابخانه عمومی نیویورک دارای شعبه‌های بیشماری است با این حال، ساختمان Stephen A.Schwarzman مرکز اصلی آن به حساب می‌آید که به خاطر سبک معماری بی‌نظیر خود، بیش از سایر بخش‌های کتابخانه، افراد دوستدار مطالعه را به سمت خود فرا می‌خواند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ساختمان که آن را از سایر شعبه‌های کتابخانه عمومی نیویورک متمایز کرده می‌توان به نمای بسیار زیبا و مرمری سازه همچنین مجسمه‌های سنگی آن به شکل شیر اشاره کرد. ساختمان Stephen A.Schwarzman در مرکز شهر منهتن واقع شده و مجموعه‌ای بی‌نظیر از کتاب‌های علوم اجتماعی و انسانی را در خود جای داده است.

شگفت‌انگیزترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه مرکزی ونکوور

کتابخانه بسیار محبوب و معروف مرکزی ونکوور در کانادا، به سبک تماشاخانه کولوسئوم ایتالیا که بزرگترین ساختمان نوع خود در امپراطوری روم بوده، طراحی شده است. این ساختمان علمی دارای هشت طبقه است که علاوه بر کتاب، سی‌دی، دی وی دی، کتاب‌های الکترونیک، روزنامه‌ها و مجلات متعدد به تعداد حدود ۵۰۰ هزار نسخه را در خود جای داده است البته بازدیدکنندگان به این مکان تنها برای مطالعه مراجعه نمی‌کنند چرا که ساختمان آن کافه‌ها، فروشگاه‌ها و دفاتر اداری متعددی را نیز در خود جای داده و امکان برآورده کردن بسیاری از نیازهای مردم را نیز فراهم می‌آورد علاوه بر این بام باغی بسیار زیبا بر فراز این کتابخانه منحصر به فرد واقع شده که عموم مردم را به استراحت در فضایی دنج و دور از هیاهوی شهری دعوت می‌کند.

شگفت‌انگیزترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه بادلین، آکسفورد

اگرچه کلانشهر آکسفورد انگلستان کتابخانه‌های متعدد و معروف زیادی را در خود جای داده است با این حال به نظر می‌رسد که گرایش مردم به مطالعه در کتابخانه بادلین بیش از سایر ساختمان‌های مشابه است. این ساختمان عظیم همچون یک کلیسای باستانی به نظر می‌رسد که با سبک معماری منحصر به فرد خود، چشم هر عابری را تا دقایقی طولانی خیره نگه می‌دارد. کتابخانه بادلین، از قرن چهاردهم به روی عموم مردم باز بوده و بیش از ۱۲ میلیون کتاب را در خود جای داده است. از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین کتاب‌هایی که در این ساختمان قابل دسترسی است می‌توان به "فرست فولیو" از ویلیام شیکسپیر، "انجیل گوتنبرگ" و "خاستگاه گونه‌ها"، نوشته چارلز داروین اشاره کرد.

شگفت‌انگیزترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه قدیمی کالج ترینیتی، دوبلین

کتابخانه دو طبقه و باستانی دانشگاه ترینیتی، واقع در کلانشهر دوبلین ایرلند، مجموعه‌ای از هفت میلیون کتاب قدیمی و جدید را در خود جای داده و هر گروه سنی، با تمام علایق را به سمت خود جذب می‌کند. احداث این سازه اعجاب‌برانگیز در سال ۱۷۱۲ در دانشکده‌ای که قدمت آن به سال‌ها قبل باز می‌گردد آغاز شد و قدیمی‌ترین کتابخانه شهر را به وجود آورد. متون قدیمی و محبوب بسیاری در این مکان نگهداری می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به The Book of Kells، The Book of Durrow و The Book of Howth اشاره کرد.

شگفت‌انگیزترین کتابخانه‌های دنیا

کد خبر 495663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.