بورس امروز یکشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۲۰.۴۲۱ واحدی به سطح ۱.۱۰۷.۷۹۶ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۳۹۵۳ واحدی در سطح ۳۸۸.۳۰۱ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۱.۸۱ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۱.۰۱ درصد را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز- یکشنبه ۲ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۲۰.۴۲۱ واحدی به سطح ۱.۱۰۷.۷۹۶ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۳۹۵۳ واحدی در سطح ۳۸۸.۳۰۱ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۱.۸۱ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۱.۰۱ درصد را تجربه کردند.

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۷۲ واحدی به سطح ۱۷.۵۰۳ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۰.۰۹۳ و ۲۶.۳۹۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب 3.8B و 1.1B بود.(B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

نگاهی به گزارش ۶ ماهه منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ شرکت پتروشیمی پردیس

بورس امروز یکشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

این شرکت در ۶ ماهه منتهی به سال ۱۳۹۹ توانسته ۸۸ هزار میلیارد ریال از محصولات خود را به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۷۵ درصدی داشته است شرکت همچنین توانسته مدیریت خوبی در بخش هزینه‌های خود داشته باشد و هزینه شرکت تنها رشد ۷۹ درصدی داشته است و سود ناخالص شرکت رشد ۲۸۰ درصدی داشته است و به مبلغ ۵۸ هزار میلیارد ریال رسیده است که یک رشد بسیار خیره کننده است. پس از کسر سایر هزینه‌های مربوطه شرکت به سود ۵۵ هزار میلیارد ریالی رسیده که رشد خالص ۱۸۱ درصدی را ثبت کرده است.

این شرکت توانسته در دوره ۶ ماهه خود به ازای هر برگه سهم معادل ۹۳۰ تومان سود محقق کند و p/e 6 واحدی را به خود بگیرد.

بورس امروز یکشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

سود انباشته شرکت

سود انباشته شرکت با رشد ۲۱ درصدی به ۸۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بورس امروز یکشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ساختار درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده

بورس امروز یکشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نمای امروز شپدیس

بورس امروز یکشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای ایرانی ۴۱ درصد اعلام شد که نسبت به ماه قبل با افزایش دو درصدی همراه بوده است. نرخ تورم نقطه‌ای نیز در اردیبهشت ماه ١۴٠٠ به عدد ۴۶.٩ درصد رسید؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۶.٩ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١۴٠٠ در مقایسه با ماه قبل ۲.۶ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٢, ٠ واحد درصدی به ۶١.١ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٢.٧ واحد درصدی به ۴٠.٣ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴۶.۱ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.٧ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۰.۵۱ درصد بوده است. این رشد قیمتی در حالتی رخ داده است که قیمت سهام در بازار بورس تهران در برخی از نمادها بیش از ۷۰ درصد ریزش داشته و یک عملکرد معکوس را توانسته کسب کند.

اخبار شرکت‌ها

فروش ۷،۸۴۳ میلیارد تومانی اردیبهشت ماه فولاد در بورس کالا، با این وجود احتمال تداوم رشد در سود خالص شرکت متصور است، سهامداران پس از بازگشایی نماد بعد از افزایش سرمایه پیشنهاد می‌شود اقدام به سهامداری کنند.

شرکت در اردیبهشت ۷،۸۴۳ میلیارد تومان فروش با متوسط نرخ ۱۶۷،۲۰۹ ریال / کیلو در بورس کالا ثبت کرده که متوسط نرخ اردیبهشت ماه ۶ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است. متوسط فروش ماهانه شرکت در بورس کالا ۶،۹۳۱ میلیارد تومان است. همچنین حدود ۶۱ درصد فروش ماهانه شرکت در بورس کالا انجام می‌شود. با توجه به رشد فروش شرکت در بورس کالا باید دید که باوجود افزایش قیمت فولاد جهانی فروش‌های خارج از بورس کالای شرکت به چه صورت بوده است.

