با عاملان آتش‌سوزی‌های عمدی و قاچاقچیان چوب برخورد قانونی شود

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: درخواست ما از قوه قضائیه این است که با عاملان آتش‌سوزی‌های عمدی و قاچاقچیان چوب برخورد قانونی شود.

به گزارش ایمنا، مسعود منصور امروز در نشستی خبری که در سازمان جنگل‌ها برگزار شده بود، با اشاره به اینکه حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور سه رکن اصلی دارد، اظهار کرد: یکی از این ارکان حفاظت فنی است. ما باید برای حفاظت از عرصه‌ها طرح داشته باشیم و از آن‌ها با استفاده از مجریان ازجمله جوامع محلی و مردم حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: رویکرد دیگر در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع تقویت حفاظت فیزیکی برای مقابله با جرم و کاهش عوامل تخریب است. رویکرد سوم نیز رویکرد حمایتی است و بر این اساس باید اقداماتی را انجام دهیم که روش‌های حفاظتی ذکر شده را تسهیل کند.

منصور با بیان اینکه طی سال گذشته چهار طرح اساسی برای حفاظت از عرصه‌های کشور داشتیم که در قالب محورهای ۹ گانه تدوین شده بودند، گفت: در این راستا طی سال گذشته ۴۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی تعیین و بیش از پنج میلیون هکتار طرح مرتعداری مشخص شد.

فرسایش سالانه ۱۶ تن در هکتار خاک در ایران

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور اظهار کرد: ما سالانه ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور داریم. اجرای عملیات آبخیزداری می‌تواند فرسایش خاک را بیش از ۹ تن در هکتار کاهش دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیش از این سالانه به‌طور متوسط حدود ۵ تا ۶ هزار هکتار طرح‌های زراعت چوب در کشور اجرایی می‌شد، تصریح کرد: این میزان طی سال گذشته به بیش از ۲۲ هزار هکتار رسید.

منصور افزود: کاشت گیاهان دارویی در کشور از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و هم تأمین معیشت جوامع محلی را به‌دنبال دارد و هم حفظ خاک و پایداری سرزمین را.

به گفته وی طی سال گذشته در بیش از ۱۰۵ هکتار عرصه گیاهان دارویی کشت شد. انتظار ما این است که صنایع وابسته برای فرآوری و بسته‌بندی این محصولات با همکاری کنند تا گیاهان دارویی به‌صورت خام از کشور خارج نشود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اقدامات انجام شده در بخش حفاظت فیزیکی اظهار کرد: طی سال گذشته عرصه‌های طبیعی کشور بلوک‌بندی شدند و پراکنش نیروها با توجه به حساسیت عرصه‌ها انجام شد.

وی ادامه داد: ۱۲۹۷ خودروی منابع طبیعی که باید در عرصه همراه نیروی حفاظت باشند نیز به سیستم‌های ردیاب مجهز شدند علاوه بر این‌ها ما پیگیر هستیم که تا پایان امسال بیش از ۸۵ درصد از نیروهای حفاظت به بی‌سیم و پوشش رادیویی مجهز شوند.

منصور با اشاره به اینکه درصد زیادی از آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی عامل انسانی دارد، گفت: درخواست ما از قوه قضائیه این است که با عاملان آتش‌سوزی‌های عمدی برخورد قانونی و قضائی شود تا بازدارنده باشد همچنین درخواست دیگر ما نیز این است که قاچاق چوب نیز به‌عنوان جرم مشهود شناخته و با آن برخورد شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 495347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.