فولاد مبارکه لوکوموتیو صنعت و اقتصاد است و می‌تواند حرکت ساز صنعت و جامعه باشد حمیدرضا عظیمیان در نشست هم اندیشی صمیمی کارکنان و مدیران روابط عمومی‌های گروه فولاد مبارکه: در شرایط فعلی دنیا قوی‌ترین ها، سریع‌ترین‌ها هستند و اگر این قابلیت را در خود به وجود نیاوریم نمی‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و این نقش در روابط عمومی بیشتر نمایان می‌شود. فولاد مبارکه لوکوموتیو صنعت و اقتصاد است و وظیفه پمپاژ امید در جامعه را دارد. فولاد مبارکه تولیدکننده صرف نیست و می‌تواند حرکت ساز صنعت و جامعه باشد. اقتصادهای بزرگ دنیا توسط شرکت‌های بزرگ کشورها به حرکت درمی‌آیند و فولاد مبارکه در جایگاهی است که می‌تواند حرکت اقتصادی کشور را سرعت ببخشد.

شناسایی سود ۱۹۵ تومانی برای فخاس

سود شرکت در سال ۹۸، ۶۴ تومان به ازای هر سهم بوده است. در سال ۹۹، سود فصل اول تا چهارم به ترتیب ۲۱، ۶۲، ۶۷ و ۴۴ تومان به ازای هر سهم شناسایی شده است. سود سال ۹۹ نسبت به ۹۸ رشد ۲۰۵ درصدی داشته و به ۱۹۵ تومان به ازای هر سهم رسیده است. فروش سال ۹۹، ۷.۲۴۰ میلیارد تومان به ازای هر سهم گزارش شده، سود سال ۹۸، ۴.۴۳۶ میلیارد تومان بوده است. میانگین نرخ فروش شرکت در سال ۹۹ رشد ۱۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۸ داشته است. شرکت در سال ۹۹، حاشیه سود جذاب ۳۵ درصد داشته، حاشیه سود سال ۹۸، ۱۸ درصد بوده است.

وظیفه دولت در قبال پالایشگاه‌ها

ناصر عاشوری قلعه رودخانی، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت در خصوص گزارش‌های حسابرسی نشده سال ۹۹ شرکت‌های پالایشی به خبرنگار همفکران گفت: ما سالهاست با این مشکل درگیر هستیم و هر سال دولت با تأخیر نرخ خوراک شرکت‌ها را اعلام می‌کند.

تا زمانی که دولت قیمت فروش خوراک را اعلام نکند شرکت‌های پالایشی نمی‌توانند صورت‌های مالی دقیقی اعلام کنند. باید قیمت خوراک مشخص باشد تا شرکت‌ها بتوانند هزینه‌های خود را محاسبه و سود خود را اعلام کنند. قبلاً پالایشگاه‌ها دولتی بودند و مشکلی نبود اما الان شرکت‌هایی که خصوصی شده‌اند باید به سهامداران توضیح دهند.

هیچ پیش بینی از نرخ خوراک پالایشگاهی‌ها نمی‌توان داشت و ریش و قیچی در دستان دولت است. ۸۵ درصد از تولیدات پالایشگاه‌ها شامل بنزین، گازوئیل و انواع دیگر سوخت به دولت فروخته می‌شود و نرخ آن را هم دولت تعیین می‌کند. ۱۵ درصد دیگر شامل وکیوم باتوم و لوبکات، قیر انواع حلال‌ها است که در بورس کالا کشف قیمت می‌شود و به فروش می‌رسد.

معدنی‌ها به مرور دارای فرمول و مرجع شفاف قیمت می‌شوند

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: عدم وجود یک فرمول و مرجع شفاف برای تعیین قیمت مواد معدنی در کشور، باعث استقبال شرکت‌ها برای انجام معاملات و کشف قیمت از طریق بورس کالا شده است. این در حالی است که فرمول‌ها و روش‌های کشف قیمت شرکت‌های پایین دست مانند تولیدکنندگان فولاد، آلومینیوم و مس در بورس کالا از سال‌ها قبل اجرایی شده و در حال انجام است. اتفاقی که در بورس کالا و قیمت‌های کشف شده در آن رخ می‌دهد این است که بورس، حباب میان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده را شفاف کرده و در بسیاری از مواقع از بین می‌برد.موضوع مهمی که فعالان زنجیره فولاد باید به آن توجه کنند این است که هدف از عرضه سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش قیمت نیست بلکه هدفی که شرکت‌ها به دنبال آن هستند کشف بهینه قیمت است و قطعاً اگر حجم عرضه افزایش پیدا کند از کشف قیمت‌ها نیز می‌توان اطمینان بیشتری داشت.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 495564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.